20TB62A Realfaglige redskap
20TB62A Realfaglige redskap
- Emnebeskrivelse
- FagområdeBygg, anlegg, KEM, FDV og VA
- Emnekode20TB62A
- StudieprogramVann og avløp
- Studiepoeng10
- Startsemester2024 Høst
For å ha et godt grunnlag til å kunne utføre nødvendige beregninger, dimensjoneringer og annen problemløsning, må studenten innenfor fagfeltet ha god forståelse og innarbeidede ferdigheter i emnene
- Algebra
- Likninger
- Praktiske problemstillinger
- Bruk av SI-systemet
- Trigonometri
- Funksjonslære
- Energi
- Termofysikk
- Eksponential- og logaritmelikninger
- Kraft og bevegelse
- Statistikk
- Fysikk i væsker og gasser
- Hydraulikk
- Vann- og avløpskjemi og mikroorganismer
Kandidaten
- har kunnskap om realfag som redskap innen fagfeltet
- har kunnskap om realfaglige begreper, teorier, analyser, strategier, prosesser og verktøy som anvendes for å utføre nødvendige beregninger, dimensjoneringer, overslag og annen problemløsning med utgangspunkt i relevante praktiske situasjoner og problemstillinger innen fagfeltet
- har kunnskap om kjemi, matematiske og fysiske lover, formler og symboler som er relevante for fagfeltet
- kan vurdere eget arbeid i forhold til kjemi, matematiske og fysiske lover
- har bransjekunnskap og kjennskap til fagfeltet og om hvilken betydning realfaglige redskap har for fagretningen
- kan oppdatere sine kunnskaper innen realfag
- kjenner til kjemiens, matematikkens, fysikkens, hydraulikken og kjemiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen realfag
Kandidaten
- kan gjøre rede for valg av regneoperasjoner som anvendes for fagspesifikke problemstillinger
- kan gjøre rede for digitale verktøy som anvendes til problemløsninger innen realfaglige tema
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og vurdere resultater av beregninger og justere denne under veiledning
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff i formelsamlinger og fagbøker og vurdere relevansen for en realfaglig problemstilling
- kan kartlegge en situasjon og identifisere realfaglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
Kandidaten
- kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe med å anvende realfag i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan utføre arbeidet etter utvalgte målgruppers behov
- kan bygge relasjoner med fagfeller innenfor realfag og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor bransjen/yrket og delta i diskusjoner for å vurdere fagspesifikke problemstillinger med bruk av realfag
Se rutine 1.5.1.1 "Vurderingsarbeidet ved FI i skolens kvalitetssystem".
Studenten må ha gjennomført og bestått arbeidskravene for å få sluttvurdering i emnet.
Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet
- Aktiv deltakelse i opplæringen
- Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale.
- Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær
- Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning (på emnenivå)
- Bidra til læring i gruppen/klassen
- Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent.
Spesifikke arbeidskrav for emnet
- Prøver
- Innleveringer
- Lab-øvelser
- Lab-rapporter
Obligatoriske passeringskrav underveis i opplæringen. Sluttvurdering i form av avsluttende prøve(r).
- NKI Matematikk for fagskolen ISBN 978-82-562-6777-4
- NKI Fysikk for fagskolen ISBN 978-82-562-6951-8
- Gyldendals formelsamling i matematikk ISBN 978-82-05-46305-9
- Gyldendals tabeller og formler i fysikk ISBN 978-82-05-41919-3
- Hallvard Ødegård (red.): Vann- og avløpsteknikk, Norsk vann
- Øystein Vollen: Mekanikk. Hydraulikk, Fagbokforlaget