20TB62A Realfaglige redskap

20TB62A Realfaglige redskap

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Bygg, anlegg, KEM, FDV og VA
    • Emnekode
      20TB62A
    • Studieprogram
      Vann og avløp
    • Studiepoeng
      10
    • Startsemester
      2022 Høst
Tema

Matematikk

Fysikk

Grunnleggende kjemi

Hydraulikk

Vann- og avløpskjemi og mikroorganismer

Emnets innhold

For å ha et godt grunnlag til å kunne utføre nødvendige beregninger, dimensjoneringer og annen problemløsning, må studenten innenfor fagfeltet ha god forståelse og innarbeidede ferdigheter i emnene

  • Algebra
  • Likninger
  • Praktiske problemstillinger
  • Bruk av SI-systemet
  • Trigonometri
  • Funksjonslære
  • Energi
  • Termofysikk
  • Eksponential- og logaritmelikninger
  • Kraft og bevegelse
  • Statistikk
  • Fysikk i væsker og gasser
  • Hydraulikk
  • Vann- og avløpskjemi og mikroorganismer
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om realfag som redskap innen fagfeltet
  • har kunnskap om realfaglige begreper, teorier, analyser, strategier, prosesser og verktøy som anvendes for å utføre nødvendige beregninger, dimensjoneringer, overslag og annen problemløsning med utgangspunkt i relevante praktiske situasjoner og problemstillinger innen fagfeltet
  • har kunnskap om kjemi, matematiske og fysiske lover, formler og symboler som er relevante for fagfeltet
  • kan vurdere eget arbeid i forhold til kjemi, matematiske og fysiske lover
  • har bransjekunnskap og kjennskap til fagfeltet og om hvilken betydning realfaglige redskap har for fagretningen
  • kan oppdatere sine kunnskaper innen realfag
  • kjenner til kjemiens, matematikkens, fysikkens, hydraulikken og kjemiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen realfag
Ferdigheter

Kandidaten

  • kan gjøre rede for valg av regneoperasjoner som anvendes for fagspesifikke problemstillinger
  • kan gjøre rede for digitale verktøy som anvendes til problemløsninger innen realfaglige tema
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og vurdere resultater av beregninger og justere denne under veiledning
  • kan finne og henvise til informasjon og fagstoff i formelsamlinger og fagbøker og vurdere relevansen for en realfaglig problemstilling
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere realfaglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe med å anvende realfag i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan utføre arbeidet etter utvalgte målgruppers behov
  • kan bygge relasjoner med fagfeller innenfor realfag og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper
  • kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor bransjen/yrket og delta i diskusjoner for å vurdere fagspesifikke problemstillinger med bruk av realfag
Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav gjelder:

· aktiv deltakelse i opplæringen

· bidra til læring i gruppen/klassen

· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter

· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent

Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.

Pensumlitteratur
20TB62A Realfaglige redskap
Litteratur
  • NKI Matematikk for fagskolen ISBN 978-82-562-6777-4
  • NKI Fysikk for fagskolen ISBN 978-82-562-6951-8
  • Gyldendals formelsamling i matematikk   ISBN 978-82-05-46305-9
  • Gyldendals tabeller og formler i fysikk   ISBN 978-82-05-41919-3
  • Hallvard Ødegård (red.): Vann- og avløpsteknikk, Norsk vann
  • Øystein Vollen: Mekanikk. Hydraulikk, Fagbokforlaget