20TB10C Lokal tilpassing/spesialisering med faglig ledelse

20TB10C Lokal tilpassing/spesialisering med faglig ledelse

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Bygg, anlegg, KEM, FDV og VA
    • Emnekode
      20TB10C
    • Studieprogram
      Bygg og treteknikk
    • Studiepoeng
      15
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.2
    • Startsemester
      2022 Høst
Introduksjon

Skolen skal opprette et lokalt emne eller en kvalifiserende spesialisering som skal gi studenten faglig bredde og/eller bidra til faglig fordypning. Ved fullført emne skal studenten demonstrere utvidet forståelse og kompetanse knyttet til emnet.

Tema

Bærekraft og miljø

Logistikk, verdikjeder og Lean

Bygningsfysikk 2 (brann, energi, lyd)

3D-modellering med dataverktøy

BIM

Termografi og tetthetskontroll

Faglig ledelse (integrert)

Emnets innhold

Bærekraft og miljø

  • Det grønne skiftet
  • Klimamål
  • Bærekraftig arealplanlegging
  • Innovative og bærekraftige anskaffelser
  • CO2-produksjon, CO2- fangst og klimafotavtrykk
  • Effektiv og «grønn» energibruk
  • Livsløpsanalyser
  • Bærekraftig materialbruk
  • Fossilfrie byggeplasser
  • Bygg og logistikk
  • Bærekraftige miljødeklarasjoner (f.eks. BREEAM)
  • Gjenbruk, rehabilitering og avfallsreduksjon

Logistikk, verdikjeder og Lean

  • Introduksjon
  • Effektivisering av verdikjeder (kundefokus, integrasjon)
  • LEAN i bygg og anlegg (filosofi og verktøy)
  • Industrialisering (standardisering, IKT, BIM)
  • Innkjøp og leverandørutvikling (strategisk og taktisk)
  • LEAN-lab (øvelse)

Bygningsfysikk 2

  • Brann
    • Brann- strategier
    • Ivareta regelverk i prosjektering- og driftsfase
    • Utarbeide branndokumentasjon med tilhørende tegninger
  • Energi/Lyd
    • Bruk av simuleringsprogrammer for energikontroll av bygninger
    • Ivareta regelverk for lydprosjektering og kontroll
  • Tekniske installasjoner i bygg
    • Ventilasjon og sanitæranlegg
    • Elektro- og automatiseringssystemer

3D-modellering med dataverktøy

  • Etablere grunnlagsmodell
  • Modellering
  • Utarbeide tegninger
  • Høste data fra modell

BIM

  • BIM-prosesser
  • Sammenstille fagmodeller
  • Kollisjonskontroll mellom fagmodeller
  • Høste data fra modell

Termografi og tetthetskontroll

  • Definisjoner
  • Termofysikk
  • Tilstandskontroll
  • Tetthetskontroll

Faglig ledelse (integreres)

  • Kommunikasjon
  • Lederstiler
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • kan vurdere fordeler og ulemper ved forskjellige konstruksjonsmaterialer. De skal kunne velge materialer med hensyn på bruk, miljø og økonomi. Dette gjelder særlig med hensyn på bygningsfysikk, trekonstruksjoner og miljøforhold/LCC.
  • har grunnleggende kunnskaper om gjeldende regelverk innen konstruksjonsfagene. Dette gjelder særlig konstruksjoner av tre.
  • kjenner til moderne bygningsteknikker i tre og kan anvende disse i praksis
  • har grunnleggende kunnskaper om Plan- og bygningsloven med tilhørende forskrifter og veiledninger.
  • har grunnleggende kunnskap om regelverk innenfor brann og lyd- prosjektering
  • kjenner til relevante tekniske dokumenter og kan kritisk anvende disse.
  • har kunnskap om bruk av tegneprogrammer i byggeprosjekter
  • har forståelse av hvordan en kan nyttegjøre seg av BIM i bygningsprosjekter.
  • har innsikt i ulike ledelsesverktøy
  • har kunnskap om formål og prinsipper ved planlegging og samordning 
  • kan forklare sammenhengen mellom planlegging og beslutninger og hvordan dette kommuniseres
  • kjenner organiseringen av arbeidet på egen arbeidsplass med tanke på optimalisert planlegging, fordeling av arbeid, kontroll av kvalitet samt kontroll av framdrift og effektivitet. 
  • kan forklare de etiske, juridiske og økonomiske forutsetningene som gjelder for arbeidet.
  • kjenner metoder for kontinuerlig forbedring 
  • kan forklare sammenhengen mellom tid, penger og kvalitet i en arbeidsprosess.
Ferdigheter

Studenten

  • kan utarbeide relevante bæresystem for forskjellige type byggeprosjekter.
  • kan utføre konstruksjonstekniske vurderinger og se konsekvensene av disse.
  • kan dimensjonere enkle bygningskonstruksjoner etter gjeldende regelverk. Dette gjelder særlig for trekonstruksjoner.
  • kan planlegge og kan lede konstruksjonstekniske arbeider.
  • har kompetanse til å vurdere bygningsfysiske faktorers påvirkning på konstruksjoner av tre, og med bakgrunn i disse faktorene utarbeide forslag til løsninger etter gjeldende regelverk. Dette gjelder spesielt klima, fukt, lyd og brann.
  • kan utføre prosjektering av forskjellige konstruksjonstyper i 3D ved hjelp av dataprogrammer.
  • kan utføre termografi på eksisterende bygninger og komme med utbedringsforslag.
  • kan utføre enkle analyser i et byggeprosjekt ved hjelp av 3D-modeller og BIM.
  • kan gjøre økonomiske vurderinger av de valg de gjør.
  • kan lede prosjekteringsarbeider innenfor trekonstruksjoner
  • kan lede bygningsarbeider innenfor trekonstruksjoner
  • har kunnskaper for å kunne gi gode råd innenfor salg og markedsføring av produkter av tre
  • kan gjøre livsløpsanalyser av trebygninger og komme med råd til tiltak innenfor gjeldende regelverk og økonomiske og miljømessige forsvarlige rammer
  • kan anvende og tilpasse ulike ledelsesverktøy i praktisk arbeid
  • kan gjøre rede for valg av verktøy og metoder for planlegging av et prosjekts aktiviteter, ressurser osv.
  • kan gjøre rede for verktøy og metoder for oppfølging og styring av et prosjekt
  • kan gjøre rede for verktøy og metoder for å ivareta samarbeidet på en arbeidsplass på best mulig måte
  • kan samordne alle grupper av leverandører og spesialister som jobber på arbeidsplassen
  • kan håndtere alle typer arbeidskraft
Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilegne seg nye ferdigheter og kunnskap både individuelt og i prosjektgrupper.
  • har et bevisst forhold til egne ferdigheter og kunnskaper og evner å vise en tverrfaglig forståelse av forskjellige byggeprosjekter.
  • kan formidle byggeteknisk kunnskap til ulike målgrupper samt utarbeide tekniske rapporter hvor de tekniske løsninger er dokumentert og forankret i gjeldende lover og regelverk.
  • har generell digital kompetanse og kan anvende aktuelle dataverktøy i utarbeidelse av nødvendig dokumentasjon.
  • kan delta aktivt i konstruksjonstekniske diskusjoner og kan dele sine kunnskaper og erfaringer med andre og bidra til utvikling av god praksis innen byggebransjen
  • har et bevisst forhold til egne kunnskaper og ferdigheter og kan kritisk reflektere over egen læringssituasjon
  • kan gjennom praktisk ledelse bidra til at den enkelte medarbeider får utviklet sitt potensiale
  • kan arbeide i team som har ansvar for flere fag, sikkerhet, kvalitet, økonomi og teknikk.
  • kan ta ansvar for dokumentasjon av utførelse og kontroll av utførelse/dokumentasjon.
  • kan bidra til å utvikle helhetlig planleggingskultur og teamcoaching (analytisk tankegang og innovasjon).
  • kan lede personer, enkelte lag og hele arbeidsstyrken på arbeidsplassen - engasjere og motivere.
  • kan vurdere eget behov for utvikling av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav gjelder:

· aktiv deltakelse i opplæringen

· bidra til læring i gruppen/klassen

· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter

· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være

gjennomført og godkjent

Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.

Pensumlitteratur
20TB10C Lokal tilpassing/spesialisering med faglig ledelse
Litteratur

Retningsgivende liste med forbehold om endringer.

Boklister pr studium ajourføres før hver studiestart.

 

  • Trekonstruksjoner, John Eie, NKI-forlaget, siste utgave
  • FDV og utvikling av bygg, Juliebø, Nordal Rolfsen, Gyldendal, siste utgave
  • Egenprodusert materiell
  • NS-EN 1995 Prosjektering av trekonstruksjoner, standard.no, siste utgave
  • NS-EN 338 Konstruksjonsvirke - Fasthetsklasser, standard.no, siste utgave
  • NS-EN 1994 Limtre – Fasthetsklasser, standard.no, siste utgave
  • Byggforskserien, SINTEF, www.sintef.no
  • Plan- og bygningsloven, www.lovdata.no
  • Tekniske forskrifter med tilhørende veiledninger, Direktoratet for byggkvalitet, www.dibk.no, siste utgave
  • Gemini, Powell AS
  • Organisasjon og ledelse, M. Holand, NKI
  • Egenprodusert materiell fra skolens lærere