20TB10C Lokal tilpassing/spesialisering med faglig ledelse
20TB10C Lokal tilpassing/spesialisering med faglig ledelse
- Emnebeskrivelse
- FagområdeBygg, anlegg, KEM, FDV og VA
- Emnekode20TB10C
- StudieprogramBygg og treteknikk
- Studiepoeng15
- StudienivåFagskole, nivå 5.2
- Startsemester2021 Høst
Skolen skal opprette et lokalt emne eller en kvalifiserende spesialisering som skal gi studenten faglig bredde og/eller bidra til faglig fordypning. Ved fullført emne skal studenten demonstrere utvidet forståelse og kompetanse knyttet til emnet.
- Bærekraft og miljø
- Logistikk, verdikjeder og Lean
- Bygningsfysikk 2 (brann, energi, lyd)
- 3D-modellering med dataverktøy
- BIM
- Termografi og tetthetskontroll
- Faglig ledelse (integrert)
Bærekraft og miljø
- Det grønne skiftet
- Klimamål
- Bærekraftig arealplanlegging
- Innovative og bærekraftige anskaffelser
- CO2-produksjon, CO2- fangst og klimafotavtrykk
- Effektiv og «grønn» energibruk
- Livsløpsanalyser
- Bærekraftig materialbruk
- Fossilfrie byggeplasser
- Bygg og logistikk
- Bærekraftige miljødeklarasjoner (f.eks. BREEAM)
- Gjenbruk, rehabilitering og avfallsreduksjon
Logistikk, verdikjeder og Lean
- Introduksjon
- Effektivisering av verdikjeder (kundefokus, integrasjon)
- LEAN i bygg og anlegg (filosofi og verktøy)
- Industrialisering (standardisering, IKT, BIM)
- Innkjøp og leverandørutvikling (strategisk og taktisk)
- LEAN-lab (øvelse)
Bygningsfysikk 2
- Brann
- Brann- strategier
- Ivareta regelverk i prosjektering- og driftsfase
- Utarbeide branndokumentasjon med tilhørende tegninger
- Energi/Lyd
- Bruk av simuleringsprogrammer for energikontroll av bygninger
- Ivareta regelverk for lydprosjektering og kontroll
- Tekniske installasjoner i bygg
- Ventilasjon og sanitæranlegg
- Elektro- og automatiseringssystemer
3D-modellering med dataverktøy
- Etablere grunnlagsmodell
- Modellering
- Utarbeide tegninger
- Høste data fra modell
BIM
- BIM-prosesser
- Sammenstille fagmodeller
- Kollisjonskontroll mellom fagmodeller
- Høste data fra modell
Termografi og tetthetskontroll
- Definisjoner
- Termofysikk
- Tilstandskontroll
- Tetthetskontroll
Faglig ledelse (integreres)
- Kommunikasjon
- Lederstiler
Studenten
- kan vurdere fordeler og ulemper ved forskjellige konstruksjonsmaterialer. De skal kunne velge materialer med hensyn på bruk, miljø og økonomi. Dette gjelder særlig med hensyn på bygningsfysikk, trekonstruksjoner og miljøforhold/LCC.
- har grunnleggende kunnskaper om gjeldende regelverk innen konstruksjonsfagene. Dette gjelder særlig konstruksjoner av tre.
- kjenner til moderne bygningsteknikker i tre og kan anvende disse i praksis
- har grunnleggende kunnskaper om Plan- og bygningsloven med tilhørende forskrifter og veiledninger.
- har grunnleggende kunnskap om regelverk innenfor brann og lyd- prosjektering
- kjenner til relevante tekniske dokumenter og kan kritisk anvende disse.
- har kunnskap om bruk av tegneprogrammer i byggeprosjekter
- har forståelse av hvordan en kan nyttegjøre seg av BIM i bygningsprosjekter.
- har innsikt i ulike ledelsesverktøy
- har kunnskap om formål og prinsipper ved planlegging og samordning
- kan forklare sammenhengen mellom planlegging og beslutninger og hvordan dette kommuniseres
- kjenner organiseringen av arbeidet på egen arbeidsplass med tanke på optimalisert planlegging, fordeling av arbeid, kontroll av kvalitet samt kontroll av framdrift og effektivitet.
- kan forklare de etiske, juridiske og økonomiske forutsetningene som gjelder for arbeidet.
- kjenner metoder for kontinuerlig forbedring
- kan forklare sammenhengen mellom tid, penger og kvalitet i en arbeidsprosess.
Studenten
- kan utarbeide relevante bæresystem for forskjellige type byggeprosjekter.
- kan utføre konstruksjonstekniske vurderinger og se konsekvensene av disse.
- kan dimensjonere enkle bygningskonstruksjoner etter gjeldende regelverk. Dette gjelder særlig for trekonstruksjoner.
- kan planlegge og kan lede konstruksjonstekniske arbeider.
- har kompetanse til å vurdere bygningsfysiske faktorers påvirkning på konstruksjoner av tre, og med bakgrunn i disse faktorene utarbeide forslag til løsninger etter gjeldende regelverk. Dette gjelder spesielt klima, fukt, lyd og brann.
- kan utføre prosjektering av forskjellige konstruksjonstyper i 3D ved hjelp av dataprogrammer.
- kan utføre termografi på eksisterende bygninger og komme med utbedringsforslag.
- kan utføre enkle analyser i et byggeprosjekt ved hjelp av 3D-modeller og BIM.
- kan gjøre økonomiske vurderinger av de valg de gjør.
- kan lede prosjekteringsarbeider innenfor trekonstruksjoner
- kan lede bygningsarbeider innenfor trekonstruksjoner
- har kunnskaper for å kunne gi gode råd innenfor salg og markedsføring av produkter av tre
- kan gjøre livsløpsanalyser av trebygninger og komme med råd til tiltak innenfor gjeldende regelverk og økonomiske og miljømessige forsvarlige rammer
- kan anvende og tilpasse ulike ledelsesverktøy i praktisk arbeid
- kan gjøre rede for valg av verktøy og metoder for planlegging av et prosjekts aktiviteter, ressurser osv.
- kan gjøre rede for verktøy og metoder for oppfølging og styring av et prosjekt
- kan gjøre rede for verktøy og metoder for å ivareta samarbeidet på en arbeidsplass på best mulig måte
- kan samordne alle grupper av leverandører og spesialister som jobber på arbeidsplassen
- kan håndtere alle typer arbeidskraft
Studenten
- kan tilegne seg nye ferdigheter og kunnskap både individuelt og i prosjektgrupper.
- har et bevisst forhold til egne ferdigheter og kunnskaper og evner å vise en tverrfaglig forståelse av forskjellige byggeprosjekter.
- kan formidle byggeteknisk kunnskap til ulike målgrupper samt utarbeide tekniske rapporter hvor de tekniske løsninger er dokumentert og forankret i gjeldende lover og regelverk.
- har generell digital kompetanse og kan anvende aktuelle dataverktøy i utarbeidelse av nødvendig dokumentasjon.
- kan delta aktivt i konstruksjonstekniske diskusjoner og kan dele sine kunnskaper og erfaringer med andre og bidra til utvikling av god praksis innen byggebransjen
- har et bevisst forhold til egne kunnskaper og ferdigheter og kan kritisk reflektere over egen læringssituasjon
- kan gjennom praktisk ledelse bidra til at den enkelte medarbeider får utviklet sitt potensiale
- kan arbeide i team som har ansvar for flere fag, sikkerhet, kvalitet, økonomi og teknikk.
- kan ta ansvar for dokumentasjon av utførelse og kontroll av utførelse/dokumentasjon.
- kan bidra til å utvikle helhetlig planleggingskultur og teamcoaching (analytisk tankegang og innovasjon).
- kan lede personer, enkelte lag og hele arbeidsstyrken på arbeidsplassen - engasjere og motivere.
- kan vurdere eget behov for utvikling av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse
- Aktiv deltakelse i opplæringen.
- Delta aktivt på emnets forum.
- Bidra til læring i gruppen/klassen.
- Aktiv deltakelse på prosjektdager, veilednings- og evalueringsmøter.
- Alle obligatoriske aktiviteter for emnet skal være gjennomført og godkjent.
Ethvert fravær fra undervisning/ekskursjoner osv. tas opp med faglærer i forkant.
Mer spesifikke arbeidskrav utarbeides av den enkelte lærer.
Ved mangelfull oppfølging av arbeidskrav vil det ikke bli gitt vurdering i emnet.
Retningsgivende liste med forbehold om endringer.
Boklister pr studium ajourføres før hver studiestart.
- Trekonstruksjoner, John Eie, NKI-forlaget, siste utgave
- FDV og utvikling av bygg, Juliebø, Nordal Rolfsen, Gyldendal, siste utgave
- Egenprodusert materiell
- NS-EN 1995 Prosjektering av trekonstruksjoner, standard.no, siste utgave
- NS-EN 338 Konstruksjonsvirke - Fasthetsklasser, standard.no, siste utgave
- NS-EN 1994 Limtre – Fasthetsklasser, standard.no, siste utgave
- Byggforskserien, SINTEF, www.sintef.no
- Plan- og bygningsloven, www.lovdata.no
- Tekniske forskrifter med tilhørende veiledninger, Direktoratet for byggkvalitet, www.dibk.no, siste utgave
- Gemini, Powell AS
- Organisasjon og ledelse, M. Holand, NKI
- Egenprodusert materiell fra skolens lærere