20TB01M Lokal tilpassing/spesialisering med faglig ledelse
20TB01M Lokal tilpassing/spesialisering med faglig ledelse
- Emnebeskrivelse
- FagområdeBygg, anlegg, KEM, FDV og VA
- Emnekode20TB01M
- StudieprogramBygg
- Studiepoeng15
- StudienivåFagskole, nivå 5.2
- Startsemester2022 Høst
Skolen skal opprette et lokalt emne eller en kvalifiserende spesialisering som skal gi studenten faglig bredde og/eller bidra til faglig fordypning. Ved fullført emne skal studenten demonstrere utvidet forståelse og kompetanse knyttet til emnet.
Bærekraft og miljø
Logistikk, verdikjeder og Lean
Bygningsfysikk 2 (brann, energi, lyd)
3D-modellering med dataverktøy
BIM
Termografi og tetthetskontroll
Faglig ledelse (integrert)
Bærekraft og miljø
- Det grønne skiftet
- Klimamål
- Bærekraftig arealplanlegging
- Innovative og bærekraftige anskaffelser
- CO2-produksjon, CO2- fangst og klimafotavtrykk
- Effektiv og «grønn» energibruk
- Livsløpsanalyser
- Bærekraftig materialbruk
- Fossilfrie byggeplasser
- Bygg og logistikk
- Bærekraftige miljødeklarasjoner (f.eks. BREEAM)
- Gjenbruk, rehabilitering og avfallsreduksjon
Logistikk, verdikjeder og Lean
- Introduksjon
- Effektivisering av verdikjeder (kundefokus, integrasjon)
- LEAN i bygg og anlegg (filosofi og verktøy)
- Industrialisering (standardisering, IKT, BIM)
- Innkjøp og leverandørutvikling (strategisk og taktisk)
- LEAN-lab (øvelse)
Bygningsfysikk
- Brann
- Brann- strategier
- Ivareta regelverk i prosjektering- og driftsfase
- Utarbeide branndokumentasjon med tilhørende tegninger
- Energi/Lyd
- bruk av simuleringsprogrammer for energikontroll av bygninger
- ivareta regelverk for lydprosjektering og kontroll
- Tekniske installasjoner i bygg
- Ventilasjon og sanitæranlegg
- Elektro- og automatiseringssystemer
3D-modellering med dataverktøy
- Etablere grunnlagsmodell
- Modellering
- Utarbeide tegninger
- Utarbeidelse av betong- og armeringstegninger med tilhørende bøyelister
- Høste data fra modell
BIM
- BIM-prosesser
- Sammenstille fagmodeller
- Kollisjonskontroll mellom fagmodeller
- Høste data fra modell
- FDV-data og dokumentasjon
Termografi og tetthetskontroll
- Definisjoner
- Termofysikk
- Tilstandskontroll
- Tetthetskontroll
Faglig ledelse (integreres)
- Kommunikasjon
- Lederstiler
Studenten
- kan vurdere fordeler og ulemper ved forskjellige konstruksjonsmaterialer. De skal kunne velge materialer med hensyn på bruk, miljø og økonomi. Dette gjelder særlig med hensyn på bygningsfysikk og miljøforhold/LCC.
- har grunnleggende kunnskaper om gjeldende regelverk innen konstruksjonsfagene.
- har kunnskap om hvilke miljømål myndighetene stiller til byggsektoren og bakgrunnen for disse
- har kunnskap om hvilke utfordringer myndighetenes miljømål innebærer for byggebransjen
- har kunnskap om hvilke temaer som inngår i et bærekraftperspektiv for byggevarer og byggverk
- har kunnskap om ulike modeller og verktøy for å kunne vurdere byggematerialer, -produkter og byggverk i et bærekraftperspektiv
- kjenner til relevante tekniske dokumenter og kan kritisk anvende disse.
- Har grunnleggende kunnskap om regelverk innenfor brann og lyd- prosjektering
- har kunnskap om bruk av tegneprogrammer i byggeprosjekter
- har forståelse av hvordan en kan nyttegjøre seg av BIM i bygningsprosjekter.
- har innsikt i ulike ledelsesverktøy
- har kunnskap om tekniske installasjoner i bygninger
- har kunnskap om begreper innen grunnleggende logistikk og om planlegging av oppdrag i verdikjeder
- kan vurdere eget arbeid etter gjeldende normer og krav
- har kunnskap om helhetsprinsippet i verdiskapningen langs hele verdikjeden
- har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen logistikk
- har kjennskap til Lean-tankegang og betydning for helhetlig logistikk
- har kjennskap til Lean- verktøy som brukes til effektivisering og reduksjon av sløsing i hele byggeprosjekt prosessen.
Studenten
- kan planlegge og lede konstruksjonstekniske arbeider.
- har kompetanse til å vurdere bygningsfysiske faktorers påvirkning på konstruksjoner, og med bakgrunn i disse faktorene utarbeide forslag til løsninger etter gjeldende regelverk. Dette gjelder spesielt klima, fukt, lyd og brann.
- kan utføre termografi på eksisterende bygninger og komme med utbedringsforslag.
- kan utføre enkle analyser i et byggeprosjekt ved hjelp av 3D-modeller og BIM.
- kan fastsette miljømål for et byggeprosjekt og det ferdige byggverk
- kan gjøre rede for faglige valg med tanke på miljø- og bærekraft innenfor byggebransjen
- kan vurdere ulike byggevarer og byggverk i et miljø- og bærekraftperspektiv
- kan gjøre økonomiske og miljømessige vurderinger av de valg de gjør.
- kan anvende og tilpasse ulike ledelsesverktøy i praktisk arbeid
- kan gjøre rede for valg tatt ved planlegging av oppdrag innen bygg- og anleggsbransjen
- kan reflektere over egen faglige utøvelse og justere denne under veiledning
- kan finne og henvise til informasjon om logistikk og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling
- kan kartlegge en situasjon innen logistikk og identifisere faglige problemstillinger og finne ut om det er behov å foreta endringer og tiltak
- kan anvende Lean-filosofi i produksjons- og oppdragssammenheng
- kan anvende Lean-verktøy til effektivisering og reduksjon av sløsing i hele byggeprosjekt prosessen.
Studenten
- kan tilegne seg nye ferdigheter og kunnskap både individuelt og i prosjektgrupper.
- har et bevisst forhold til egne ferdigheter og kunnskaper og evner å vise en tverrfaglig forståelse av forskjellige byggeprosjekter.
- kan formidle byggeteknisk kunnskap til ulike målgrupper samt utarbeide tekniske rapporter hvor de tekniske løsninger er dokumentert og forankret i gjeldende lover og regelverk.
- har generell digital kompetanse og kan anvende aktuelle dataverktøy i utarbeidelse av nødvendig dokumentasjon.
- kan delta aktivt i konstruksjonstekniske diskusjoner og kan dele sine kunnskaper og erfaringer med andre og bidra til utvikling av god praksis innen byggebransjen
- har et bevisst forhold til egne kunnskaper og ferdigheter og kan kritisk reflektere over egen læringssituasjon
- kan gjennom praktisk ledelse bidra til at den enkelte medarbeider får utviklet sitt potensiale
- kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan vurdere bærekraftperspektivets innvirkning på yrkesfagarbeiderens rolle
- har et bevisst forhold til egne ferdigheter og kunnskaper og evner å vise en tverrfaglig forståelse av forskjellige byggeprosjekter med hensyn på miljø og bærekraft.
- kan formidle bærekraft- og byggeteknisk kunnskap til ulike målgrupper samt utarbeide tekniske rapporter hvor de tekniske løsninger er dokumentert og forankret i gjeldende lover og regelverk.
- har generell digital kompetanse og kan anvende aktuelle dataverktøy i utarbeidelse av nødvendig dokumentasjon.
- kan delta aktivt i diskusjoner om bærekraft og miljø, og kan dele sine kunnskaper og erfaringer med andre og bidra til utvikling av god praksis innen byggebransjen
- kan utveksle synspunkter med andre knyttet til logistikk, økonomi, kvalitetssikring og tekniske utfordringer og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis i byggebransjen
- kan bidra til å utvikle planleggingskultur innenfor logistikk i byggebransjen
Følgende arbeidskrav gjelder:
· aktiv deltakelse i opplæringen
· bidra til læring i gruppen/klassen
· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være
gjennomført og godkjent
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.
Retningsgivende liste med forbehold om endringer.
Boklister pr studium ajourføres før hver studiestart.
- Byggforskserien, SINTEF, www.sintef.no
- Plan- og bygningsloven, www.lovdata.no
- Tekniske forskrifter med tilhørende veiledninger, Direktoratet for byggkvalitet, www.dibk.no, siste utgave
- Organisasjon og ledelse, M. Holand, NKI
- Andre relevante norske standarder, www.standard.no
- Berg Wig: LEAN - Ledelse for lærende organisasjoner, Gyldendal 2013, ISBN 978-82-05-42445-6
- Andersen, Haug, Grude: Målrettet prosjektstyring, NKI Forlaget 2016, ISBN 978-82-56-27391-1
- Banken og Aarland: Logistikk, ledelse og marked, Fagbokforlaget, ISBN 827-674-805-8
- Undervisningsmateriell utarbeidet av faglærere og samarbeidspartnere i næringslivet