20TB01M Lokal tilpassing/spesialisering med faglig ledelse

20TB01M Lokal tilpassing/spesialisering med faglig ledelse

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Bygg, anlegg, KEM, FDV og VA
    • Emnekode
      20TB01M
    • Studieprogram
      Bygg
    • Studiepoeng
      15
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.2
    • Startsemester
      2022 Høst
Introduksjon

Skolen skal opprette et lokalt emne eller en kvalifiserende spesialisering som skal gi studenten faglig bredde og/eller bidra til faglig fordypning. Ved fullført emne skal studenten demonstrere utvidet forståelse og kompetanse knyttet til emnet.

Tema

Bærekraft og miljø

Logistikk, verdikjeder og Lean

Bygningsfysikk 2 (brann, energi, lyd)

3D-modellering med dataverktøy

BIM

Termografi og tetthetskontroll

Faglig ledelse (integrert)

Emnets innhold

Bærekraft og miljø

  • Det grønne skiftet
  • Klimamål
  • Bærekraftig arealplanlegging
  • Innovative og bærekraftige anskaffelser
  • CO2-produksjon, CO2- fangst og klimafotavtrykk
  • Effektiv og «grønn» energibruk
  • Livsløpsanalyser
  • Bærekraftig materialbruk
  • Fossilfrie byggeplasser
  • Bygg og logistikk
  • Bærekraftige miljødeklarasjoner (f.eks. BREEAM)
  • Gjenbruk, rehabilitering og avfallsreduksjon

Logistikk, verdikjeder og Lean

  • Introduksjon
  • Effektivisering av verdikjeder (kundefokus, integrasjon)
  • LEAN i bygg og anlegg (filosofi og verktøy)
  • Industrialisering (standardisering, IKT, BIM)
  • Innkjøp og leverandørutvikling (strategisk og taktisk)
  • LEAN-lab (øvelse)

Bygningsfysikk

  • Brann
  • Brann- strategier
  • Ivareta regelverk i prosjektering- og driftsfase
  • Utarbeide branndokumentasjon med tilhørende tegninger
  • Energi/Lyd
  • bruk av simuleringsprogrammer for energikontroll av bygninger
  • ivareta regelverk for lydprosjektering og kontroll
  • Tekniske installasjoner i bygg
  • Ventilasjon og sanitæranlegg
  • Elektro- og automatiseringssystemer

3D-modellering med dataverktøy

  • Etablere grunnlagsmodell
  • Modellering
  • Utarbeide tegninger
  • Utarbeidelse av betong- og armeringstegninger med tilhørende bøyelister
  • Høste data fra modell

BIM

  • BIM-prosesser
  • Sammenstille fagmodeller
  • Kollisjonskontroll mellom fagmodeller
  • Høste data fra modell
  • FDV-data og dokumentasjon

Termografi og tetthetskontroll

  • Definisjoner
  • Termofysikk
  • Tilstandskontroll
  • Tetthetskontroll

Faglig ledelse (integreres)

  • Kommunikasjon
  • Lederstiler
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • kan vurdere fordeler og ulemper ved forskjellige konstruksjonsmaterialer. De skal kunne velge materialer med hensyn på bruk, miljø og økonomi. Dette gjelder særlig med hensyn på bygningsfysikk og miljøforhold/LCC.
  • har grunnleggende kunnskaper om gjeldende regelverk innen konstruksjonsfagene.
  • har kunnskap om hvilke miljømål myndighetene stiller til byggsektoren og bakgrunnen for disse
  • har kunnskap om hvilke utfordringer myndighetenes miljømål innebærer for byggebransjen
  • har kunnskap om hvilke temaer som inngår i et bærekraftperspektiv for byggevarer og byggverk
  • har kunnskap om ulike modeller og verktøy for å kunne vurdere byggematerialer, -produkter og byggverk i et bærekraftperspektiv
  • kjenner til relevante tekniske dokumenter og kan kritisk anvende disse.
  • Har grunnleggende kunnskap om regelverk innenfor brann og lyd- prosjektering
  • har kunnskap om bruk av tegneprogrammer i byggeprosjekter
  • har forståelse av hvordan en kan nyttegjøre seg av BIM i bygningsprosjekter.
  • har innsikt i ulike ledelsesverktøy
  • har kunnskap om tekniske installasjoner i bygninger
  • har kunnskap om begreper innen grunnleggende logistikk og om planlegging av oppdrag i verdikjeder 
  • kan vurdere eget arbeid etter gjeldende normer og krav
  • har kunnskap om helhetsprinsippet i verdiskapningen langs hele verdikjeden
  • har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen logistikk
  • har kjennskap til Lean-tankegang og betydning for helhetlig logistikk
  • har kjennskap til Lean- verktøy som brukes til effektivisering og reduksjon av sløsing i hele byggeprosjekt prosessen.
Ferdigheter

Studenten

  • kan planlegge og lede konstruksjonstekniske arbeider.
  • har kompetanse til å vurdere bygningsfysiske faktorers påvirkning på konstruksjoner, og med bakgrunn i disse faktorene utarbeide forslag til løsninger etter gjeldende regelverk. Dette gjelder spesielt klima, fukt, lyd og brann.
  • kan utføre termografi på eksisterende bygninger og komme med utbedringsforslag.
  • kan utføre enkle analyser i et byggeprosjekt ved hjelp av 3D-modeller og BIM.
  • kan fastsette miljømål for et byggeprosjekt og det ferdige byggverk
  • kan gjøre rede for faglige valg med tanke på miljø- og bærekraft innenfor byggebransjen
  • kan vurdere ulike byggevarer og byggverk i et miljø- og bærekraftperspektiv
  • kan gjøre økonomiske og miljømessige vurderinger av de valg de gjør.
  • kan anvende og tilpasse ulike ledelsesverktøy i praktisk arbeid
  • kan gjøre rede for valg tatt ved planlegging av oppdrag innen bygg- og anleggsbransjen
  • kan reflektere over egen faglige utøvelse og justere denne under veiledning
  • kan finne og henvise til informasjon om logistikk og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling
  • kan kartlegge en situasjon innen logistikk og identifisere faglige problemstillinger og finne ut om det er behov å foreta endringer og tiltak
  • kan anvende Lean-filosofi i produksjons- og oppdragssammenheng
  • kan anvende Lean-verktøy til effektivisering og reduksjon av sløsing i hele byggeprosjekt prosessen.
Generell kompetanse

Studenten

  • kan tilegne seg nye ferdigheter og kunnskap både individuelt og i prosjektgrupper.
  • har et bevisst forhold til egne ferdigheter og kunnskaper og evner å vise en tverrfaglig forståelse av forskjellige byggeprosjekter.
  • kan formidle byggeteknisk kunnskap til ulike målgrupper samt utarbeide tekniske rapporter hvor de tekniske løsninger er dokumentert og forankret i gjeldende lover og regelverk.
  • har generell digital kompetanse og kan anvende aktuelle dataverktøy i utarbeidelse av nødvendig dokumentasjon.
  • kan delta aktivt i konstruksjonstekniske diskusjoner og kan dele sine kunnskaper og erfaringer med andre og bidra til utvikling av god praksis innen byggebransjen
  • har et bevisst forhold til egne kunnskaper og ferdigheter og kan kritisk reflektere over egen læringssituasjon
  • kan gjennom praktisk ledelse bidra til at den enkelte medarbeider får utviklet sitt potensiale
  • kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer
  • kan vurdere bærekraftperspektivets innvirkning på yrkesfagarbeiderens rolle
  • har et bevisst forhold til egne ferdigheter og kunnskaper og evner å vise en tverrfaglig forståelse av forskjellige byggeprosjekter med hensyn på miljø og bærekraft.
  • kan formidle bærekraft- og byggeteknisk kunnskap til ulike målgrupper samt utarbeide tekniske rapporter hvor de tekniske løsninger er dokumentert og forankret i gjeldende lover og regelverk.
  • har generell digital kompetanse og kan anvende aktuelle dataverktøy i utarbeidelse av nødvendig dokumentasjon.
  • kan delta aktivt i diskusjoner om bærekraft og miljø, og kan dele sine kunnskaper og erfaringer med andre og bidra til utvikling av god praksis innen byggebransjen
  • kan utveksle synspunkter med andre knyttet til logistikk, økonomi, kvalitetssikring og tekniske utfordringer og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis i byggebransjen
  • kan bidra til å utvikle planleggingskultur innenfor logistikk i byggebransjen
Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav gjelder:

· aktiv deltakelse i opplæringen

· bidra til læring i gruppen/klassen

· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter

· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være

gjennomført og godkjent

Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.

Pensumlitteratur
20TB01M Lokal tilpassing/spesialisering med faglig ledelse
Litteratur

Retningsgivende liste med forbehold om endringer.

Boklister pr studium ajourføres før hver studiestart.

 

  • Byggforskserien, SINTEF, www.sintef.no
  • Plan- og bygningsloven, www.lovdata.no
  • Tekniske forskrifter med tilhørende veiledninger, Direktoratet for byggkvalitet, www.dibk.no, siste utgave
  • Organisasjon og ledelse, M. Holand, NKI
  • Andre relevante norske standarder, www.standard.no
  • Berg Wig: LEAN - Ledelse for lærende organisasjoner, Gyldendal 2013, ISBN 978-82-05-42445-6
  • Andersen, Haug, Grude: Målrettet prosjektstyring, NKI Forlaget 2016, ISBN 978-82-56-27391-1
  • Banken og Aarland: Logistikk, ledelse og marked, Fagbokforlaget, ISBN 827-674-805-8
  • Undervisningsmateriell utarbeidet av faglærere og samarbeidspartnere i næringslivet