20TB01M Lokal tilpassing/spesialisering med faglig ledelse
20TB01M Lokal tilpassing/spesialisering med faglig ledelse
- Emnebeskrivelse
- FagområdeBygg, anlegg, KEM, FDV og VA
 - Emnekode20TB01M
 - StudieprogramBygg
 - Studiepoeng15
 - StudienivåFagskole, nivå 5.2
 - Startsemester2021 Høst
 
 
Skolen skal opprette et lokalt emne eller en kvalifiserende spesialisering som skal gi studenten faglig bredde og/eller bidra til faglig fordypning. Ved fullført emne skal studenten demonstrere utvidet forståelse og kompetanse knyttet til emnet.
- Bærekraft og miljø
 - Logistikk, verdikjeder og Lean
 - Bygningsfysikk 2 (brann, energi, lyd)
 - 3D-modellering med dataverktøy
 - BIM
 - Termografi og tetthetskontroll
 - Faglig ledelse (integrert)
 
Tema for Lokal tilpassing/spesialisering m/faglig ledelse
Bærekraft og miljø
- Det grønne skiftet
 - Klimamål
 - Bærekraftig arealplanlegging
 - Innovative og bærekraftige anskaffelser
 - CO2-produksjon, CO2- fangst og klimafotavtrykk
 - Effektiv og «grønn» energibruk
 - Livsløpsanalyser
 - Bærekraftig materialbruk
 - Fossilfrie byggeplasser
 - Bygg og logistikk
 - Bærekraftige miljødeklarasjoner (f.eks. BREEAM)
 - Gjenbruk, rehabilitering og avfallsreduksjon
 
Logistikk, verdikjeder og Lean
- Introduksjon
 - Effektivisering av verdikjeder (kundefokus, integrasjon)
 - LEAN i bygg og anlegg (filosofi og verktøy)
 - Industrialisering (standardisering, IKT, BIM)
 - Innkjøp og leverandørutvikling (strategisk og taktisk)
 - LEAN-lab (øvelse)
 
Bygningsfysikk
- Brann
 - Brann- strategier
 - Ivareta regelverk i prosjektering- og driftsfase
 - Utarbeide branndokumentasjon med tilhørende tegninger
 - Energi/Lyd
 - bruk av simuleringsprogrammer for energikontroll av bygninger
 - ivareta regelverk for lydprosjektering og kontroll
 - Tekniske installasjoner i bygg
 - Ventilasjon og sanitæranlegg
 - Elektro- og automatiseringssystemer
 
3D-modellering med dataverktøy
- Etablere grunnlagsmodell
 - Modellering
 - Utarbeide tegninger
 - Utarbeidelse av betong- og armeringstegninger med tilhørende bøyelister
 - Høste data fra modell
 
BIM
- BIM-prosesser
 - Sammenstille fagmodeller
 - Kollisjonskontroll mellom fagmodeller
 - Høste data fra modell
 - FDV-data og dokumentasjon
 
Termografi og tetthetskontroll
- Definisjoner
 - Termofysikk
 - Tilstandskontroll
 - Tetthetskontroll
 
Faglig ledelse (integreres)
- Kommunikasjon
 - Lederstiler
 
Studenten
- kan vurdere fordeler og ulemper ved forskjellige konstruksjonsmaterialer. De skal kunne velge materialer med hensyn på bruk, miljø og økonomi. Dette gjelder særlig med hensyn på bygningsfysikk og miljøforhold/LCC.
 - har grunnleggende kunnskaper om gjeldende regelverk innen konstruksjonsfagene.
 - har kunnskap om hvilke miljømål myndighetene stiller til byggsektoren og bakgrunnen for disse
 - har kunnskap om hvilke utfordringer myndighetenes miljømål innebærer for byggebransjen
 - har kunnskap om hvilke temaer som inngår i et bærekraftperspektiv for byggevarer og byggverk
 - har kunnskap om ulike modeller og verktøy for å kunne vurdere byggematerialer, -produkter og byggverk i et bærekraftperspektiv
 - kjenner til relevante tekniske dokumenter og kan kritisk anvende disse.
 - Har grunnleggende kunnskap om regelverk innenfor brann og lyd- prosjektering
 - har kunnskap om bruk av tegneprogrammer i byggeprosjekter
 - har forståelse av hvordan en kan nyttegjøre seg av BIM i bygningsprosjekter.
 
- har innsikt i ulike ledelsesverktøy
 - har kunnskap om tekniske installasjoner i bygninger
 - har kunnskap om begreper innen grunnleggende logistikk og om planlegging av oppdrag i verdikjeder
 - kan vurdere eget arbeid etter gjeldende normer og krav
 - har kunnskap om helhetsprinsippet i verdiskapningen langs hele verdikjeden
 - har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen logistikk
 - har kjennskap til Lean-tankegang og betydning for helhetlig logistikk
 - har kjennskap til Lean- verktøy som brukes til effektivisering og reduksjon av sløsing i hele byggeprosjekt prosessen.
 
Studenten
- kan planlegge og lede konstruksjonstekniske arbeider.
 - har kompetanse til å vurdere bygningsfysiske faktorers påvirkning på konstruksjoner, og med bakgrunn i disse faktorene utarbeide forslag til løsninger etter gjeldende regelverk. Dette gjelder spesielt klima, fukt, lyd og brann.
 - kan utføre termografi på eksisterende bygninger og komme med utbedringsforslag.
 - kan utføre enkle analyser i et byggeprosjekt ved hjelp av 3D-modeller og BIM.
 - kan fastsette miljømål for et byggeprosjekt og det ferdige byggverk
 - kan gjøre rede for faglige valg med tanke på miljø- og bærekraft innenfor byggebransjen
 - kan vurdere ulike byggevarer og byggverk i et miljø- og bærekraftperspektiv
 - kan gjøre økonomiske og miljømessige vurderinger av de valg de gjør.
 
- kan anvende og tilpasse ulike ledelsesverktøy i praktisk arbeid
 - kan gjøre rede for valg tatt ved planlegging av oppdrag innen bygg- og anleggsbransjen
 - kan reflektere over egen faglige utøvelse og justere denne under veiledning
 - kan finne og henvise til informasjon om logistikk og vurdere relevansen for en yrkesfaglig problemstilling
 - kan kartlegge en situasjon innen logistikk og identifisere faglige problemstillinger og finne ut om det er behov å foreta endringer og tiltak
 - kan anvende Lean-filosofi i produksjons- og oppdragssammenheng
 - kan anvende Lean-verktøy til effektivisering og reduksjon av sløsing i hele byggeprosjekt prosessen.
 
Studenten
- kan tilegne seg nye ferdigheter og kunnskap både individuelt og i prosjektgrupper.
 - har et bevisst forhold til egne ferdigheter og kunnskaper og evner å vise en tverrfaglig forståelse av forskjellige byggeprosjekter.
 - kan formidle byggeteknisk kunnskap til ulike målgrupper samt utarbeide tekniske rapporter hvor de tekniske løsninger er dokumentert og forankret i gjeldende lover og regelverk.
 - har generell digital kompetanse og kan anvende aktuelle dataverktøy i utarbeidelse av nødvendig dokumentasjon.
 - kan delta aktivt i konstruksjonstekniske diskusjoner og kan dele sine kunnskaper og erfaringer med andre og bidra til utvikling av god praksis innen byggebransjen
 - har et bevisst forhold til egne kunnskaper og ferdigheter og kan kritisk reflektere over egen læringssituasjon
 - kan gjennom praktisk ledelse bidra til at den enkelte medarbeider får utviklet sitt potensiale
 - kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe og i tråd med etiske krav og retningslinjer
 - kan vurdere bærekraftperspektivets innvirkning på yrkesfagarbeiderens rolle
 - har et bevisst forhold til egne ferdigheter og kunnskaper og evner å vise en tverrfaglig forståelse av forskjellige byggeprosjekter med hensyn på miljø og bærekraft.
 - kan formidle bærekraft- og byggeteknisk kunnskap til ulike målgrupper samt utarbeide tekniske rapporter hvor de tekniske løsninger er dokumentert og forankret i gjeldende lover og regelverk.
 - har generell digital kompetanse og kan anvende aktuelle dataverktøy i utarbeidelse av nødvendig dokumentasjon.
 - kan delta aktivt i diskusjoner om bærekraft og miljø, og kan dele sine kunnskaper og erfaringer med andre og bidra til utvikling av god praksis innen byggebransjen
 
- kan utveksle synspunkter med andre knyttet til logistikk, økonomi, kvalitetssikring og tekniske utfordringer og delta i diskusjoner om utvikling av god praksis i byggebransjen
 - kan bidra til å utvikle planleggingskultur innenfor logistikk i byggebransjen
 
- Aktiv deltakelse i opplæringen.
 - Stille forberedt til undervisningen
 - Delta aktivt på emnets forum
 - Bidra til læring i gruppen/klassen.
 - Aktiv deltakelse på prosjektdager, veilednings- og evalueringsmøter.
 - Alle obligatoriske aktiviteter for emnet skal være gjennomført og godkjent.
 
Ethvert fravær fra undervisning/ekskursjoner osv. tas opp med faglærer i forkant.
Mer spesifikke arbeidskrav utarbeides av den enkelte lærer.
Ved mangelfull oppfølging av arbeidskrav vil det ikke bli gitt vurdering i emnet.
Retningsgivende liste med forbehold om endringer.
Boklister pr studium ajourføres før hver studiestart.
- Byggforskserien, SINTEF, www.sintef.no
 - Plan- og bygningsloven, www.lovdata.no
 - Tekniske forskrifter med tilhørende veiledninger, Direktoratet for byggkvalitet, www.dibk.no, siste utgave
 - Organisasjon og ledelse, M. Holand, NKI
 - Andre relevante norske standarder, www.standard.no
 - Berg Wig: LEAN - Ledelse for lærende organisasjoner, Gyldendal 2013, ISBN 978-82-05-42445-6
 - Andersen, Haug, Grude: Målrettet prosjektstyring, NKI Forlaget 2016, ISBN 978-82-56-27391-1
 - Banken og Aarland: Logistikk, ledelse og marked, Fagbokforlaget, ISBN 827-674-805-8
 - Undervisningsmateriell utarbeidet av faglærere og samarbeidspartnere i næringslivet