20PS14B Helse og mestring
20PS14B Helse og mestring
- Emnebeskrivelse
- FagområdeLandbruksfag
- Emnekode20PS14B
- StudieprogramDyreassisterte aktiviteter
- Studiepoeng15
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2024 Høst
Utdanningen dyreassisterte aktiviteter er et tverrfaglig studium, og i dette emnet vil du få anledning til å innhente kunnskap rundt helsefordelene ved samhandling med dyr. Emnet tar for seg teorigrunnlaget som ligger bak de dyreassisterte aktivitetene og ser på hvordan dyr kan ha påvirkning når det gjelder helse og mestring hos ulike mennesker.
Dyrs helsefremmende effekt
Teorier for å beskrive samspillet mellom dyr og mennesker
Natur og dyr som rekreasjon
Mestring og livskvalitet
Dyrs helsefremmende effekt
- Helsefremmende effekt ved kontakt med dyr
- Mestring og læring gjennom kontakt med dyr
- Hva som kan gi mestringsopplevelser innenfor dyreassisterte aktiviteter
Teorier for å beskrive samspillet mellom dyr og mennesker
- Teorigrunnlaget for dyreassisterte intervensjoner
- Teoretisk beskrivelse av samspill mellom dyr og mennesker
Natur og dyr som rekreasjon
- Menneskers nærhet til naturen
- Rekreasjon i grønne områder
- Natur som faktor i dyreassisterte aktiviteter
Mestring og livskvalitet
- Mestring
- Livskvalitet
- Grunnleggende ferdigheter og læring
- Grunnleggende innføring i demens, rus- og psykiatri og barne- og ungdomsarbeid.
- Kommunikasjon og samhandling
- Egenomsorg
Felles praksis utplassering for emne 2 og 3
Dette er en tverrfaglig utplasseringspraksis som inngår i emnene 2 og 3, og den skal være gjennomført før avslutning av de to emnene. Kravet om tverrfaglighet (emne 2 og 3) kan vurderes i enkelttilfelle når faglærere/teamleder anser dette som relevant for studentens samlede læringsutbytte. Utplasseringspraksis kan gjennomføres sammen med andre studenter.
Praksissted skal godkjennes av faglærer/teamleder.
Kandidaten
- har kunnskap om dyreassisterte aktiviteter og hvordan dette kan gi mestringsopplevelser og god livskvalitet
- har kunnskap om teorigrunnlaget for dyreassisterte tiltak og hvordan samspill med dyr kan være positivt for mennesker
- har kunnskap om kommunikasjon, samhandling og relasjonsbygging knyttet til arbeid i dyreassisterte aktiviteter
- har kunnskap om sammensetting av dyreassisterte aktiviteter og hvordan ulike faktorer kan ha betydning for resultatet
- har innsikt i naturelementene rundt dyreassisterte aktiviteter og betydningen av disse
- har innsikt i kommunikasjon og læring for å fremme mestring og muligheter
- forstår betydningen av positive mestringsopplevelser og betydningen av å bygge opp under denne for deltakernes positive utvikling
- har kunnskap om regelverk og retningslinjer som ligger til grunn for planlegging og utføring av dyreassisterte aktiviteter
Kandidaten
- kan veilede deltaker i samspillet med dyr, slik at de får gode mestringsopplevelser
- kan samhandle profesjonelt med deltakere med ulike utfordringer og aktuelle samarbeidspartner
- kan anvende kunnskap om mestring og livskvalitet i planlegging av dyreassisterte aktiviteter
- kjenner til betydningen av egenomsorg og strategier for dette
Kandidaten
- har fokus på det friske i mennesket, skaper trygge rammer og bruker aktiviteter som stimulerer til økt mestring hos den enkelte deltaker
- forstår helheten i dyreassisterte aktiviteter og hvilke faktorer som har betydning for opplevelsen av aktiviteten
- kan utvikle ferdigheter i kommunikasjon og veiledning i samarbeid med fagpersoner og deltaker i tilbudet
Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet
- Aktiv deltakelse i opplæringen
- Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale.
- Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær
- Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning (på emnenivå)
- Bidra til læring i gruppen/klassen
- Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent.
Det gis sluttvurdering i emnet med gradert karakter etter en skala fra A til F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått.
Eide, H. og Eide, T. (2017) Kommunikasjon og relasjoner
Berget,B. , Krøger, E. , Thorød, A.B. (red) (2018) Antrozoologi. Samspill mellom dyr og mennesker. Oslo: Gyldendal ISBN 9788215028538
dbok for psykisk helse og rus. IPT Norge: https://xn--innptunet-82a.no/no/kunnskapsbank/haandbok-psykisk-helse-og-rus#innledning
Nasjonal håndbok Inn på tunet, dagaktivitetstilbud tilrettelagt for personer med demens. IPT Norge: https://xn--innptunet-82a.no/cms/files/5393/innpatunet2018_1
Nasjonal veileder, Inn på tunet Norge – gården som læringsarena for barn og unge: https://xn--innptunet-82a.no/cms/files/2445/nasjonal-veileder-inn-paa-tunet-gaarden-som-laeringsarena-lav
Inn på tunet, sjekkliste med veiledning. KSL-standard 11: https://www.matmerk.no/cms/files/4321/11_ipt_bm.pdf
FHI: Fakta om livskvalitet og trivsel i Norge:
https://www.fhi.no/fp/psykiskhelse/livskvalitet-og-trivsel/livskvalitet-og-trivsel/
Meld.St.19 Folkehelsemeldingen Mestring og muligheter: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-19-20182019/id2639770/
Håkonsen, Kjell M Psykologi og psykiske lidelser, kap 6. 10 og 11
Dragland, Å. (2018) Slik påvirker naturen oss. Oslo: Flux forlag ISBN 9788283840018 160 sider, kapittel 1 og 5.
Utdanningsdirektoratet, overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen, kap 2.1 Sosial læring og utvikling: https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/prinsipper-for-laring-utvikling-og-danning/sosial-laring-og-utvikling/?lang=nob
Og kap 2.3 Grunnleggende ferdigheter: https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/prinsipper-for-laring-utvikling-og-danning/grunnleggende-ferdigheter/?lang=nob