20PS14B Helse og mestring
20PS14B Helse og mestring
- Emnebeskrivelse
- FagområdeLandbruksfag
- Emnekode20PS14B
- StudieprogramDyreassisterte aktiviteter
- Studiepoeng15
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2022 Høst
Dyrs helsefremmende effekt
Teorier for å beskrive samspillet mellom dyr og mennesker
Natur og dyr som rekreasjon
Mestring og livskvalitet
Dyrs helsefremmende effekt
- Helsefremmende effekt ved kontakt med dyr
- Mestring og læring gjennom kontakt med dyr
- Hva som kan gi mestringsopplevelser innenfor dyreassisterte aktiviteter
Teorier for å beskrive samspillet mellom dyr og mennesker
- Teorigrunnlaget for dyreassisterte intervensjoner
- Teoretisk beskrivelse av samspill mellom dyr og mennesker
Natur og dyr som rekreasjon
- Menneskers nærhet til naturen
- Rekreasjon i grønne områder
- Natur som faktor i dyreassisterte aktiviteter
Mestring og livskvalitet
- Mestring
- Livskvalitet
- Grunnleggende ferdigheter og læring
- Grunnleggende innføring i demens, rus- og psykiatri og barne- og ungdomsarbeid.
- Kommunikasjon og samhandling
- Egenomsorg
Felles praksis utplassering for emne 2 og 3
Dette er en tverrfaglig utplasseringspraksis som inngår i emnene 2 og 3, og den skal være gjennomført før avslutning av de to emnene. Kravet om tverrfaglighet (emne 2 og 3) kan vurderes i enkelttilfelle når faglærere/teamleder anser dette som relevant for studentens samlede læringsutbytte. Utplasseringspraksis kan gjennomføres sammen med andre studenter.
Praksissted skal godkjennes av faglærer/teamleder.
Beskriv formålet med tilbudets innhold i forhold til deltakers behov. Beskriv dagens situasjon, og reflekter hvordan tilbudet er i samsvar med formålet, sett i relasjon både til deltakers behov og dyras velferd. Vurdere hvilke endringer som kan gjøres ut fra en tenkt situasjon. Reflekter over egne erfaringer.
Oppgaven kan leveres individuelt, eller i gruppe på inntil 3 studenter.
Definere personlige mål/læringsutbyttebeskrivelser for praksis
Omfang: 2 dager praksis for emne 2 og 3
Skriftlig rapport, ca 2500 ord
Studentene får muntlig og skriftlig tilbakemelding av lærer.
Praksisutplassering med arbeidskrav vurderes som bestått/ikke bestått
Kandidaten:
- har kunnskap om dyreassisterte aktiviteter og hvordan dette kan gi mestringsopplevelser og god livskvalitet
- har kunnskap om teorigrunnlaget for dyreassisterte intervensjoner og hvordan samspill med dyr kan være positivt for mennesker
- har kunnskap om kommunikasjon, samhandling og relasjonsbygging knyttet til arbeid i dyreassisterte aktiviteter
- har kunnskap om sammensetting av dyreassisterte aktiviteter og hvordan ulike faktorer kan ha betydning for resultatet
- har innsikt i naturelementene rundt dyreassisterte aktiviteter og betydningen av disse
- har innsikt i kommunikasjon og læring for å fremme mestring og muligheter
- forstår betydningen av positive mestringsopplevelser og betydningen av å bygge opp under denne for deltakernes positive utvikling
- har kunnskap om regelverk og retningslinjer som ligger til grunn for planlegging og utføring av dyreassisterte aktiviteter.
Kandidaten:
- kan veilede deltaker i samspillet med dyr, slik at de får gode mestringsopplevelser
- kan samhandle profesjonelt med deltakere med ulike utfordringer og aktuelle samarbeidspartner
- kan anvende kunnskap om mestring og livskvalitet i planlegging av dyreassisterte aktiviteter.
- kjenner til betydningen av egenomsorg og strategier for dette.
Kandidaten:
- har fokus på det friske i mennesket, skaper trygge rammer og bruker aktiviteter som stimulerer til økt mestring hos den enkelte deltaker
- forstår helheten i dyreassisterte aktiviteter og hvilke faktorer som har betydning for opplevelsen av aktiviteten
- kan utvikle ferdigheter i kommunikasjon og veiledning i samarbeid med fagpersoner og deltaker i tilbudet
Følgende arbeidskrav gjelder og er med i vurdering av sluttkompetansen i emnet:
· aktiv deltakelse i opplæringen
· bidra til læring i gruppen/klassen
· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, eventuelle lab-øvelser og bedriftsbesøk/ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent.
Oppgave 1: Dyreassisterte aktiviteter
Beskriv teorigrunnlaget for dyreassisterte aktiviteter og hvilke faktorer som har betydning i en slik aktivitet.
Skriftlig individuell oppgave.
Skriftlig innlevering ca. 2500-3000 ord
Studenten får skriftlig tilbakemelding av lærer.
Vurderes etter kriteriene 1 – 6, med bokstavkarakter A-F
Oppgave 2: Forståelse av mestring og livskvalitet – gjennomføres på nett i samhandling med andre studenter
Les om mestring og livskvalitet og definer dette. Reflekter over hvordan mestring og livskvalitet kan oppnås gjennom dyreassisterte aktiviteter.
Lag en presentasjon og undervis hverandre i maks 15 min. Gi tilbakemelding på hverandres undervisningsopplegg. Presentasjonen skal leveres i Canvas.
Studenten får muntlig tilbakemelding av lærere og medstudenter.
Vurderes etter kriteriene nr 1-6 med bestått/ikke bestått.
Oppgave 3: Beskrive og gjennomføre en dyreassistert aktivitet for en målgruppe.
Felles for emne 2 og 3
Tilpass en dyreassistert aktivitet til en deltakergruppe og lag spesifikke mål for aktiviteten. Velg et dyreslag og beskriv dyrets atferdsbehov og etiske hensyn du må ta i utføring av den dyreassisterte aktiviteten. Beskriv og gjennomfør den dyreassisterte aktiviteten. Ta også med miljøet og andre faktorer som kan ha betydning for deltakeren. Reflekter over erfaringer og forbedringspotensialet etter gjennomført aktivitet.
Skriftlig individuell oppgave og film/presentasjon av aktiviteten
Skriftlig innlevering, ca 1 500 ord, film/presentasjon 10-15 min
Studenten får muntlig og skriftlig tilbakemelding av lærer.
Vurderes etter kriteriene 1 – 6, med bokstavkarakter A-F
Refleksjonsnotat
Etter endt emne skal studentene levere et individuelt refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt.
Skriftlig individuelt refleksjonsnotat
Omfang: maks. 1200 ord
Vurdering: Godkjent ved innlevering
Lærer gir skriftlig tilbakemelding på refleksjonsnotatet
Det gis sluttvurdering i emnet med gradert karakter etter en skala fra A til F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått.
Eide, H. og Eide, T. (2017) Kommunikasjon og relasjoner
Berget,B. , Krøger, E. , Thorød, A.B. (red) (2018) Antrozoologi. Samspill mellom dyr og mennesker. Oslo: Gyldendal ISBN 9788215028538
dbok for psykisk helse og rus. IPT Norge: https://xn--innptunet-82a.no/no/kunnskapsbank/haandbok-psykisk-helse-og-rus#innledning
Nasjonal håndbok Inn på tunet, dagaktivitetstilbud tilrettelagt for personer med demens. IPT Norge: https://xn--innptunet-82a.no/cms/files/5393/innpatunet2018_1
Nasjonal veileder, Inn på tunet Norge – gården som læringsarena for barn og unge: https://xn--innptunet-82a.no/cms/files/2445/nasjonal-veileder-inn-paa-tunet-gaarden-som-laeringsarena-lav
Inn på tunet, sjekkliste med veiledning. KSL-standard 11: https://www.matmerk.no/cms/files/4321/11_ipt_bm.pdf
FHI: Fakta om livskvalitet og trivsel i Norge:
https://www.fhi.no/fp/psykiskhelse/livskvalitet-og-trivsel/livskvalitet-og-trivsel/
Meld.St.19 Folkehelsemeldingen Mestring og muligheter: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-19-20182019/id2639770/
Håkonsen, Kjell M Psykologi og psykiske lidelser, kap 6. 10 og 11
Dragland, Å. (2018) Slik påvirker naturen oss. Oslo: Flux forlag ISBN 9788283840018 160 sider, kapittel 1 og 5.
Utdanningsdirektoratet, overordnet del – verdier og prinsipper for grunnopplæringen, kap 2.1 Sosial læring og utvikling: https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/prinsipper-for-laring-utvikling-og-danning/sosial-laring-og-utvikling/?lang=nob
Og kap 2.3 Grunnleggende ferdigheter: https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/prinsipper-for-laring-utvikling-og-danning/grunnleggende-ferdigheter/?lang=nob