20PS12B Næringsutvikling innen natur- og kulturbaserte næringer

20PS12B Næringsutvikling innen natur- og kulturbaserte næringer

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Landbruksfag
    • Emnekode
      20PS12B
    • Studieprogram
      Natur- og kulturbasert entreprenørskap
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2023 Høst
Introduksjon

Emnet skal gi en oversikt over natur og kulturressurser og hvordan disse kan ivaretas og benyttes i næringsutvikling på gården.

Tema
  • Kartlegging av natur- og kulturbaserte ressurser
  • Bruk av natur- og kulturbaserte ressurser
  • Utvikling av natur- og kulturbaserte ressurser
Emnets innhold

Kartlegging av natur- og kulturbaserte ressurser

  • Vurdering av natur og kulturressurser på gården
  • Bevaring av natur og kulturminner på gården i næringsutvikling

Bruk av natur- og kulturbaserte ressurser

  • Vern og forvaltning av norsk natur og kultur, herunder gamle bygninger
  • Produksjon og salg av natur- og kulturbaserte varer og tjenester
  • Bli kjent med støtteordninger, standarder og KSL

Utvikling av natur- og kulturbaserte ressurser

  • Forretningsutvikling med ivaretakelse av av stedlige natur- og kulturbaserte ressurser
  • Vurdere markedsmuligheter for natur- og kulturbaserte varer og tjenester
  • Nettverksbygging og samarbeid med lokale og regionale aktører
  • Hensynta kvalitetssikringssystemer og godkjenningsordninger
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om metoder for kartlegging av natur- og kulturbaserte ressurser
  • har kunnskap om vern og forvaltning av norsk natur og kultur
  • har kjennskap til relevante lover og forskrifter som omhandler forvaltning og bruk av natur- og kulturressurser, herunder ulike standarder og godkjenningsordninger
  • har kjennskap til relevante lover og forskrifter for produksjon og salg av natur- og kulturbaserte varer og tjenester, som produksjon og salg av lokale matvarer, Inn på tunet-tjenester, økoturisme, naturveiledning og -guiding
  • har forståelse for eldre bygningers kulturmessige verdi og kunne nytte disse ved utvikling av en unik forretningsidé
  • har kjennskap til ulike landbruksbaserte produkter for salg til urbane miljø, der i blant maskinbaserte tjenester og salg av egen og andres landbruksfaglige kompetanse 
  • har kjennskap til ulike markeder og nye salgskanaler
  • kan benytte den fagrelevante kompetansen som finnes i aktuelle kompetansemiljøer og nettverk 
Ferdigheter

Kandidaten

  • kan vurdere og tilpasse produktets kvalitet/egenart opp imot markedets etterspørsel og betalingsvillighet
  • kan med basis i lokale natur- og kulturressurser, utvikle kvalitetsprodukter til aktuelle målgrupper
  • kan utvikle og bruke kvalitetssikringssystemer for planlegging og kontroll av produksjonen
  • kan anvende relevante standarder og godkjenningsordninger innen forvaltning av natur- og kulturressurser
  • kan anvende relevante standarder og godkjenningsordninger innen vare- og tjenesteproduksjon, som lokal mat, inn på tunet, guiding og økoturisme
  • kan vurdere eldre bygningers tilstand og ulike behov for tiltak
  • kan kartlegge og vurdere mulighet for vare- og tjenesteleveranser
Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan utvikle en bevisst holdning til å ivareta natur- og kulturens egenart og egenverdi i utvikling av lokale varer og tjenester
  • kan vurdere nytten av nettverksbygging og samarbeid med andre
  • kan utvikle gode arbeidsmetoder
  • kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne ved behov
Pensumlitteratur
20PS12B Næringsutvikling innen natur- og kulturbaserte næringer
Litteratur

Gunnarson, Jan og Blohm, Olle (2009). Det Gode Vertskap, ISBN 978-82-519-2444-3

Innovasjon Norge. Håndbok i omdømme- og merkevarebygging;

http://www.innovasjonnorge.no/PageFiles/70635/11215_infoh%C3%A5ndbok_web...

Innovasjon Norge. Aktuelle virkemidler til videreutvikling av en eksisterende virksomhet eller i arbeidet med utvikling av ny ide innenfor landbruksbasert virksomhet

http://innovasjonnorge.no/no/Landbruk/-