20PS12B Næringsutvikling innen natur- og kulturbaserte næringer
20PS12B Næringsutvikling innen natur- og kulturbaserte næringer
- Emnebeskrivelse
- FagområdeLandbruksfag
- Emnekode20PS12B
- StudieprogramNatur- og kulturbasert entreprenørskap
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2023 Høst
Emnet skal gi en oversikt over natur og kulturressurser og hvordan disse kan ivaretas og benyttes i næringsutvikling på gården.
- Kartlegging av natur- og kulturbaserte ressurser
- Bruk av natur- og kulturbaserte ressurser
- Utvikling av natur- og kulturbaserte ressurser
Kartlegging av natur- og kulturbaserte ressurser
- Vurdering av natur og kulturressurser på gården
- Bevaring av natur og kulturminner på gården i næringsutvikling
Bruk av natur- og kulturbaserte ressurser
- Vern og forvaltning av norsk natur og kultur, herunder gamle bygninger
- Produksjon og salg av natur- og kulturbaserte varer og tjenester
- Bli kjent med støtteordninger, standarder og KSL
Utvikling av natur- og kulturbaserte ressurser
- Forretningsutvikling med ivaretakelse av av stedlige natur- og kulturbaserte ressurser
- Vurdere markedsmuligheter for natur- og kulturbaserte varer og tjenester
- Nettverksbygging og samarbeid med lokale og regionale aktører
- Hensynta kvalitetssikringssystemer og godkjenningsordninger
Kandidaten
- har kunnskap om metoder for kartlegging av natur- og kulturbaserte ressurser
- har kunnskap om vern og forvaltning av norsk natur og kultur
- har kjennskap til relevante lover og forskrifter som omhandler forvaltning og bruk av natur- og kulturressurser, herunder ulike standarder og godkjenningsordninger
- har kjennskap til relevante lover og forskrifter for produksjon og salg av natur- og kulturbaserte varer og tjenester, som produksjon og salg av lokale matvarer, Inn på tunet-tjenester, økoturisme, naturveiledning og -guiding
- har forståelse for eldre bygningers kulturmessige verdi og kunne nytte disse ved utvikling av en unik forretningsidé
- har kjennskap til ulike landbruksbaserte produkter for salg til urbane miljø, der i blant maskinbaserte tjenester og salg av egen og andres landbruksfaglige kompetanse
- har kjennskap til ulike markeder og nye salgskanaler
- kan benytte den fagrelevante kompetansen som finnes i aktuelle kompetansemiljøer og nettverk
Kandidaten
- kan vurdere og tilpasse produktets kvalitet/egenart opp imot markedets etterspørsel og betalingsvillighet
- kan med basis i lokale natur- og kulturressurser, utvikle kvalitetsprodukter til aktuelle målgrupper
- kan utvikle og bruke kvalitetssikringssystemer for planlegging og kontroll av produksjonen
- kan anvende relevante standarder og godkjenningsordninger innen forvaltning av natur- og kulturressurser
- kan anvende relevante standarder og godkjenningsordninger innen vare- og tjenesteproduksjon, som lokal mat, inn på tunet, guiding og økoturisme
- kan vurdere eldre bygningers tilstand og ulike behov for tiltak
- kan kartlegge og vurdere mulighet for vare- og tjenesteleveranser
Kandidaten
- kan utvikle en bevisst holdning til å ivareta natur- og kulturens egenart og egenverdi i utvikling av lokale varer og tjenester
- kan vurdere nytten av nettverksbygging og samarbeid med andre
- kan utvikle gode arbeidsmetoder
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne ved behov
Gunnarson, Jan og Blohm, Olle (2009). Det Gode Vertskap, ISBN 978-82-519-2444-3
Innovasjon Norge. Håndbok i omdømme- og merkevarebygging;
http://www.innovasjonnorge.no/PageFiles/70635/11215_infoh%C3%A5ndbok_web...
Innovasjon Norge. Aktuelle virkemidler til videreutvikling av en eksisterende virksomhet eller i arbeidet med utvikling av ny ide innenfor landbruksbasert virksomhet