20PS12B Næringsutvikling innen natur- og kulturbaserte næringer

20PS12B Næringsutvikling innen natur- og kulturbaserte næringer

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Landbruksfag
    • Emnekode
      20PS12B
    • Studieprogram
      Natur- og kulturbasert entreprenørskap
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2021 Høst
Introduksjon
  • Kartlegging av natur- og kulturbaserte ressurser
  • Bruk av natur- og kulturbaserte ressurser
  • Utvikling av natur- og kulturbaserte ressurser
Emnets innhold

Kartlegging av natur- og kulturbaserte ressurser

  • Kartlegging av natur- og kulturbaserte ressurser
  • Vurdering av ressurser, materielle og immaterielle
  • Ivaretakelse av natur- og kulturens egenart og egenverdi ved utvikling av ressurser
  • Strategivalg

Bruk av natur- og kulturbaserte ressurser

  • Vern og forvaltning av norsk natur og kultur
  • Produksjon og salg av natur- og kulturbaserte varer og tjenester
  • Standarder og godkjenningsordninger
  • Sentrale lover og forskrifter

Utvikling av natur- og kulturbaserte ressurser

  • Forretningsutvikling
  • Se og vurdere markedsmulighetene for natur- og kulturbaserte varer og tjenester
  • Nye markeder og nye salgskanaler
  • Nettverksbygging og samarbeid
  • Kvalitetssikringssystemer, Helse, Miljø og Sikkerhet
  • Etikk
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten har

  • Kunnskap om metoder for kartlegging av natur- og kulturbaserte ressurser
  • kunnskap om vern og forvaltning av norsk natur og kultur
  • kjennskap til relevante lover og forskrifter som omhandler forvaltning og bruk av natur- og kulturressurser, herunder ulike standarder og godkjenningsordninger
  • kjennskap til relevante lover og forskrifter for produksjon og salg av natur- og kulturbaserte varer og tjenester, som produksjon og salg av lokale matvarer, Inn på tunet-tjenester, økoturisme, naturveiledning og -guiding
  • forståelse for eldre bygningers kulturmessige verdi og kunne nytte disse ved utvikling av en unik forretningsidé
  • kjennskap til ulike landbruksbaserte produkter for salg til urbane miljø, der i blant maskinbaserte tjenester og salg av egen og andres landbruksfaglige kompetanse 
  • kjennskap til ulike markeder og nye salgskanaler

 

Kandidaten kan

  • benytte den fagrelevante kompetansen som finnes i aktuelle kompetansemiljøer og nettverk 
Ferdigheter

Kandidaten kan

  • vurdere og tilpasse produktets kvalitet/egenart opp imot markedets etterspørsel og betalingsvillighet
  • med basis i lokale natur- og kulturressurser, utvikle kvalitetsprodukter til aktuelle målgrupper
  • utvikle og bruke kvalitetssikringssystemer for planlegging og kontroll av produksjonen
  • anvende relevante standarder og godkjenningsordninger innen forvaltning av natur- og kulturressurser
  • anvende relevante standarder og godkjenningsordninger innen vare- og tjenesteproduksjon, som lokal mat, inn på tunet, guiding og økoturisme
  • vurdere eldre bygningers tilstand og ulike behov for tiltak
  • kartlegge og vurdere mulighet for vare- og tjenesteleveranser
Generell kompetanse

Kandidaten kan

  • utvikle en bevisst holdning til å ivareta natur- og kulturens egenart og egenverdi i utvikling av lokale varer og tjenester
  • vurdere nytten av nettverksbygging og samarbeid med andre
  • utvikle gode arbeidsmetoder
  • reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne ved behov
Arbeidskrav

Obligatoriske oppgaver og innleveringer

Oppgave 1: HMS, Helse, Miljø og Sikkerhet

Oppgave 2: Nye markeder og nye salgskanaler

Oppgave 3: Markedsundersøkelse og rådgiving

 

Innlevering: Logg etter gjennomførte ekskursjoner og bedriftsbesøk

Innlevering: Refleksjonsnotat etter gjennomført emne

 

I tillegg

  • Det er obligatorisk deltakelse på ekskursjoner/befaringer og bedriftsbesøk
  • Etter en forelesningsrekke kan det gis en test/innleveringsoppgave for å sikre at studenten har tilegnet seg nødvendig faktakunnskap 
Arbeidsinnsats

 

Pensumlitteratur
20PS12B Næringsutvikling innen natur- og kulturbaserte næringer
Litteratur

Gunnarson, Jan og Blohm, Olle (2009). Det Gode Vertskap, ISBN 978-82-519-2444-3

 

Innovasjon Norge. Håndbok i omdømme- og merkevarebygging;

http://www.innovasjonnorge.no/PageFiles/70635/11215_infoh%C3%A5ndbok_web...

 

Innovasjon Norge. Aktuelle virkemidler til videreutvikling av en eksisterende virksomhet eller i arbeidet med utvikling av ny ide innenfor landbruksbasert virksomhet

http://innovasjonnorge.no/no/Landbruk/-