20PS12B Næringsutvikling innen natur- og kulturbaserte næringer
20PS12B Næringsutvikling innen natur- og kulturbaserte næringer
- Emnebeskrivelse
- FagområdeLandbruksfag
- Emnekode20PS12B
- StudieprogramNatur- og kulturbasert entreprenørskap
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2021 Høst
- Kartlegging av natur- og kulturbaserte ressurser
- Bruk av natur- og kulturbaserte ressurser
- Utvikling av natur- og kulturbaserte ressurser
Kartlegging av natur- og kulturbaserte ressurser
- Kartlegging av natur- og kulturbaserte ressurser
- Vurdering av ressurser, materielle og immaterielle
- Ivaretakelse av natur- og kulturens egenart og egenverdi ved utvikling av ressurser
- Strategivalg
Bruk av natur- og kulturbaserte ressurser
- Vern og forvaltning av norsk natur og kultur
- Produksjon og salg av natur- og kulturbaserte varer og tjenester
- Standarder og godkjenningsordninger
- Sentrale lover og forskrifter
Utvikling av natur- og kulturbaserte ressurser
- Forretningsutvikling
- Se og vurdere markedsmulighetene for natur- og kulturbaserte varer og tjenester
- Nye markeder og nye salgskanaler
- Nettverksbygging og samarbeid
- Kvalitetssikringssystemer, Helse, Miljø og Sikkerhet
- Etikk
Kandidaten har
- Kunnskap om metoder for kartlegging av natur- og kulturbaserte ressurser
- kunnskap om vern og forvaltning av norsk natur og kultur
- kjennskap til relevante lover og forskrifter som omhandler forvaltning og bruk av natur- og kulturressurser, herunder ulike standarder og godkjenningsordninger
- kjennskap til relevante lover og forskrifter for produksjon og salg av natur- og kulturbaserte varer og tjenester, som produksjon og salg av lokale matvarer, Inn på tunet-tjenester, økoturisme, naturveiledning og -guiding
- forståelse for eldre bygningers kulturmessige verdi og kunne nytte disse ved utvikling av en unik forretningsidé
- kjennskap til ulike landbruksbaserte produkter for salg til urbane miljø, der i blant maskinbaserte tjenester og salg av egen og andres landbruksfaglige kompetanse
- kjennskap til ulike markeder og nye salgskanaler
Kandidaten kan
- benytte den fagrelevante kompetansen som finnes i aktuelle kompetansemiljøer og nettverk
Kandidaten kan
- vurdere og tilpasse produktets kvalitet/egenart opp imot markedets etterspørsel og betalingsvillighet
- med basis i lokale natur- og kulturressurser, utvikle kvalitetsprodukter til aktuelle målgrupper
- utvikle og bruke kvalitetssikringssystemer for planlegging og kontroll av produksjonen
- anvende relevante standarder og godkjenningsordninger innen forvaltning av natur- og kulturressurser
- anvende relevante standarder og godkjenningsordninger innen vare- og tjenesteproduksjon, som lokal mat, inn på tunet, guiding og økoturisme
- vurdere eldre bygningers tilstand og ulike behov for tiltak
- kartlegge og vurdere mulighet for vare- og tjenesteleveranser
Kandidaten kan
- utvikle en bevisst holdning til å ivareta natur- og kulturens egenart og egenverdi i utvikling av lokale varer og tjenester
- vurdere nytten av nettverksbygging og samarbeid med andre
- utvikle gode arbeidsmetoder
- reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne ved behov
Obligatoriske oppgaver og innleveringer
Oppgave 1: HMS, Helse, Miljø og Sikkerhet
Oppgave 2: Nye markeder og nye salgskanaler
Oppgave 3: Markedsundersøkelse og rådgiving
Innlevering: Logg etter gjennomførte ekskursjoner og bedriftsbesøk
Innlevering: Refleksjonsnotat etter gjennomført emne
I tillegg
- Det er obligatorisk deltakelse på ekskursjoner/befaringer og bedriftsbesøk
- Etter en forelesningsrekke kan det gis en test/innleveringsoppgave for å sikre at studenten har tilegnet seg nødvendig faktakunnskap
Gunnarson, Jan og Blohm, Olle (2009). Det Gode Vertskap, ISBN 978-82-519-2444-3
Innovasjon Norge. Håndbok i omdømme- og merkevarebygging;
http://www.innovasjonnorge.no/PageFiles/70635/11215_infoh%C3%A5ndbok_web...
Innovasjon Norge. Aktuelle virkemidler til videreutvikling av en eksisterende virksomhet eller i arbeidet med utvikling av ny ide innenfor landbruksbasert virksomhet