20PS12A Bedriftsutvikling
20PS12A Bedriftsutvikling
- Emnebeskrivelse
- FagområdeLandbruksfag
- Emnekode20PS12A
- StudieprogramNatur- og kulturbasert entreprenørskap
- Studiepoeng15
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2023 Høst
Bedriftsutvikling er en essensiell kompetanse for å etablere egen næringsviksomhet. Emnet skal gi innblikk i sentrale elementer og viktige faktorer som må være tilstede for å lykkes innen entreprenørskap.
- Næringsetablering og næringsutvikling
- Strategi og ledelse. Forretningsmodell
- Økonomistyring
- Marked og markedsføring
Næringsetablering og næringsutvikling
- Krav til etablering og avvikling av virksomheter
- Utvikling av forretningsidéer
- Rådgivingstjenestene – næringsutvikling
- Offentlige ordninger knyttet til næringsetablering og næringsutvikling
- Sentrale lover, forskrifter og retningslinjer innen natur- og kulturbaserte næringer
Strategi og ledelse. Forretningsmodell
- Kreative prosesser
- Ledelse og motivasjon
- Forretningsidé og produktutvikling
- SWOT. Ressursidentifikasjon og ressursutvikling
- Forretningsmodell
- Etikk og kvalitetssikring
- Organisasjonsformer
- Støtteapparat og nettverk
Økonomistyring
Økonomi og finansiering
- Kostnader
- Kalkulasjon
- Investeringer og likviditet
- Kapitalbehov og finansiering
- Risikovurdering
- Forholdet mellom privatøkonomi og bedriftsøkonomi
- Juridiske rammer; skatterett, MVA-loven
Regnskap
- Resultat- og likviditetsbudsjett
- Prinsipper for regnskapsføringen, forståelse av skatteregnskap og driftsregnskap.
- Fakturering
- Nøkkeltall for lønnsomhet, finansiell stilling og likviditet
Marked og markedsføring
- Marked og målgrupper
- Markedsundersøkelser
- Markedsmål
- Merkevarebygging
- Konkurransefortrinn, herunder prising og prisstrategi
- Markedsføring
Kandidaten
- har god oversikt over og en presis forståelse av faguttrykk som brukes innen økonomistyring
- har kunnskap om hvordan en unik forretningsidé kan utvikles
- har kunnskap om krav til etablering, drift/utvikling og avvikling av næringsvirksomhet
- har kunnskap om, og kan begrunne, ulike strategivalg ut fra valgt produksjon, samt ulike markeder innen natur- og kulturbaserte næringer
- har kjennskap til sentrale lover og forskrifter som gjelder for næringsdrivende innen natur- og kulturbaserte næringer
- har innsikt i HMS og øvrige kvalitetskrav (f.eks. KSL-standarder)
- har kunnskap om ulike finansieringsformer og virksomhetens finansieringsbehov på kort og lang sikt
- har kjennskap til etiske dilemmaer knyttet til forvaltning av natur- og kulturressurser
- har kunnskap om sentrale begreper og virkemidler i markedsføring av et produkt
- har kjennskap til relevante nettverk, organisasjoner og digitale nettverk innen nye natur- og kulturbaserte næringer
- har kunnskap om segmentering av et marked og valg av målgruppe
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen entreprenørskapsfaget
Kandidaten
- kan vurdere en bedrifts investeringsbehov og bedriftens likviditet
- kan vurdere en bedrifts kapitalbehov og mulige finansieringsmåter
- kan beregne og vurdere sentrale nøkkeltall for lønnsomhet
- kan benytte foretakets økonomiske oversikter, som regnskap og balanse, til å vurdere foretakets næringsvirksomhet i forhold til målsettingene
- kan finne og nytte relevant informasjon, regler og lover for å utvikle landbruksrelatert næringsvirksomhet og benytte denne kunnskapen i ulike rådgivings- og beslutningssituasjoner
- kan finne og nytte aktuelle digitale nettsider, som Brønnøysundregistrene, Innovasjon Norge, Altinn
- kan finne fram til aktuelle rådgiver-/fagmiljø innenfor ulike spesialfelt og selv nytte disse
- kan kartlegge og identifisere bedriftens styrke, svakheter, muligheter og trusler, og vurdere mulige tiltak for å møte disse
- kan finne fram til og anvende relevante støttefunksjoner for etablering og drift av natur- og kulturbaserte næring, herunder nettbasert informasjon og søkerprosedyrer hos offentlig institusjoner, som Innovasjon Norge
Kandidaten
- har forståelse for etiske dilemmaer innen både tradisjonelt landbruk og andre natur- og kulturbaserte næringer, og hvordan disse påvirker bl.a. bruk av arealer og bygningsmasse
- har kunnskap og ferdigheter knyttet til miljø- og kulturmessige forhold som gir grunnlag for framtidsrettede og gode etiske beslutninger
- har evne til å samarbeide med offentlig og privat rådgivingstjeneste, som landbruksrådgiving, Matmerk, Hanen og andre spesialiteters organisasjoner, herunder nettbaserte tjenester og salgskanaler
- har evne til å bygge nettverk, inkludert digitale nettverk, med aktuelle samarbeidspartnere innen produksjon og salg knyttet til natur- og kulturbaserte produksjoner
- kan som bedriftsleder utvikle gode arbeidsmetoder for virksomheten, herunder kunne benytte aktuelle digitale hjelpemidler
- kan tilby produkter som tilfredsstiller kjøpers forventinger og krav knyttet til kvalitet
Hjertnes, Frode (2009): Markedsføring, organisasjon og leiing for LØM-fagene. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-0815-9
Innovasjon Norge (2012): Forretningsmodell; http://www.innovasjonnorge.no/no/grunder/ideutvikling/slik-lager-du-en-forretningsmodell/#.VLjWq2fwvDA
Knutsen, Heidi (2011): Utsyn over norsk landbruk. Tilstand og utviklingstrekk. Norsk institutt for landbruksøkonomisk forskning. ISBN 978-82-7077-807-2.
Sending , Aage (2009): Økonomistyring for LØM-fagene. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-0867-8