20PS12A Bedriftsutvikling

20PS12A Bedriftsutvikling

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Landbruksfag
    • Emnekode
      20PS12A
    • Studieprogram
      Natur- og kulturbasert entreprenørskap
    • Studiepoeng
      15
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2023 Høst
Introduksjon

Bedriftsutvikling er en essensiell kompetanse for å etablere egen næringsviksomhet. Emnet skal gi innblikk i sentrale elementer og viktige faktorer som må være tilstede for å lykkes innen entreprenørskap. 

Tema
  • Næringsetablering og næringsutvikling
  • Strategi og ledelse. Forretningsmodell
  • Økonomistyring
  • Marked og markedsføring
Emnets innhold

Næringsetablering og næringsutvikling

  • Krav til etablering og avvikling av virksomheter
  • Utvikling av forretningsidéer
  • Rådgivingstjenestene – næringsutvikling
  • Offentlige ordninger knyttet til næringsetablering og næringsutvikling
  • Sentrale lover, forskrifter og retningslinjer innen natur- og kulturbaserte næringer

Strategi og ledelse. Forretningsmodell

  • Kreative prosesser
  • Ledelse og motivasjon
  • Forretningsidé og produktutvikling
  • SWOT. Ressursidentifikasjon og ressursutvikling
  • Forretningsmodell
  • Etikk og kvalitetssikring
  • Organisasjonsformer
  • Støtteapparat og nettverk

Økonomistyring

Økonomi og finansiering

  • Kostnader
  • Kalkulasjon
  • Investeringer og likviditet
  • Kapitalbehov og finansiering
  • Risikovurdering
  • Forholdet mellom privatøkonomi og bedriftsøkonomi
  • Juridiske rammer; skatterett, MVA-loven

Regnskap

  • Resultat- og likviditetsbudsjett
  • Prinsipper for regnskapsføringen, forståelse av skatteregnskap og driftsregnskap.
  • Fakturering
  • Nøkkeltall for lønnsomhet, finansiell stilling og likviditet

Marked og markedsføring

  • Marked og målgrupper
  • Markedsundersøkelser
  • Markedsmål
  • Merkevarebygging
  • Konkurransefortrinn, herunder prising og prisstrategi
  • Markedsføring
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten

  • har god oversikt over og en presis forståelse av faguttrykk som brukes innen økonomistyring
  • har kunnskap om hvordan en unik forretningsidé kan utvikles
  • har kunnskap om krav til etablering, drift/utvikling og avvikling av næringsvirksomhet
  • har kunnskap om, og kan begrunne, ulike strategivalg ut fra valgt produksjon, samt ulike markeder innen natur- og kulturbaserte næringer
  • har kjennskap til sentrale lover og forskrifter som gjelder for næringsdrivende innen natur- og kulturbaserte næringer
  • har innsikt i HMS og øvrige kvalitetskrav (f.eks. KSL-standarder)
  • har kunnskap om ulike finansieringsformer og virksomhetens finansieringsbehov på kort og lang sikt
  • har kjennskap til etiske dilemmaer knyttet til forvaltning av natur- og kulturressurser
  • har kunnskap om sentrale begreper og virkemidler i markedsføring av et produkt
  • har kjennskap til relevante nettverk, organisasjoner og digitale nettverk innen nye natur- og kulturbaserte næringer
  • har kunnskap om segmentering av et marked og valg av målgruppe
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen entreprenørskapsfaget
Ferdigheter

Kandidaten

  • kan vurdere en bedrifts investeringsbehov og bedriftens likviditet
  • kan vurdere en bedrifts kapitalbehov og mulige finansieringsmåter
  • kan beregne og vurdere sentrale nøkkeltall for lønnsomhet
  • kan benytte foretakets økonomiske oversikter, som regnskap og balanse, til å vurdere foretakets næringsvirksomhet i forhold til målsettingene
  • kan finne og nytte relevant informasjon, regler og lover for å utvikle landbruksrelatert næringsvirksomhet og benytte denne kunnskapen i ulike rådgivings- og beslutningssituasjoner
  • kan finne og nytte aktuelle digitale nettsider, som Brønnøysundregistrene, Innovasjon Norge, Altinn
  • kan finne fram til aktuelle rådgiver-/fagmiljø innenfor ulike spesialfelt og selv nytte disse
  • kan kartlegge og identifisere bedriftens styrke, svakheter, muligheter og trusler, og vurdere mulige tiltak for å møte disse
  • kan finne fram til og anvende relevante støttefunksjoner for etablering og drift av natur- og kulturbaserte næring, herunder nettbasert informasjon og søkerprosedyrer hos offentlig institusjoner, som Innovasjon Norge
Generell kompetanse

Kandidaten

  • har forståelse for etiske dilemmaer innen både tradisjonelt landbruk og andre natur- og kulturbaserte næringer, og hvordan disse påvirker bl.a. bruk av arealer og bygningsmasse
  • har kunnskap og ferdigheter knyttet til miljø- og kulturmessige forhold som gir grunnlag for framtidsrettede og gode etiske beslutninger
  • har evne til å samarbeide med offentlig og privat rådgivingstjeneste, som landbruksrådgiving, Matmerk, Hanen og andre spesialiteters organisasjoner, herunder nettbaserte tjenester og salgskanaler
  • har evne til å bygge nettverk, inkludert digitale nettverk, med aktuelle samarbeidspartnere innen produksjon og salg knyttet til natur- og kulturbaserte produksjoner
  • kan som bedriftsleder utvikle gode arbeidsmetoder for virksomheten, herunder kunne benytte aktuelle digitale hjelpemidler
  • kan tilby produkter som tilfredsstiller kjøpers forventinger og krav knyttet til kvalitet
Pensumlitteratur
20PS12A Bedriftsutvikling
Litteratur

Hjertnes, Frode (2009): Markedsføring, organisasjon og leiing for LØM-fagene. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-0815-9

Innovasjon Norge (2012): Forretningsmodell; http://www.innovasjonnorge.no/no/grunder/ideutvikling/slik-lager-du-en-forretningsmodell/#.VLjWq2fwvDA

Knutsen, Heidi (2011): Utsyn over norsk landbruk. Tilstand og utviklingstrekk. Norsk institutt for landbruksøkonomisk forskning. ISBN 978-82-7077-807-2.

Sending , Aage (2009): Økonomistyring for LØM-fagene. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-0867-8