20PS12A Bedriftsutvikling
20PS12A Bedriftsutvikling
- Emnebeskrivelse
- FagområdeLandbruksfag
- Emnekode20PS12A
- StudieprogramNatur- og kulturbasert entreprenørskap
- Studiepoeng15
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2021 Høst
- Næringsetablering og næringsutvikling
- Strategi og ledelse. Forretningsmodell
- Økonomistyring
- Marked og markedsføring
Næringsetablering og næringsutvikling
- Krav til etablering og avvikling av virksomheter
- Utvikling av forretningsidéer
- Rådgivingstjenestene – næringsutvikling
- Offentlige ordninger knyttet til næringsetablering og næringsutvikling
- Sentrale lover, forskrifter og retningslinjer innen natur- og kulturbaserte næringer
- HMS, KSL, arbeidsmiljølov, revisjon og internkontroll
Strategi og ledelse. Forretningsmodell
- Kreative prosesser
- Ledelse og motivasjon
- Forretningsidé og produktutvikling
- SWOT. Ressursidentifikasjon og ressursutvikling
- Forretningsmodell
- Etikk og kvalitetssikring
- Organisasjonsformer
- Støtteapparat og nettverk
Økonomistyring
Økonomi og finansiering
- Kostnader
- Kalkulasjon
- Investeringer og likviditet
- Kapitalbehov og finansiering
- Risikovurdering
- Forholdet mellom privatøkonomi og bedriftsøkonomi
- Juridiske rammer; skatterett, MVA-loven
Regnskap
- Resultat- og likviditetsbudsjett
- Prinsipper for regnskapsføringen, forståelse av skatteregnskap og driftsregnskap.
- Fakturering
- Nøkkeltall for lønnsomhet, finansiell stilling og likviditet
Marked og markedsføring
- Marked og målgrupper
- Markedsundersøkelser
- Markedsmål
- Merkevarebygging
- Konkurransefortrinn, herunder prising og prisstrategi
- Markedsføring
Kandidaten har
- god oversikt over og en presis forståelse av faguttrykk som brukes innen økonomistyring
- kunnskap om hvordan en unik forretningsidé kan utvikles
- kunnskap om krav til etablering, drift/utvikling og avvikling av næringsvirksomhet
- kunnskap om, og kan begrunne, ulike strategivalg ut fra valgt produksjon, samt ulike markeder innen natur- og kulturbaserte næringer
- kjennskap til sentrale lover og forskrifter som gjelder for næringsdrivende innen natur- og kulturbaserte næringer
- innsikt i HMS og øvrige kvalitetskrav (f.eks. KSL-standarder)
- kunnskap om ulike finansieringsformer og virksomhetens finansieringsbehov på kort og lang sikt
- kjennskap til etiske dilemmaer knyttet til forvaltning av natur- og kulturressurser
- kunnskap om sentrale begreper og virkemidler i markedsføring av et produkt
- kjennskap til relevante nettverk, organisasjoner og digitale nettverk innen nye natur- og kulturbaserte næringer
- kunnskap om segmentering av et marked og valg av målgruppe
Kandidaten kan
- oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen entreprenørskapsfaget
Kandidaten kan
- vurdere en bedrifts investeringsbehov og bedriftens likviditet
- vurdere en bedrifts kapitalbehov og mulige finansieringsmåter
- beregne og vurdere sentrale nøkkeltall for lønnsomhet
- benytte foretakets økonomiske oversikter, som regnskap og balanse, til å vurdere foretakets næringsvirksomhet i forhold til målsettingene
- finne og nytte relevant informasjon, regler og lover for å utvikle landbruksrelatert næringsvirksomhet og benytte denne kunnskapen i ulike rådgivings- og beslutningssituasjoner
- finne og nytte aktuelle digitale nettsider, som Brønnøysundregistrene, Innovasjon Norge, Altinn
- finne fram til aktuelle rådgiver-/fagmiljø innenfor ulike spesialfelt og selv nytte disse
- kartlegge og identifisere bedriftens styrke, svakheter, muligheter og trusler, og vurdere mulige tiltak for å møte disse
- finne fram til og anvende relevante støttefunksjoner for etablering og drift av natur- og kulturbaserte næring, herunder nettbasert informasjon og søkerprosedyrer hos offentlig institusjoner, som Innovasjon Norge
Kandidaten har
- forståelse for etiske dilemmaer innen både tradisjonelt landbruk og andre natur- og kulturbaserte næringer, og hvordan disse påvirker bl.a. bruk av arealer og bygningsmasse
- kunnskap og ferdigheter knyttet til miljø- og kulturmessige forhold som gir grunnlag for framtidsrettede og gode etiske beslutninger
- evne til å samarbeide med offentlig og privat rådgivingstjeneste, som landbruksrådgiving, Matmerk, Hanen og andre spesialiteters organisasjoner, herunder nettbaserte tjenester og salgskanaler
- evne til å bygge nettverk, inkludert digitale nettverk, med aktuelle samarbeidspartnere innen produksjon og salg knyttet til natur- og kulturbaserte produksjoner
Kandidaten kan
- som bedriftsleder utvikle gode arbeidsmetoder for virksomheten, herunder kunne benytte aktuelle digitale hjelpemidler
- tilby produkter som tilfredsstiller kjøpers forventinger og krav knyttet til kvalitet
Obligatoriske oppgaver og innleveringer
Oppgave 1: Strategi og ledelse.
Oppgave 2: Forretningsmodell.
Oppgave 3: Bedriftsøkonomi.
Oppgave 4: Marked og markedsføring.
Innlevering: Logg etter gjennomførte ekskursjoner og bedriftsbesøk.
Innlevering: Refleksjonsnotat etter gjennomført emne.
I tillegg:
- Studenten skal dokumentere gjennomført praktisk HMS-kurs
- Det er obligatorisk deltakelse på ekskursjoner/befaringer og bedriftsbesøk
- Etter en forelesningsrekke kan det gis en test/innleveringsoppgave for å sikre at studenten har tilegnet seg nødvendig faktakunnskap
Hjertnes, Frode (2009): Markedsføring, organisasjon og leiing for LØM-fagene. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-0815-9
Innovasjon Norge (2012): Forretningsmodell; http://www.innovasjonnorge.no/no/grunder/ideutvikling/slik-lager-du-en-forretningsmodell/#.VLjWq2fwvDA
Knutsen, Heidi (2011): Utsyn over norsk landbruk. Tilstand og utviklingstrekk. Norsk institutt for landbruksøkonomisk forskning. ISBN 978-82-7077-807-2.
Sending , Aage (2009): Økonomistyring for LØM-fagene. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-0867-8