20HH97A Klinisk observasjons-, vurderings – og handlingskompetanse
20HH97A Klinisk observasjons-, vurderings – og handlingskompetanse
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH97A
- StudieprogramKlinisk helsefagarbeid
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.2
- Startsemester2025 Vår
Akutte tilstander og hurtig sykdomsforverring krever helsepersonell som tidlig gjenkjenner og kan håndtere slike situasjoner. Helsedirektoratet gir følgende råd til virksomheter: Virksomheter bør sikre at ansatte med pasientkontakt har grunnleggende ferdigheter og kompetanse i å observere, gjenkjenne og vurdere tidlige tegn til sykdomsforverring. De må også ha tilstrekkelig handlingskompetanse ved begynnende forverret tilstand (Nasjonale faglige råd, i trygge hender 24-7). Denne modulen skal bidra til større faglig trygghet i de ulike problemstillingene du som fagarbeider møter.
Livreddende førstehjelp
Tidlig oppdagelse av forverret tilstand
Behandling ved oppdagelse av forverret tilstand
Strukturert kommunikasjon
Livreddende førstehjelp
- ABCDE metodikk
- HLR
- Etiske vurderinger
Tidlig oppdagelse av forverret tilstand
- Bakgrunn for bruk av rammeverk
- Grunnleggende fysiologi
- Vitale målinger
- Kliniske observasjoner gjennom bevisst bruk av sanser
- NEWS
- Faglig forsvarlighet og handlingsplikt
Behandling ved oppdagelse av forverret tilstand
- Tverrfaglig samarbeid
- NEWS som behandlingsstøtte
- Hva kan helsefagarbeideren gjøre, og hva skal helsefagarbeideren ikke gjøre?
- Autonomi og samarbeid med pårørende
- Etisk grunnholdning og forhåndsvurdering av behandlingsunnlatelse
Strukturert kommunikasjon
- Pasientsikkerhet
- ISBAR
- Closed loop
Kandidaten
- kjenner gjeldende referanseverdier for vitale målinger og kan vurdere disse
- kar kunnskap om livreddende førstehjelp ved akutte sykdommer og traumer
- har kunnskap om bakgrunnen for og innholdet i undersøkelsesmetodikken ABCDE
- har kunnskap om formålet med strukturert kommunikasjon ved hjelp av ISBAR og Closed loop
- har kunnskap om fagterminologi og forkortelser som benyttes ved observasjon, vurdering og behandling av pasienter
- har innsikt i hvordan NEWS brukes som beslutningsstøtte for å gjøre nødvendige tiltak med mål om å forebygge komplikasjoner, alvorlig sykdom og død
- kjenner til hvilke lover og forskrifter som regulerer helsepersonellets handlingsplikt og krav om faglig forsvarlighet
- kan vurdere om eget arbeid er faglig forsvarlig i forhold til observasjons-, vurderings- og handlingskompetanse
- har kunnskap om viktigheten av tverrfaglig samarbeid ved uavklarte og komplekse tilstander hos pasienter
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen observasjons-, vurderings- og handlingskompetanse for å ivareta pasienter med forverret klinisk tilstand
- forstår at det å trene praktisk og reflektere systematisk og regelmessig bidrar til faglig utvikling og økt pasientsikkerhet
- forstår at det å ha kunnskap om observasjonsverktøy bidrar til rask identifisering av sykdomsforverring og forebygger økt belastning for pasient og helsetjeneste
- forstår at det å trene praktisk og reflektere systematisk og regelmessig bidrar til faglig utvikling og økt pasientsikkerhet
Kandidaten
- kan vurdere når det er riktig å koble inn andre helsefaglige profesjoner, basert på egne kliniske observasjoner
- kan på bakgrunn av kliniske observasjoner og vitale målinger sette i verk relevante tiltak, og oppsøke veiledning og motta råd av andre faggrupper
- kjenner til hvor ledende nasjonale fagmiljøer legger ut nye retningslinjer og standarder, og tar dette med inn i egen praksis
- kan oppdage tidlig forverret helsetilstand, og gjennom handling begrense utvikling av akutt kritisk sykdom/traumer
- kan utføre og vurdere vitale målinger
- kan anvende ABCDE-metodikken som et verktøy i møte med pasienter som rammes av akutt sykdom/traumer
- kan utføre livreddende førstehjelp
- kan utføre hjerte-lungeredning i tråd med retningslinjer fra Norsk Resuscitasjonsråd
- kan utføre korrekte målinger og dokumentere i NEWS scoringsskjema
- kan på bakgrunn av kliniske observasjoner og vitale målinger sette i verk relevante tiltak
- kan bruke NEWS og klinisk observasjonskompetanse som beslutningsstøtte for å vurdere alvorlighetsgraden av pasientens akutte sykdom
- kan kommunisere strukturert ved hjelp av ISBAR og Closed loop for å sikre rask og sikker overføring av informasjon til samarbeidende personell
Kandidaten
- har forståelse for viktigheten av å bevare pasientens autonomi når helsetilstanden forverres
- har forståelse for eget ansvarsområde ved anvendelse av observasjons- og kartleggingsverktøy for tidlig oppdagelse av forverret helsetilstand
- kan utføre kliniske målinger og gjøre selvstendige vurderinger av pasienters fysiske helsetilstand, og vite når det er vesentlig å samarbeide med andre profesjoner
- har forståelse for viktigheten av et godt samarbeid med pårørende når pasientens helsetilstand forverres
- samarbeider godt med andre yrkesgrupper, og utveksler kompetanse på tvers av fag
- kan bidra til at interne rutiner er oppdatert i tråd med nasjonale retningslinjer knyttet til tidlig oppdagelse og behandling av forverret helsetilstand
Følgende arbeidskrav gjelder:
- aktiv deltakelse i opplæringen
- deltakelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale
- sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær
- minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning (på emnenivå)
- bidra til læring i gruppen/klassen
- aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- alle spesifikke arbeidskrav, som innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.
Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen, og emnet sluttvurderes med bestått/ikke bestått.
- Haugen, J.E. (2019) Akuttmedisin - utenfor sykehus. (4. utg). Gyldendal Norsk Forlag
- Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester. Klinisk observasjonskompetanse i kommunehelsetjenesten. Klinisk observasjonskompetanse i kommunehelsetjenesten (utviklingssenter.no)