20HH97A Klinisk observasjons-, vurderings – og handlingskompetanse

20HH97A Klinisk observasjons-, vurderings – og handlingskompetanse

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH97A
    • Studieprogram
      Klinisk helsefagarbeid
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.2
    • Startsemester
      2025 Vår
Introduksjon

Akutte tilstander og hurtig sykdomsforverring krever helsepersonell som tidlig gjenkjenner og kan håndtere slike situasjoner. Helsedirektoratet gir følgende råd til virksomheter: Virksomheter bør sikre at ansatte med pasientkontakt har grunnleggende ferdigheter og kompetanse i å observere, gjenkjenne og vurdere tidlige tegn til sykdomsforverring. De må også ha tilstrekkelig handlingskompetanse ved begynnende forverret tilstand (Nasjonale faglige råd, i trygge hender 24-7). Denne modulen skal bidra til større faglig trygghet i de ulike problemstillingene du som fagarbeider møter. 

Tema

Livreddende førstehjelp

Tidlig oppdagelse av forverret tilstand

Behandling ved oppdagelse av forverret tilstand

Strukturert kommunikasjon

Emnets innhold

Livreddende førstehjelp 

  • ABCDE metodikk 
  • HLR 
  • Etiske vurderinger 

Tidlig oppdagelse av forverret tilstand 

  • Bakgrunn for bruk av rammeverk 
  • Grunnleggende fysiologi 
  • Vitale målinger 
  • Kliniske observasjoner gjennom bevisst bruk av sanser
  • NEWS 
  • Faglig forsvarlighet og handlingsplikt 

Behandling ved oppdagelse av forverret tilstand 

  • Tverrfaglig samarbeid 
  • NEWS som behandlingsstøtte
  • Hva kan helsefagarbeideren gjøre, og hva skal helsefagarbeideren ikke gjøre?  
  • Autonomi og samarbeid med pårørende 
  • Etisk grunnholdning og forhåndsvurdering av behandlingsunnlatelse

Strukturert kommunikasjon  

  • Pasientsikkerhet 
  • ISBAR 
  • Closed loop
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten

  • kjenner gjeldende referanseverdier for vitale målinger og kan vurdere disse 
  • kar kunnskap om livreddende førstehjelp ved akutte sykdommer og traumer 
  • har kunnskap om bakgrunnen for og innholdet i undersøkelsesmetodikken ABCDE 
  • har kunnskap om formålet med strukturert kommunikasjon ved hjelp av ISBAR og Closed loop 
  • har kunnskap om fagterminologi og forkortelser som benyttes ved observasjon, vurdering og behandling av pasienter 
  • har innsikt i hvordan NEWS brukes som beslutningsstøtte for å gjøre nødvendige tiltak med mål om å forebygge komplikasjoner, alvorlig sykdom og død
  • kjenner til hvilke lover og forskrifter som regulerer helsepersonellets handlingsplikt og krav om faglig forsvarlighet 
  • kan vurdere om eget arbeid er faglig forsvarlig i forhold til observasjons-, vurderings- og handlingskompetanse
  • har kunnskap om viktigheten av tverrfaglig samarbeid ved uavklarte og komplekse tilstander hos pasienter 
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen observasjons-, vurderings- og handlingskompetanse for å ivareta pasienter med forverret klinisk tilstand
  • forstår at det å trene praktisk og reflektere systematisk og regelmessig bidrar til faglig utvikling og økt pasientsikkerhet 
  • forstår at det å ha kunnskap om observasjonsverktøy bidrar til rask identifisering av sykdomsforverring og forebygger økt belastning for pasient og helsetjeneste
  • forstår at det å trene praktisk og reflektere systematisk og regelmessig bidrar til faglig utvikling og økt pasientsikkerhet
Ferdigheter

Kandidaten

  • kan vurdere når det er riktig å koble inn andre helsefaglige profesjoner, basert på egne kliniske observasjoner
  • kan på bakgrunn av kliniske observasjoner og vitale målinger sette i verk relevante tiltak, og oppsøke veiledning og motta råd av andre faggrupper
  • kjenner til hvor ledende nasjonale fagmiljøer legger ut nye retningslinjer og standarder, og tar dette med inn i egen praksis 
  • kan oppdage tidlig forverret helsetilstand, og gjennom handling begrense utvikling av akutt kritisk sykdom/traumer
  • kan utføre og vurdere vitale målinger
  • kan anvende ABCDE-metodikken som et verktøy i møte med pasienter som rammes av akutt sykdom/traumer 
  • kan utføre livreddende førstehjelp 
  • kan utføre hjerte-lungeredning i tråd med retningslinjer fra Norsk Resuscitasjonsråd 
  • kan utføre korrekte målinger og dokumentere i NEWS scoringsskjema
  • kan på bakgrunn av kliniske observasjoner og vitale målinger sette i verk relevante tiltak 
  • kan bruke NEWS og klinisk observasjonskompetanse som beslutningsstøtte for å vurdere alvorlighetsgraden av pasientens akutte sykdom 
  • kan kommunisere strukturert ved hjelp av ISBAR og Closed loop for å sikre rask og sikker overføring av informasjon til samarbeidende personell  
Generell kompetanse

Kandidaten

  • har forståelse for viktigheten av å bevare pasientens autonomi når helsetilstanden forverres
  • har forståelse for eget ansvarsområde ved anvendelse av observasjons- og kartleggingsverktøy for tidlig oppdagelse av forverret helsetilstand
  • kan utføre kliniske målinger og gjøre selvstendige vurderinger av pasienters fysiske helsetilstand, og vite når det er vesentlig å samarbeide med andre profesjoner
  • har forståelse for viktigheten av et godt samarbeid med pårørende når pasientens helsetilstand forverres
  • samarbeider godt med andre yrkesgrupper, og utveksler kompetanse på tvers av fag
  • kan bidra til at interne rutiner er oppdatert i tråd med nasjonale retningslinjer knyttet til tidlig oppdagelse og behandling av forverret helsetilstand
Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav gjelder:

  • aktiv deltakelse i opplæringen
    • deltakelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale
    • sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær
    • minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning (på emnenivå)
  • bidra til læring i gruppen/klassen
  • aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
  • alle spesifikke arbeidskrav, som  innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent

Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.

Vurdering

Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen, og emnet sluttvurderes med bestått/ikke bestått.

Pensumlitteratur
20HH97A Klinisk observasjons-, vurderings – og handlingskompetanse
Litteratur