20HH97A Klinisk observasjons,- vurderings – og handlingskompetanse

20HH97A Klinisk observasjons,- vurderings – og handlingskompetanse

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH97A
    • Studieprogram
      Klinisk observasjons,- vurderings – og handlingskompetanse
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2023 Vår
Tema
  • Livreddende førstehjelp
  • Tidlig oppdagelse av forverret tilstand
  • Behandling ved oppdagelse av forverret tilstand
  • Strukturert kommunikasjon
Emnets innhold

Livreddende førstehjelp 

  • ABCDE metodikk 

  • HLR 

  • Etiske vurderinger 

Tidlig oppdagelse av forverret tilstand 

  • Bakgrunn for bruk av rammeverk 

  • Grunnleggende fysiologi 

  • Vitale målinger 

  • Kliniske observasjoner gjennom bevisst bruk av sanser

  • NEWS 

  • Faglig forsvarlighet og handlingsplikt 

Behandling ved oppdagelse av forverret tilstand 

  • Tverrfaglig samarbeid 

  • NEWS som behandlingsstøtte

  • Hva kan helsefagarbeideren gjøre, og hva skal helsefagarbeideren ikke gjøre?  

  • Autonomi og samarbeid med pårørende 

  • Etisk grunnholdning og forhåndsvurdering av behandlingsunnlatelse

Strukturert kommunikasjon  

  • Pasientsikkerhet 

  • ISBAR 

  • Closed loop 

Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om grunnleggende fysiologi med spesielt fokus på respirasjon, sirkulasjon og hvordan alder påvirker fysiologien
  • har kunnskap om fagterminologi og forkortelser som benyttes ved observasjon, vurdering og behandling av pasienter
  • kjenner gjeldende referanseverdier for vitale målinger 
  • har kunnskap om bakgrunnen for og innholdet i undersøkelsesmetodikken ABCDE.
  • har kunnskap om livreddende førstehjelp ved akutte sykdommer og traumer
  • har kunnskap om formålet med strukturert kommunikasjon ved hjelp av ISBAR og Closed loop
  • har innsikt i hvordan NEWS brukes som beslutningsstøtte for å gjøre nødvendige tiltak med mål om å forebygge komplikasjoner, alvorlig sykdom og død
  • har innsikt i hvilke lover og forskrifter som regulerer helsepersonellets handlingsplikt og krav om faglig forsvarlighet
  • kan vurdere om eget arbeid er faglig forsvarlig i forhold til observasjons-, vurderings- og handlingskompetanse
  • har kunnskap om viktigheten av tverrfaglig samarbeid ved uavklarte og komplekse tilstander hos pasienter
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen observasjons-, vurderings- og handlingskompetanse for å ivareta pasienter med forverret klinisk tilstand
  • forstår at det å trene praktisk og reflektere systematisk og regelmessig bidrar til faglig utvikling og økt pasientsikkerhet
Ferdigheter

Kandidaten

  • kan utføre og vurdere vitale målinger 
  • kan anvende ABCDE-metodikken som et verktøy i møte med pasienter som rammes av akutt sykdom/traumer
  • kan utføre livreddende førstehjelp
  • kan utføre hjerte-lungeredning i tråd med retningslinjer fra Norsk Resuscitasjonråd
  • kan kommunisere strukturert ved hjelp av ISBAR og Closed loop for å sikre rask og sikker overføring av informasjon til samarbeidende personell
  • kjenner til hvor ledende nasjonale fagmiljøer legger ut nye retningslinjer og standarder, og tar dette med inn i egen praksis
  • kan utføre korrekte målinger og dokumentere i NEWS scoringsskjema
  • kan på bakgrunn av kliniske observasjoner og vitale målinger sette i verk relevante tiltak
  • kan bruke NEWS og klinisk observasjonskompetanse som beslutningsstøtte for å vurdere alvorlighetsgraden av pasientens akutte sykdom
  • kan vurdere når det er riktig å koble inn andre helsefaglige profesjoner basert på egen klinsike observasjoner

 

Generell kompetanse

Kandidaten

  • har forståelse for eget ansvarsområde ved anvendelse av observasjons – og kartleggingsverktøy for tidlig oppdagelse av forverret helsetilstand
  • har forståelse for viktigheten av å bevare pasientens autonomi når helsetilstanden forverres
  • har forståelse for viktigheten av et godt samarbeid med pårørende når pasientens helsetilstand forverres
  • kan utføre kliniske målinger og gjøre selvstendige vurderinger av pasienters fysiske helsetilstand, og vite når det er vesentlig å samarbeide  med andre profesjoner
  • samarbeider godt med andre yrkesgrupper og utveksler kompetanse på tvers av fag
  • kan bidra til at interne rutiner er oppdatert i tråd med nasjonale retningslinjer knyttet til tidlig oppdagelse og behandling av forverret helsetilstand
Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav gjelder:

  • aktiv deltakelse i opplæringen
  • bidra til læring i gruppen/klassen
  • aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
  • alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent

Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.

Pensumlitteratur
20HH97A Klinisk observasjons,- vurderings – og handlingskompetanse