20HH97A Klinisk observasjons,- vurderings – og handlingskompetanse
20HH97A Klinisk observasjons,- vurderings – og handlingskompetanse
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH97A
- StudieprogramKlinisk observasjons,- vurderings – og handlingskompetanse
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2023 Vår
- Livreddende førstehjelp
- Tidlig oppdagelse av forverret tilstand
- Behandling ved oppdagelse av forverret tilstand
- Strukturert kommunikasjon
Livreddende førstehjelp
-
ABCDE metodikk
-
HLR
-
Etiske vurderinger
Tidlig oppdagelse av forverret tilstand
-
Bakgrunn for bruk av rammeverk
-
Grunnleggende fysiologi
-
Vitale målinger
-
Kliniske observasjoner gjennom bevisst bruk av sanser
-
NEWS
-
Faglig forsvarlighet og handlingsplikt
Behandling ved oppdagelse av forverret tilstand
-
Tverrfaglig samarbeid
-
NEWS som behandlingsstøtte
-
Hva kan helsefagarbeideren gjøre, og hva skal helsefagarbeideren ikke gjøre?
-
Autonomi og samarbeid med pårørende
-
Etisk grunnholdning og forhåndsvurdering av behandlingsunnlatelse
Strukturert kommunikasjon
-
Pasientsikkerhet
-
ISBAR
-
Closed loop
Kandidaten
- har kunnskap om grunnleggende fysiologi med spesielt fokus på respirasjon, sirkulasjon og hvordan alder påvirker fysiologien
- har kunnskap om fagterminologi og forkortelser som benyttes ved observasjon, vurdering og behandling av pasienter
- kjenner gjeldende referanseverdier for vitale målinger
- har kunnskap om bakgrunnen for og innholdet i undersøkelsesmetodikken ABCDE.
- har kunnskap om livreddende førstehjelp ved akutte sykdommer og traumer
- har kunnskap om formålet med strukturert kommunikasjon ved hjelp av ISBAR og Closed loop
- har innsikt i hvordan NEWS brukes som beslutningsstøtte for å gjøre nødvendige tiltak med mål om å forebygge komplikasjoner, alvorlig sykdom og død
- har innsikt i hvilke lover og forskrifter som regulerer helsepersonellets handlingsplikt og krav om faglig forsvarlighet
- kan vurdere om eget arbeid er faglig forsvarlig i forhold til observasjons-, vurderings- og handlingskompetanse
- har kunnskap om viktigheten av tverrfaglig samarbeid ved uavklarte og komplekse tilstander hos pasienter
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap innen observasjons-, vurderings- og handlingskompetanse for å ivareta pasienter med forverret klinisk tilstand
- forstår at det å trene praktisk og reflektere systematisk og regelmessig bidrar til faglig utvikling og økt pasientsikkerhet
Kandidaten
- kan utføre og vurdere vitale målinger
- kan anvende ABCDE-metodikken som et verktøy i møte med pasienter som rammes av akutt sykdom/traumer
- kan utføre livreddende førstehjelp
- kan utføre hjerte-lungeredning i tråd med retningslinjer fra Norsk Resuscitasjonråd
- kan kommunisere strukturert ved hjelp av ISBAR og Closed loop for å sikre rask og sikker overføring av informasjon til samarbeidende personell
- kjenner til hvor ledende nasjonale fagmiljøer legger ut nye retningslinjer og standarder, og tar dette med inn i egen praksis
- kan utføre korrekte målinger og dokumentere i NEWS scoringsskjema
- kan på bakgrunn av kliniske observasjoner og vitale målinger sette i verk relevante tiltak
- kan bruke NEWS og klinisk observasjonskompetanse som beslutningsstøtte for å vurdere alvorlighetsgraden av pasientens akutte sykdom
- kan vurdere når det er riktig å koble inn andre helsefaglige profesjoner basert på egen klinsike observasjoner
Kandidaten
- har forståelse for eget ansvarsområde ved anvendelse av observasjons – og kartleggingsverktøy for tidlig oppdagelse av forverret helsetilstand
- har forståelse for viktigheten av å bevare pasientens autonomi når helsetilstanden forverres
- har forståelse for viktigheten av et godt samarbeid med pårørende når pasientens helsetilstand forverres
- kan utføre kliniske målinger og gjøre selvstendige vurderinger av pasienters fysiske helsetilstand, og vite når det er vesentlig å samarbeide med andre profesjoner
- samarbeider godt med andre yrkesgrupper og utveksler kompetanse på tvers av fag
- kan bidra til at interne rutiner er oppdatert i tråd med nasjonale retningslinjer knyttet til tidlig oppdagelse og behandling av forverret helsetilstand
Følgende arbeidskrav gjelder:
- aktiv deltakelse i opplæringen
- bidra til læring i gruppen/klassen
- aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.