20HH80A Brukerens behov og premisser
20HH80A Brukerens behov og premisser
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH80A
- StudieprogramHelseteknologi
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2024 Høst
Emne 1 gir basiskunnskap om hva som er helseteknologi og velferdsteknologi, digitalisering, kartlegging av brukerens behov, samt forståelse for hvordan helseteknologiske løsninger kan bidra til bl.a. mestring, det å kunne bo lenger hjemme, og trygghet for brukerne. Viktige temaer er også lovverket og etisk refleksjon relatert til bruk av velferdsteknologi.
Teori om ulike brukergrupper (eldre, barn og unge, hjemmeboende, beboere på institusjon).
Jus og etikk.
Etiske vurderinger og tilrettelegging.
Kandidaten
- har kunnskap om sensoriske, fysiske, psykiske og kognitive funksjonsnedsettelser samt konsekvenser for aktivitet og samfunnsdeltagelse.
- har kunnskap om ulike brukergrupper med behov for helseteknologiske hjelpemidler og løsninger.
- har innsikt i lovverk, forskrifter og veiledere som regulerer personvern (GDPR), brukerkrav/ytelser, anskaffelser og evaluering, knyttet ulike prosesser ved implementering av helseteknologi.
- har innsikt i nasjonale føringer innen fagfeltet.
- kjenner til etiske dilemmaer om bruk av teknologi i omsorgsyrket, og hvilke barrierer som kan oppstå ved slik bruk.
- kan søke informasjon og benytte kunnskapsbasert praksis.
- har forståelse om betydning av brukers mestring av dagliglivet i et samfunnsperspektiv.
- har forståelse om hvordan helseteknologi kan bidra til målet – Leve hele livet.
- har kunnskap om kost – nytteperspektivet ved både anskaffelser og ved bruk av helseteknologiske løsninger.
Kandidaten
- kan anvende kunnskap om yrkesetiske prinsipper og retningslinjer rundt praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til de ulike brukere og pårørende.
- kan kartlegge, dokumenter og evaluere brukers behov for helseteknologiske løsninger.
- kan kartlegge brukers motivasjon for å ta i bruk ulike helseteknologiske løsninger.
- kan anvende om kunnskap om kommunikasjon og veiledning til å informere og veilede bruker og pårørende
- kan anvende aktuelt lovverk, forskrifter og veiledere om velferdsteknologi
- kan bidra til bruk av ulike helseteknologier på arbeidsplassen, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon.
Kandidaten
- kan kommunisere og samhandle med brukere for å ivareta deres individuelle behov, i tråd med prinsipper om tjenestemottakermedvirkning og respekt for enkeltindividets verdi og verdighet.
- kan delta i kreative og innovative prosesser for å utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for arbeid med velferdsteknologi.
Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet
- Aktiv deltakelse i opplæringen
- Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale.
- Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær
- Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning på emnenivå (gjelder også de digitale samlingsdagene)
- Bidra til læring i gruppen/klassen
- Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent.
Tema for arbeidskrav i dette emnet:
Arbeidskrav 1: Kartlegging av brukerens behov
Arbeidskrav 2: Etikk
Arbeidskrav 3: Fagsamtale
Faglig refleksjonsnotat
Det enkelte arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriteriene for arbeidskravet. Ved emnets avslutning vurderes sluttkompetansen med karakteren A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått i emnet.