20HH80A Brukerens behov og premisser
20HH80A Brukerens behov og premisser
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH80A
- StudieprogramHelseteknologi
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2022 Høst
Teori om ulike brukergrupper (eldre, barn og unge, hjemmeboende, beboere på institusjon).
Jus og etikk.
Etiske vurderinger og tilrettelegging.
Kandidaten:
- Har kunnskap om sensoriske, fysiske, psykiske og kognitive funksjonsnedsettelser samt konsekvenser for aktivitet og samfunnsdeltagelse.
- Har kunnskap om ulike brukergrupper med behov for helseteknologiske hjelpemidler og løsninger.
- Har innsikt i lovverk, forskrifter og veiledere som regulerer personvern (GDPR), brukerkrav/ytelser, anskaffelser og evaluering, knyttet ulike prosesser ved implementering av helseteknologi.
- Har innsikt i nasjonale føringer innen fagfeltet.
- Kjenner til etiske dilemmaer om bruk av teknologi i omsorgsyrket, og hvilke barrierer som kan oppstå ved slik bruk.
- Kan søke informasjon og benytte kunnskapsbasert praksis.
- Har forståelse om betydning av brukers mestring av dagliglivet i et samfunnsperspektiv.
- Har forståelse om hvordan helseteknologi kan bidra til målet – Leve hele livet.
- Har kunnskap om kost – nytteperspektivet ved både anskaffelser og ved bruk av helseteknologiske løsninger.
Kandidaten:
- Kan anvende kunnskap om yrkesetiske prinsipper og retningslinjer rundt praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til de ulike brukere og pårørende.
- Kan kartlegge, dokumenter og evaluere brukers behov for helseteknologiske løsninger.
- Kan kartlegge brukers motivasjon for å ta i bruk ulike helseteknologiske løsninger.
- Kan anvende om kunnskap om kommunikasjon og veiledning til å informere og veilede bruker og pårørende
- Kan anvende aktuelt lovverk, forskrifter og veiledere om velferdsteknologi
- kan bidra til bruk av ulike helseteknologier på arbeidsplassen, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon.
Kandidaten:
- Kan kommunisere og samhandle med brukere for å ivareta deres individuelle behov, i tråd med prinsipper om tjenestemottakermedvirkning og respekt for enkeltindividets verdi og verdighet.
- Kan delta i kreative og innovative prosesser for å utvikle arbeidsmetoder, produkter og/eller tjenester av relevans for arbeid med velferdsteknologi.
Følgende arbeidskrav gjelder:
· aktiv deltakelse i opplæringen
· bidra til læring i gruppen/klassen
· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være
gjennomført og godkjent
Alle arbeidskrav bekjentgjøres for studentene ved oppstart av emnet.
Det enkelte arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriteriene for arbeidskravet. Ved emnets avslutning vurderes sluttkompetansen med karakteren A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått i emnet.