20HH76B Forståelse av rehabiliteringsprosessen
20HH76B Forståelse av rehabiliteringsprosessen
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH76B
- StudieprogramRehabilitering og hverdagsmestring
- Studiepoeng9
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2023 Høst
Rehabilitering og habilitering
Rehabilitering på ulike nivåer
Å leve med funksjonsnedsettelse
Hjelpemidler og tilrettelegging i hverdagen
Pasient- og pårørendearbeid
Rehabilitering og habilitering
- Forståelsen av faget rehabilitering i et livsløpsperspektiv
- Forskjellige perspektiver på helse, f.eks Salutogenese og SOC
- Historisk perspektiv
- Forebyggende og helsefremmende arbeid
- Rehabiliteringsprosessen
- Rehabilitering og tverrfaglig samarbeid
- Individets ansvar for aktivitet og deltakelse
Rehabilitering på ulike nivåer
- Rehabiliteringspyramiden
- Rehabilitering på kommunalt nivå, institusjon og hjemmebasert omsorg
- Rehabilitering i spesialisthelsetjenesten
- Minoritets- og migrasjonshelse
- Aktuelle styringsdokumenter og lovverk
Å leve med funksjonsnedsettelse
- Identitet
- Kommunikasjon for motivasjon og endring (Løsningsfokusert terapi, motiverende samtale og personsentrert omsorg)
- Verdighet og deltakelse
- Brukermedvirkning
- Empowerment
- Fysisk betingede reaksjoner
- Psykisk betingede reaksjoner
- ADL og mestring av daglige aktiviteter
- GAP-modellen: sammenheng og forskjeller på begrepet funksjonshemning og funksjonsnedsettelse
- Ulike funksjonsnedsettelser
Hjelpemidler og tilrettelegging i hverdagen
- Universell utforming
- Velferdsteknologi og helseteknologi
Pasient- og pårørendearbeid
- Familie og nettverk
- Samarbeid med skole og arbeid
- Sosialt samvær og deltagelse med jevnaldrende
- Veiledning
- Pasient- bruker- og pårørenderolle
Studenten
- har kunnskap om hva begrepene habilitering, rehabilitering og hverdagsmestring omhandler
- har innsikt i ulike perspektiver på helse og forstå salutogenese
- har kunnskap om funksjonshemming og funksjonsnedsettelse, samt hvordan dette påvirker ADL og hverdagsmestring
- har kunnskap om fysiske og psykiske betingede reaksjoner
- har innsikt i universell utforming, hjelpemidler og tilrettelegging av omgivelsene
- har innsikt i rettigheter og plikter knyttet til utarbeidelse av individuell plan
- har innsikt i rehabiliteringsarbeid på ulike nivå, kunnskap om tverrfaglig samarbeid og gangen i pasientforløp
- kan oppdatere sin kunnskap om velferdsteknologi og bruken av dette for å gi brukeren opplevelse av mestring og økt livskvalitet
- har kunnskap om habilitering og rehabilitering i historisk-, nåværende- og fremtidsrettet perspektiv
- har kunnskap om minoritets- og migrasjonshelse
- forstår viktigheten av helsefremmende arbeid og forebyggende arbeid for å fremme mestring, selvstendighet og deltagelse
Studenten
- kan anvende faglig kunnskap om smerter og smertelindring i observasjon, omsorg og sykepleie til brukeren
- kan anvende kunnskap om rehabilitering slik at bruker kan beholde sin verdighet, samt gjenvinne og opprettholde best mulig funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltagelse
- kan anvende kunnskap om brukermedvirkning og empowerment i møte med bruker og pårørende
- kan anvende veiledning i møte med bruker og pårørende i rehabiliteringsarbeidet
- kan finne informasjon om hvordan det er å leve med fysiske, psykososiale og kognitive utfordringer som følge av funksjonsfall
- kan kartlegge hvordan funksjonsnedsettelse påvirker brukers aktivitet og deltagelse
Studenten
- kan utføre rehabiliteringsarbeid som fremmer brukerens verdighet, deltagelse og mestring
- har utviklet en yrkesetisk grunnholdning som ikke påvirkes av brukerens alder, kjønn, etnisitet, livssyn og seksuell legning
- har forståelse for hvordan et sammensatt sykdomsbilde kan påvirke pasientens behov for omsorg og sykepleie
- kan bygge relasjoner med brukere og pårørende for å gi omsorg og pleie til pasienter som opplever fysiske- eller psykisk betingede reaksjoner
Følgende arbeidskrav gjelder og er med i vurdering av sluttkompetansen i emnet:
· aktiv deltakelse i opplæringen
· bidra til læring i gruppen/klassen
· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent. Tema for arbeidskrav:
1. Forståelse for rehabiliteringsprosessen, funksjonshemming og funksjonsnedsettelse
2. Hverdagsrehabilitering, aktivitet og deltakelse
3. Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte i emnet, max 1000 ord.
Det enkelte arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for arbeidskrav. Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.
Tuntland, Hanne og Nils Erik Ness (2014) Hverdagsrehabilitering
Normann, Trine, Sandvin og Thommesen (2013) Om rehabilitering, helhetlig, koordinert og individuelt tilpasset
Lingås, Lars Gunnar (2013) Ansvar for likeverd - Etikk i tverrfaglig arbeid med habilitering og rehabilitering
Haugan, Gørill og Rannestad, Toril (2014) Helsefremming i kommunehelsetjenesten.
Bredland, Ebba, Linge og Vik (2011) Det handler om verdighet og deltagelse
Solvang, Per K (2019) (Re)habilitering - terapi, tilrettelegging, verdsetting. Fagbokforlaget. ISBN9788245023725
Generelle styringsdokumenter
Tilleggslitteratur
Fjerstad, Elin (2010) Frisk og kronisk syk – et psykologisk perspektiv på kronisk sykdom
Tuntland, Hanne (2011/2012) Grunnbok i ADL for sykepleiere.
ISBN 9788276349696
Gammersvik, Åse og Larsen, Toril Bogsnes (2018), Helsefremmende sykepleie i teori og praksis. ISBN 9788245020854
Heggdal, Kristin (2008), Kroppskunnskaping, pasienten som ekspert i helsefremmende prosesser. ISBN 9788205331723