20HH76B Forståelse av rehabiliteringsprosessen
20HH76B Forståelse av rehabiliteringsprosessen
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH76B
- StudieprogramRehabilitering og hverdagsmestring
- Studiepoeng9
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2022 Høst
Rehabilitering og habilitering
Rehabilitering på ulike nivåer
Å leve med funksjonsnedsettelse
Hjelpemidler og tilrettelegging i hverdagen
Pasient- og pårørendearbeid
Rehabilitering og habilitering
- Forståelsen av faget rehabilitering i et livsløpsperspektiv
- Forskjellige perspektiver på helse, f.eks Salutogenese og SOC
- Historisk perspektiv
- Forebyggende og helsefremmende arbeid
- Rehabiliteringsprosessen
- Rehabilitering og tverrfaglig samarbeid
- Individets ansvar for aktivitet og deltakelse
Rehabilitering på ulike nivåer
- Rehabiliteringspyramiden
- Rehabilitering på kommunalt nivå, institusjon og hjemmebasert omsorg
- Rehabilitering i spesialisthelsetjenesten
- Minoritets- og migrasjonshelse
- Aktuelle styringsdokumenter og lovverk
Å leve med funksjonsnedsettelse
- Identitet
- Kommunikasjon for motivasjon og endring (Løsningsfokusert terapi, motiverende samtale og personsentrert omsorg)
- Verdighet og deltakelse
- Brukermedvirkning
- Empowerment
- Fysisk betingede reaksjoner
- Psykisk betingede reaksjoner
- ADL og mestring av daglige aktiviteter
- GAP-modellen: sammenheng og forskjeller på begrepet funksjonshemning og funksjonsnedsettelse
- Ulike funksjonsnedsettelser
Hjelpemidler og tilrettelegging i hverdagen
- Universell utforming
- Velferdsteknologi og helseteknologi
Pasient- og pårørendearbeid
- Familie og nettverk
- Samarbeid med skole og arbeid
- Sosialt samvær og deltagelse med jevnaldrende
- Veiledning
- Pasient- bruker- og pårørenderolle
Studenten:
- Har kunnskap om hva begrepene habilitering, rehabilitering og hverdagsmestring omhandler
- Har innsikt i ulike perspektiver på helse og forstå salutogenese
- Har kunnskap om funksjonshemming og funksjonsnedsettelse, samt hvordan dette påvirker ADL og hverdagsmestring
- Har kunnskap om fysiske og psykiske betingede reaksjoner
- Har innsikt i universell utforming, hjelpemidler og tilrettelegging av omgivelsene
- Har innsikt i rettigheter og plikter knyttet til utarbeidelse av individuell plan
- Har innsikt i rehabiliteringsarbeid på ulike nivå, kunnskap om tverrfaglig samarbeid og gangen i pasientforløp
- Kan oppdatere sin kunnskap om velferdsteknologi og bruken av dette for å gi brukeren opplevelse av mestring og økt livskvalitet
- Har kunnskap om habilitering og rehabilitering i historisk-, nåværende- og fremtidsrettet perspektiv
- Har kunnskap om minoritets- og migrasjonshelse
- Forstår viktigheten av helsefremmende arbeid og forebyggende arbeid for å fremme mestring, selvstendighet og deltagelse
Studenten:
- Kan anvende faglig kunnskap om smerter og smertelindring i observasjon, omsorg og sykepleie til brukeren
- Kan anvende kunnskap om rehabilitering slik at bruker kan beholde sin verdighet, samt gjenvinne og opprettholde best mulig funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltagelse
- Kan anvende kunnskap om brukermedvirkning og empowerment i møte med bruker og pårørende
- Kan anvende veiledning i møte med bruker og pårørende i rehabiliteringsarbeidet
- Kan finne informasjon om hvordan det er å leve med fysiske, psykososiale og kognitive utfordringer som følge av funksjonsfall
- Kan kartlegge hvordan funksjonsnedsettelse påvirker brukers aktivitet og deltagelse
Studenten:
- Kan utføre rehabiliteringsarbeid som fremmer brukerens verdighet, deltagelse og mestring
- Har utviklet en yrkesetisk grunnholdning som ikke påvirkes av brukerens alder, kjønn, etnisitet, livssyn og seksuell legning
- Har forståelse for hvordan et sammensatt sykdomsbilde kan påvirke pasientens behov for omsorg og sykepleie
- Kan bygge relasjoner med brukere og pårørende for å gi omsorg og pleie til pasienter som opplever fysiske- eller psykisk betingede reaksjoner
Følgende arbeidskrav gjelder og er med i vurdering av sluttkompetansen i emnet:
· aktiv deltakelse i opplæringen
· bidra til læring i gruppen/klassen
· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent. Tema for arbeidskrav:
1. Forståelse for rehabiliteringsprosessen, funksjonshemming og funksjonsnedsettelse
2. Hverdagsrehabilitering, aktivitet og deltakelse
3. Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte i emnet, max 1000 ord.
Det enkelte arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for arbeidskrav. Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.
Aktivitet | Varighet | Studieform |
---|---|---|
Undervisning/veiledning | 45 Time(r) | Nettbasert med samlinger |
Lærerstyrte aktiviteter mellom samlinger | 43 Time(r) | Nettbasert med samlinger |
Selvstudium | 146 Time(r) | Nettbasert med samlinger |
Praksis | Time(r) | Nettbasert med samlinger |
Tuntland, Hanne og Nils Erik Ness (2014) Hverdagsrehabilitering
Normann, Trine, Sandvin og Thommesen (2013) Om rehabilitering, helhetlig, koordinert og individuelt tilpasset
Lingås, Lars Gunnar (2013) Ansvar for likeverd - Etikk i tverrfaglig arbeid med habilitering og rehabilitering
Haugan, Gørill og Rannestad, Toril (2014) Helsefremming i kommunehelsetjenesten.
Bredland, Ebba, Linge og Vik (2011) Det handler om verdighet og deltagelse
Solvang, Per K (2019) (Re)habilitering - terapi, tilrettelegging, verdsetting. Fagbokforlaget. ISBN9788245023725
Generelle styringsdokumenter
Tilleggslitteratur
Fjerstad, Elin (2010) Frisk og kronisk syk – et psykologisk perspektiv på kronisk sykdom
Tuntland, Hanne (2011/2012) Grunnbok i ADL for sykepleiere.
ISBN 9788276349696
Gammersvik, Åse og Larsen, Toril Bogsnes (2018), Helsefremmende sykepleie i teori og praksis. ISBN 9788245020854
Heggdal, Kristin (2008), Kroppskunnskaping, pasienten som ekspert i helsefremmende prosesser. ISBN 9788205331723