20HH76B Forståelse av rehabiliteringsprosessen

20HH76B Forståelse av rehabiliteringsprosessen

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH76B
    • Studieprogram
      Rehabilitering og hverdagsmestring
    • Studiepoeng
      9
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2023 Høst
Tema

Rehabilitering og habilitering

Rehabilitering på ulike nivåer

Å leve med funksjonsnedsettelse

Hjelpemidler og tilrettelegging i hverdagen

Pasient- og pårørendearbeid

Emnets innhold

Rehabilitering og habilitering

  • Forståelsen av faget rehabilitering i et livsløpsperspektiv
  • Forskjellige perspektiver på helse, f.eks Salutogenese og SOC
  • Historisk perspektiv
  • Forebyggende og helsefremmende arbeid
  • Rehabiliteringsprosessen
  • Rehabilitering og tverrfaglig samarbeid
  • Individets ansvar for aktivitet og deltakelse

Rehabilitering på ulike nivåer

  • Rehabiliteringspyramiden
  • Rehabilitering på kommunalt nivå, institusjon og hjemmebasert omsorg
  • Rehabilitering i spesialisthelsetjenesten 
  • Minoritets- og migrasjonshelse
  • Aktuelle styringsdokumenter og lovverk

Å leve med funksjonsnedsettelse

  • Identitet
  • Kommunikasjon for motivasjon og endring (Løsningsfokusert terapi, motiverende samtale og personsentrert omsorg)
  • Verdighet og deltakelse
  • Brukermedvirkning
  • Empowerment
  • Fysisk betingede reaksjoner
  • Psykisk betingede reaksjoner
  • ADL og mestring av daglige aktiviteter
  • GAP-modellen: sammenheng og forskjeller på begrepet funksjonshemning og funksjonsnedsettelse
  • Ulike funksjonsnedsettelser

Hjelpemidler og tilrettelegging i hverdagen

  • Universell utforming
  • Velferdsteknologi og helseteknologi

Pasient- og pårørendearbeid

  • Familie og nettverk
  • Samarbeid med skole og arbeid
  • Sosialt samvær og deltagelse med jevnaldrende
  • Veiledning
  • Pasient- bruker- og pårørenderolle
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hva begrepene habilitering, rehabilitering og hverdagsmestring omhandler 
  • har innsikt i ulike perspektiver på helse og forstå salutogenese 
  • har kunnskap om funksjonshemming og funksjonsnedsettelse, samt hvordan dette påvirker ADL og hverdagsmestring 
  • har kunnskap om fysiske og psykiske betingede reaksjoner 
  • har innsikt i universell utforming, hjelpemidler og tilrettelegging av omgivelsene 
  • har innsikt i rettigheter og plikter knyttet til utarbeidelse av individuell plan 
  • har innsikt i rehabiliteringsarbeid på ulike nivå, kunnskap om tverrfaglig samarbeid og gangen i pasientforløp 
  • kan oppdatere sin kunnskap om velferdsteknologi og bruken av dette for å gi brukeren opplevelse av mestring og økt livskvalitet 
  • har kunnskap om habilitering og rehabilitering i historisk-, nåværende- og fremtidsrettet perspektiv 
  • har kunnskap om minoritets- og migrasjonshelse 
  • forstår viktigheten av helsefremmende arbeid og forebyggende arbeid for å fremme mestring, selvstendighet og deltagelse 
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende faglig kunnskap om smerter og smertelindring i observasjon, omsorg og sykepleie til brukeren 
  • kan anvende kunnskap om rehabilitering slik at bruker kan beholde sin verdighet, samt gjenvinne og opprettholde best mulig funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltagelse 
  • kan anvende kunnskap om brukermedvirkning og empowerment i møte med bruker og pårørende 
  • kan anvende veiledning i møte med bruker og pårørende i rehabiliteringsarbeidet 
  • kan finne informasjon om hvordan det er å leve med fysiske, psykososiale og kognitive utfordringer som følge av funksjonsfall 
  • kan kartlegge hvordan funksjonsnedsettelse påvirker brukers aktivitet og deltagelse 
Generell kompetanse

Studenten

  • kan utføre rehabiliteringsarbeid som fremmer brukerens verdighet, deltagelse og mestring 
  • har utviklet en yrkesetisk grunnholdning som ikke påvirkes av brukerens alder, kjønn, etnisitet, livssyn og seksuell legning 
  • har forståelse for hvordan et sammensatt sykdomsbilde kan påvirke pasientens behov for omsorg og sykepleie 
  • kan bygge relasjoner med brukere og pårørende for å gi omsorg og pleie til pasienter som opplever fysiske- eller psykisk betingede reaksjoner 
Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav gjelder og er med i vurdering av sluttkompetansen i emnet:

· aktiv deltakelse i opplæringen

· bidra til læring i gruppen/klassen

· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter

· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og    godkjent. Tema for arbeidskrav:

1. Forståelse for rehabiliteringsprosessen, funksjonshemming og funksjonsnedsettelse

2. Hverdagsrehabilitering, aktivitet og deltakelse     

3. Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte i emnet, max 1000 ord.

Vurdering

Det enkelte arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for arbeidskrav. Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.

Pensumlitteratur
20HH76B Forståelse av rehabiliteringsprosessen
Litteratur

Tuntland, Hanne og Nils Erik Ness (2014) Hverdagsrehabilitering

Normann, Trine, Sandvin og Thommesen (2013) Om rehabilitering, helhetlig, koordinert og individuelt tilpasset

Lingås, Lars Gunnar (2013) Ansvar for likeverd - Etikk i tverrfaglig arbeid med habilitering og rehabilitering

Haugan, Gørill og Rannestad, Toril (2014) Helsefremming i kommunehelsetjenesten.

Bredland, Ebba, Linge og Vik (2011) Det handler om verdighet og deltagelse

Solvang, Per K (2019) (Re)habilitering - terapi, tilrettelegging, verdsetting. Fagbokforlaget. ISBN9788245023725

Generelle styringsdokumenter

www.lovdata.no

www.helsekompetanse.no

Tilleggslitteratur

Fjerstad, Elin (2010) Frisk og kronisk syk – et psykologisk perspektiv på kronisk sykdom

Tuntland, Hanne (2011/2012) Grunnbok i ADL for sykepleiere.
ISBN 9788276349696

Gammersvik, Åse og Larsen, Toril Bogsnes (2018), Helsefremmende sykepleie i teori og praksis. ISBN 9788245020854

Heggdal, Kristin (2008), Kroppskunnskaping, pasienten som ekspert i helsefremmende prosesser. ISBN 9788205331723