20HH75G Palliasjon
20HH75G Palliasjon
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH75G
- StudieprogramPalliasjon
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2025 Høst
I denne modulen får du økt innsikt og kompetanse knyttet til begrepet palliajson. I emnet legges det vekt på forståelsen av begrepet palliasjon i historisk perspektiv og i nå tid. Du vil få kompetanse om alvorlig og uhelbredelig sykdom, pleie og omsorg ved livets slutt, og ivaretakelse av pasient og pårørende. Sorg og krisehåndtering er en viktig dele av emnet, og du vil få innsikt i nasjonale handlingsprogram og retningslinjer for palliativ omsorg.
Hva er palliasjon?
Alvorlig og uhelbredelig sykdom
Døden i et historisk og kulturelt perspektiv
Pleie og omsorg ved livets slutt
Barnepalliasjon
Hva er palliasjon?
-
Hospicefilosofien
-
Livshjelp og eutanasi
-
Behandlingsavslutning
-
Pasientsentrert tilnærming
-
Integritet, livskvalitet, håp og mestring
-
Livsforlengende behandling
-
Forhåndssamtaler
-
Familieomsorg
-
Pårørende
Alvorlig og uhelbredelig sykdom – omsorg og utfordringer i møte med den palliative pasient og pårørende
-
Akutt og kronisk syk
-
Psykiske reaksjoner, krise og sorg
-
Åndelige og eksistensielle utfordringer
-
Betydningen av sosialt nettverk
-
Den fagskoleutdannede fagarbeiderens ansvar og funksjon i møte med alvorlig, uhelbredelig og kronisk syke og døende pasienter og deres pårørende
Døden i et historisk og kulturelt perspektiv
Pleie og omsorg ved livets slutt
-
Tegn på nær forestående død
-
Aktuelle tiltaksplan ved livets slutt
-
Etiske utfordringer i livets sluttfase
-
Ivaretagelse av pårørende
-
Hjemmedød
Barnepalliasjon
Kandidaten
-
ha kunnskap om generell palliasjon og kunne benytte disse prinsippene i ulike stadier gjennom hele sykdomsforløpet
-
har kunnskap om palliativ behandling, omsorg og pleie
-
forstår hva det betyr å ha en pasientsentrert tilnærming i palliativ behandling, pleie og omsorg
-
har kunnskap om hvordan alvorlig, uhelbredelig og kronisk sykdom og død kan påvirke både pasient og pårørende fysisk, psykisk, sosialt og eksistensielt
-
har kunnskap om sorg- og krisereaksjoner knyttet til det å få eller å være nær pårørende til en som får alvorlig, uhelbredelig og kronisk sykdom
-
har kunnskap om hva livshjelp innebærer og hvordan det kan bidra til å fremme livskvalitet, mestring og håp hos alvorlig, uhelbredelig og kronisk syke og døende og deres pårørende
-
har kunnskap om hospicefilosofiens grunnverdier, egenart og plass i samfunnet
-
har kunnskap om døden i et historisk og kulturelt perspektiv
-
har kunnskap om tiltaksplaner for døende
-
har innsikt i nasjonale handlingsprogram og retningslinjer innen palliativ omsorg
Kandidaten
-
kan anvende kunnskap om pasientsentrert tilnærming for å ivareta brukermedvirkning og integritet hos alvorlig, uhelbredelig og kronisk syke og døende pasienter
-
kan finne relevant informasjon om ulike kulturelle aspekter knyttet til alvorlig sykdom og død, og anvende dette for å møte individuelle ønsker og behov hos pasient og pårørende
-
kan anvende kunnskap om psykiske reaksjoner på sorg og krise i møte med pasienter med alvorlig, uhelbredelig og kronisk sykdom og deres pårørende
-
kan delta i bruk av aktuelle tiltaksplaner i livets sluttfase for å kvalitetssikre oppfølging av døende pasienter og deres pårørende
-
kan kartlegge situasjoner hos pasienter i livets sluttfase, og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for å iverksette tiltak
-
kan anvende kunnskap om betydningen av pårørendes rolle i palliativ sykdomsfase og styrke pårørende i å være en ressurs for pasienten
-
kan anvende kommunikasjonsferdigheter og fremstå trygg i samtaler med pasient og pårørende ved alvorlig sykdom
Kandidaten
-
kan utøve pleie og omsorg for alvorlig, uhelbredelig og kronisk syke og døende pasienter i tråd med verdigrunnlaget for palliasjon, hospicefilosofien og pasientsentrert tilnærming
-
har forståelse for egen yrkesrolle, ansvar og oppgaver i den palliative omsorgen for alvorlig, uhelbredelig og kronisk syke og døende pasienter og deres pårørende
-
kan observere, anvende og øve på bruk av aktuelle kartleggingsverktøy
-
har forståelse for og kan reflektere over faglige og etiske utfordringer og dilemmaer i livets sluttfase
Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet
-
Aktiv deltakelse i opplæringen
-
Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale.
-
Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær
-
Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning på emnenivå (gjelder også de digitale samlingsdagene)
-
-
Bidra til læring i gruppen/klassen
-
Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
-
Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent.
Tema for arbeidskrav i emne 2.
Arbeidskrav 1. Palliasjon, ivaretakelse av pasient og pårørende
Arbeidskrav 2. Palliasjon knyttet til mennesker med alvorlig kronisk diagnose
Refleksjonsnotat
Etter endt emne skal studentene levere et individuelt faglig refleksjonsnotat.
Det gis sluttvurdering i emnet med gradert karakter etter en skala fra A til F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått.
Aktivitet | Varighet | Studieform |
---|---|---|
Undervisning/veiledning | 112 Time(r) | Deltid |
Selvstudium | 148 Time(r) | Deltid |
ST.meld.nr 24 (2019-2020) Lindrende behandling og omsorg - Vi skal alle dø en dag. Men alle andre dager skal vi leve. Helse- og omsorgsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-24-20192020/id2700942/
Kaasa, Stein (2016) Palliasjon. Oslo: Gyldendal Norske Forlag. ISBN: 978-82-05-35181-3
Reitan, Anne Marie og Tore kr. Schjølberg (2017) Kreftsykepleie. Akribe. ISBN: 9788279501442
Tilleggslitteratur:
Bugge, Kari E., Hilde Eriksen og Oddbjørn Sandvik (2018) Sorg. Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-7674-708-9
Rønsen, Astrid og Jakobsen, Rita (2016), "Å fullføre ett liv"