20HH75G Palliasjon
20HH75G Palliasjon
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH75G
- StudieprogramPalliasjon
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2024 Høst
Hva er palliasjon?
Alvorlig og uhelbredelig sykdom
Døden i et historisk og kulturelt perspektiv
Pleie og omsorg ved livets slutt
Barnepalliasjon
Hva er palliasjon?
-
Hospicefilosofien
-
Livshjelp og eutanasi
-
Behandlingsavslutning
-
Pasientsentrert tilnærming
-
Integritet, livskvalitet, håp og mestring
-
Livsforlengende behandling
-
Forhåndssamtaler
-
Familieomsorg
-
Pårørende
Alvorlig og uhelbredelig sykdom – omsorg og utfordringer i møte med den palliative pasient og pårørende
-
Akutt og kronisk syk
-
Psykiske reaksjoner, krise og sorg
-
Åndelige og eksistensielle utfordringer
-
Betydningen av sosialt nettverk
-
Den fagskoleutdannede fagarbeiderens ansvar og funksjon i møte med alvorlig, uhelbredelig og kronisk syke og døende pasienter og deres pårørende
Døden i et historisk og kulturelt perspektiv
Pleie og omsorg ved livets slutt
-
Tegn på nær forestående død
-
Aktuelle tiltaksplan ved livets slutt
-
Etiske utfordringer i livets sluttfase
-
Ivaretagelse av pårørende
-
Hjemmedød
Barnepalliasjon
Kandidaten
-
har kunnskap om palliativ behandling, omsorg og pleie
-
forstår hva det betyr å ha en pasientsentrert tilnærming i palliativ behandling, pleie og omsorg
-
har kunnskap om hvordan alvorlig, uhelbredelig og kronisk sykdom og død kan påvirke både pasient og pårørende fysisk, psykisk, sosialt og eksistensielt
-
har kunnskap om sorg- og krisereaksjoner knyttet til det å få eller å være nær pårørende til en som får alvorlig, uhelbredelig og kronisk sykdom
-
har kunnskap om hva livshjelp innebærer og hvordan det kan bidra til å fremme livskvalitet, mestring og håp hos alvorlig, uhelbredelig og kronisk syke og døende og deres pårørende
-
har kunnskap om hospicefilosofiens grunnverdier, egenart og plass i samfunnet
-
har kunnskap om døden i et historisk og kulturelt perspektiv
-
har kunnskap om tiltaksplaner for døende
-
har innsikt i nasjonale handlingsprogram og retningslinjer innen palliativ omsorg
Kandidaten
-
kan anvende kunnskap om pasientsentrert tilnærming for å ivareta brukermedvirkning og integritet hos alvorlig, uhelbredelig og kronisk syke og døende pasienter
-
kan finne relevant informasjon om ulike kulturelle aspekter knyttet til alvorlig sykdom og død, og anvende dette for å møte individuelle ønsker og behov hos pasient og pårørende
-
kan anvende kunnskap om psykiske reaksjoner på sorg og krise i møte med pasienter med alvorlig, uhelbredelig og kronisk sykdom og deres pårørende
-
kan delta i bruk av aktuelle tiltaksplaner i livets sluttfase for å kvalitetssikre oppfølging av døende pasienter og deres pårørende
-
kan kartlegge situasjoner hos pasienter i livets sluttfase, og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for å iverksette tiltak
-
kan anvende kunnskap om betydningen av pårørendes rolle i palliativ sykdomsfase og styrke pårørende i å være en ressurs for pasienten
Kandidaten
-
kan utøve pleie og omsorg for alvorlig, uhelbredelig og kronisk syke og døende pasienter i tråd med verdigrunnlaget for palliasjon, hospicefilosofien og pasientsentrert tilnærming
-
har forståelse for egen yrkesrolle, ansvar og oppgaver i den palliative omsorgen for alvorlig, uhelbredelig og kronisk syke og døende pasienter og deres pårørende
-
kan observere og anvende aktuelle kartleggingsverktøy
-
har forståelse for og kan reflektere over faglige og etiske utfordringer og dilemmaer i livets sluttfase
Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet
- Aktiv deltakelse i opplæringen
- Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale.
- Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær
- Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning på emnenivå (gjelder også de digitale samlingsdagene)
- Bidra til læring i gruppen/klassen
- Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent.
Arbeidskrav presenteres ved starten av emnet.
Refleksjonsnotat
Etter endt emne skal studentene levere et individuelt refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt.
Det gis sluttvurdering i emnet med gradert karakter etter en skala fra A til F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått.
ST.meld.nr 24 (2019-2020) Lindrende behandling og omsorg - Vi skal alle dø en dag. Men alle andre dager skal vi leve. Helse- og omsorgsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-24-20192020/id2700942/
Kaasa, Stein (2016) Palliasjon. Oslo: Gyldendal Norske Forlag. ISBN: 978-82-05-35181-3
Reitan, Anne Marie og Tore kr. Schjølberg (2017) Kreftsykepleie. Akribe. ISBN: 9788279501442
Tilleggslitteratur:
Bugge, Kari E., Hilde Eriksen og Oddbjørn Sandvik (2018) Sorg. Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-7674-708-9
Rønsen, Astrid og Jakobsen, Rita (2016), "Å fullføre ett liv"