20HH75G Palliasjon

20HH75G Palliasjon

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH75G
    • Studieprogram
      Palliasjon
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2024 Høst
Tema

Hva er palliasjon?

Alvorlig og uhelbredelig sykdom

Døden i et historisk og kulturelt perspektiv

Pleie og omsorg ved livets slutt

Barnepalliasjon

Emnets innhold

Hva er palliasjon?

  • Hospicefilosofien

  • Livshjelp og eutanasi

  • Behandlingsavslutning

  • Pasientsentrert tilnærming

  • Integritet, livskvalitet, håp og mestring

  • Livsforlengende behandling

  • Forhåndssamtaler

  • Familieomsorg

  • Pårørende

Alvorlig og uhelbredelig sykdomomsorg og utfordringer i møte med den palliative pasient og pårørende

  • Akutt og kronisk syk

  • Psykiske reaksjoner, krise og sorg

  • Åndelige og eksistensielle utfordringer

  • Betydningen av sosialt nettverk

  • Den fagskoleutdannede fagarbeiderens ansvar og funksjon i møte med alvorlig, uhelbredelig og kronisk syke og døende pasienter og deres pårørende

Døden i et historisk og kulturelt perspektiv

Pleie og omsorg ved livets slutt

  • Tegn på nær forestående død

  • Aktuelle tiltaksplan ved livets slutt

  • Etiske utfordringer i livets sluttfase

  • Ivaretagelse av pårørende

  • Hjemmedød

Barnepalliasjon

Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om palliativ behandling, omsorg og pleie 

  • forstår hva det betyr å ha en pasientsentrert tilnærming i palliativ behandling, pleie og omsorg

  • har kunnskap om hvordan alvorlig, uhelbredelig og kronisk sykdom og død kan påvirke både pasient og pårørende fysisk, psykisk, sosialt og eksistensielt

  • har kunnskap om sorg- og krisereaksjoner knyttet til det å få eller å være nær pårørende til en som får alvorlig, uhelbredelig og kronisk sykdom

  • har kunnskap om hva livshjelp innebærer og hvordan det kan bidra til å fremme livskvalitet, mestring og håp hos alvorlig, uhelbredelig og kronisk syke og døende og deres pårørende

  • har kunnskap om hospicefilosofiens grunnverdier, egenart og plass i samfunnet

  • har kunnskap om døden i et historisk og kulturelt perspektiv

  • har kunnskap om tiltaksplaner for døende

  • har innsikt i nasjonale handlingsprogram og retningslinjer innen palliativ omsorg

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende kunnskap om pasientsentrert tilnærming for å ivareta brukermedvirkning og integritet hos alvorlig, uhelbredelig og kronisk syke og døende pasienter

  • kan finne relevant informasjon om ulike kulturelle aspekter knyttet til alvorlig sykdom og død, og anvende dette for å møte individuelle ønsker og behov hos pasient og pårørende

  • kan anvende kunnskap om psykiske reaksjoner på sorg og krise i møte med pasienter med alvorlig, uhelbredelig og kronisk sykdom og deres pårørende

  • kan delta i bruk av aktuelle tiltaksplaner i livets sluttfase for å kvalitetssikre oppfølging av døende pasienter og deres pårørende

  • kan kartlegge situasjoner hos pasienter i livets sluttfase, og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for å iverksette tiltak

  • kan anvende kunnskap om betydningen av pårørendes rolle i palliativ sykdomsfase og styrke pårørende i å være en ressurs for pasienten

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan utøve pleie og omsorg for alvorlig, uhelbredelig og kronisk syke og døende pasienter i tråd med verdigrunnlaget for palliasjon, hospicefilosofien og pasientsentrert tilnærming

  • har forståelse for egen yrkesrolle, ansvar og oppgaver i den palliative omsorgen for alvorlig, uhelbredelig og kronisk syke og døende pasienter og deres pårørende

  • kan observere og anvende aktuelle kartleggingsverktøy

  • har forståelse for og kan reflektere over faglige og etiske utfordringer og dilemmaer i livets sluttfase

Arbeidskrav

Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet

  • Aktiv deltakelse i opplæringen
    • Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale. 
    • Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær 
    • Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning på emnenivå (gjelder også de digitale samlingsdagene)
  • Bidra til læring i gruppen/klassen 
  • Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter 
  • Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent. 

Arbeidskrav presenteres ved starten av emnet.
Refleksjonsnotat
Etter endt emne skal studentene levere et individuelt refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt.

Vurdering

Det gis sluttvurdering i emnet med gradert karakter etter en skala fra A til F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått.

Pensumlitteratur
20HH75G Palliasjon
Litteratur

ST.meld.nr 24 (2019-2020) Lindrende behandling og omsorg - Vi skal alle dø en dag. Men alle andre dager skal vi leve. Helse- og omsorgsdepartementet.  https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-24-20192020/id2700942/

Kaasa, Stein (2016) Palliasjon. Oslo: Gyldendal Norske Forlag. ISBN: 978-82-05-35181-3

Reitan, Anne Marie og Tore kr. Schjølberg (2017) Kreftsykepleie.  Akribe. ISBN: 9788279501442

Tilleggslitteratur:

Bugge, Kari E., Hilde Eriksen og Oddbjørn Sandvik (2018) Sorg. Fagbokforlaget. ISBN: 978-82-7674-708-9

Rønsen, Astrid og Jakobsen, Rita (2016), "Å fullføre ett liv"