Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

20HH54C Teorier og arbeidsmåter i målrettet miljøarbeid

20HH54C Teorier og arbeidsmåter i målrettet miljøarbeid

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH54C
    • Studieprogram
      Målrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
    • Studiepoeng
      13
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2023 Høst
Tema

Målrettet miljøarbeid

Kartleggingsverktøy og arbeidsmetoder

Tverrfaglig samarbeid

Hverdagsmestring - ADL

Lovgivning

Emnets innhold

Målrettet miljøarbeid

  • Vernepleierens arbeidsmodell
  • Miljøarbeid vs. Miljøbehandling vs. Omsorg
  • Miljøbehandling som begrep
  • Brukermedvirkning

Kartleggingsverktøy og arbeidsmetoder

  • Teorier, modeller og kartleggingsverktøy i miljøarbeid
  • Positivt atferdsstøttende og atferdsanalytisk tilnærming
  • Individuell plan / IOP

Tverrfaglig samarbeid

  • Teamarbeid, ansvar og roller – inkludert helsearbeiderens ansvars-funksjons- og kompetanseområde
  • Samarbeid mellom ulike sektorer i hjelpeapparatet og innen pedagogisk virksomhet
  • Samarbeid med pårørende, interesseorganisasjoner og frivillige organisasjoner
  • Nettverksbygging og inkludering

Hverdagsmestring - ADL

  • Habilitering
  • Selvstendighet, samtykkekompetanse og mestring
  • Sysselsetting, aktiviteter og fritidsarbeid
  • Personorientert omsorg
  • Tjenestemottakerens miljø, kulturbakgrunn og livssituasjon
  • Utdanning
  • Velferdsteknologi og andre hjelpemidler
  • Tilrettelegging av omgivelsene i hjem og nærmiljø
  • Universell utforming

Lovgivning

  • Aktuelt lovverk med forskrifter og rundskriv
  • CRPD
  • Rettsikkerhet ved bruk av makt og tvang, Kapittel 9
  • Helsehjelp til pasienter uten samtykkekompetanse, Kapittel 4A
  • Dokumentasjonsplikt
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om helsearbeiderens ansvars-, funksjons- og kompetanseområde innen målrettet miljøarbeid
  • har kunnskap om ADL, vernepleierens arbeidsmodell, ulike kartleggingsverktøy, hjelpemidler og arbeidsmetoder i arbeid med mennesker med ulik utviklingshemming
  • har kjennskap til helse og omsorgstjenesteloven (kap 9), helsepersonelloven, pasient og brukerrettighetsloven, sosialtjenesteloven og forskrift om kvalitet i pleie –og omsorgstjenestene
  • har kjennskap til ulike tiltaksformer fra målrettet miljøbehandling, herunder forsterkningsprosedyrer, opplæringstiltak, atferdsavtaler og motivasjonsendrende tiltak
  • har kunnskaper om metodisk arbeid som varierer fra omsorgsarbeid for ivaretakelse, miljøarbeid for tilrettelegging for deltakelse og mestring til miljøbehandling av krevende utfordringer
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap og kjenne til ulike faglige tidsskrifter rettet mot målrettet miljøarbeid og miljøarbeid generelt
  • har kunnskap om behandlingsintegritet og måling av denne i målrettet miljøarbeid
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende ulike kartleggingsverktøy og arbeidsmetoder innen målrettet miljøarbeid for å bidra til å iverksette og følge opp tiltak
  • kan finne informasjon og fagstoff om habilitering/ADL med sikte på størst mulig selvstendighet og livskvalitet på tjenestemottakers premisser
  • kan anvende kunnskap om velferdsteknologi, hjelpemidler og tilrettelegging til mennesker med utviklingshemming for å bidra til økt aktivitet og selvstendighet
  • kan sette i gang tiltak for å fremme nettverksbygging rundt tjenestemottakeren
  • kan anvende kunnskap om miljø, kulturbakgrunn og livssituasjon for å ivareta individuelle behov
  • kan legge til rette for deltakelse og mestring for marginaliserte grupper i samfunnet
  • kan legge til rette for læring av nye atferder ved å bruke ulike opplæringstiltak
  • kan oppdatere sin kunnskap om aktive og passive metoder for å møte utfordrende atferd.
  • kan legge til rette for brukerrmedvirkning og samvalg ved kartlegginger av verdier og bidra til utforming av mål og tiltak
  • kan evaluere effekten av iverksatte tiltak fortløpende og etter endt forløp
  • kan kartlegge forekomster av overskudds- og underskuddsatferd i målrettet miljøarbeid
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for viktigheten av nettverksbygging og inkludering i samfunnet
  • har forståelse for viktigheten av tverrfaglig samarbeid i planlegging og tilrettelegging av tjenesten både med og uten individuell plan
  • kan bygge relasjoner i tverrfaglig samarbeid
  • kan utvikle sine arbeidsmetoder i planlegging av og tilrettelegging for miljøtiltak tilpasset den enkelte tjenestemottaker
  • har forståelse for at atferd blir sett i sammenheng med de situasjoner som den forekommer i
  • kan utføre målrettet miljøarbeid og legge til rette for at tjenestemottakeren opplever mestring og deltakelse på aktuelle arenaer
  • forstår viktigheten av å dokumentere faglige observasjoner og bidra til å vurdere tiltak basert på analyse av observasjonene for å oppnå god kvalitet på tjenestene
  • har utviklet evne til refleksjon over egen yrkesutøvelse gjennom erfaringsdeling med medstudenter, kollegaer og fagfeller
  • har forståelse for etiske prinsipper og rettssikkerhet rundt bruk av makt og tvang
  • kan etablere og opprettholde lik praksis når mange personer skal gjennomføre tiltaksarbeid
  • kan bruke sjekkpunktlister for å måle behandlingsintegritet i målrettet miljøarbeid
Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav gjelder og er med i vurdering av sluttkompetansen i emnet:

· aktiv deltakelse i opplæringen

· bidra til læring i gruppen/klassen

· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter

· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent.

Tema for arbeidskrav:

Arbeidskrav 1: Tverrfaglig samarbeid

Arbeidskrav 2: Mestring av dagliglivet

Arbeidskrav 3: Bruk av kartleggingsverktøy

Refleksjonsnotat

Vurdering

Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.

Pensumlitteratur
20HH54C Teorier og arbeidsmåter i målrettet miljøarbeid
Litteratur

Bakken, T.L (2020). Håndbok i miljøterapi. Barn og voksne med kognitiv funksjonshemming. Gyldendal akademiske

Eknes, J. & Løkke, J.A. (2022). Utviklingshemming og habilitering. Universitetsforlaget

Haugland,S., Berge, U., Gjermestad, A.,Høium, K., Løkke, J.A. (2022). Kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid. Universitetsforlaget.

Isaksen, J. Karlsen, A., (2018). Innføring i atferdsanalyse. Universitetsforlaget 

Tuntland, Hanne (2018). En innføring i ADL – teori og intervensjon. Høyskoleforlaget

www.lovdata.no

Forskrift om habilitering, rehabilitering, individuell plan og koordinator: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-12-16-1256

Helsedirektoratet (2022) Veileder om habilitering, rehabilitering, individuell plan og koordinator https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/rehabilitering-habilitering-individuell-plan-og-koordinator

Helsedirektoratet (2022): Gode helse og omsorgtjenester til mennesker med utviklingshemming. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/gode-helse-og-omsorgstjenester-til-personer-med-utviklingshemming

sist endret 20.12.22