20HH54C Teorier og arbeidsmåter i målrettet miljøarbeid

20HH54C Teorier og arbeidsmåter i målrettet miljøarbeid

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH54C
    • Studieprogram
      Målrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
    • Studiepoeng
      13
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2021 Høst
Emnets innhold

Målrettet miljøarbeid

Sentrale tema:

  • Vernepleierens arbeidsmodell
  • Miljøarbeid vs. Miljøbehandling vs. Omsorg
  • Miljøbehandling som begrep
  • Tjenestemottakermedvirkning

Kartleggingsverktøy og arbeidsmetoder

Sentrale tema:

  • Teorier, modeller og kartleggingsverktøy i miljøarbeid
  • Atferdsanalytisk tilnærming
  • Individuell plan/ IOP

Tverrprofesjonelt samarbeid

Sentrale tema:

  • Teamarbeid, ansvar og roller – inkludert helsearbeiderens ansvars-funksjons- og kompetanseområde
  • Samarbeid mellom ulike sektorer i hjelpeapparatet og innen pedagogisk virksomhet
  • Samarbeid med pårørende, tjenestemottakerorganisasjoner og frivillige organisasjoner
  • Nettverksbygging og inkludering

Hverdagsmestring - ADL

Sentrale tema:

  • Habilitering
  • Selvstendighet, samtykkekompetanse og mestring
  • Sysselsetting, aktiviteter og fritidsarbeid
  • Personorientert omsorg
  • Tjenestemottakerens miljø, kulturbakgrunn og livssituasjon
  • Utdanning
  • Velferdsteknologi og andre hjelpemidler
  • Tilrettelegging av omgivelsene i hjem og nærmiljø
  • Universell utforming

Lovgivning

Sentrale tema:

  • Aktuelt lovverk med forskrifter og rundskriv
  • Rettsikkerhet ved bruk av makt og tvang, Kapittel 9
  • Helsehjelp til pasienter uten samtykkekompetanse, Kapittel 4A
  • Dokumentasjonsplikt
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten;

  • har kunnskap om helsearbeiderens ansvars-, funksjons- og kompetanseområde innen målrettet miljøarbeid
  • har kunnskap om ADL, vernepleierens arbeidsmodell, ulike kartleggingsverktøy, hjelpemidler og arbeidsmetoder i arbeid med mennesker med ulik utviklingshemning
  • har kjennskap til lov om kommunale helse- og omsorgstjenester (kap 9), helsepersonelloven, pasient og tjenestemottakerrettighetsloven, sosialtjenesteloven og forskrift om kvalitet i pleie –og omsorgstjenestene
  • har kjennskap til ulike tiltaksformer fra målrettet miljøbehandling, herunder forsterkningsprosedyrer, opplæringstiltak, atferdsavtaler og motivasjonsendrende tiltak
  • har kunnskaper om metodisk arbeid som varierer fra omsorgsarbeid for ivaretakelse, miljøarbeid for tilrettelegging for deltakelse og mestring til miljøbehandling av krevende utfordringer
  • kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap og kjenne til ulike faglige tidsskrifter rettet mot målrettet miljøarbeid og miljøarbeid generelt
  • forstår viktigheten av tverrfaglig samarbeid i planlegging og tilrettelegging av tjenesten både med og uten individuell plan
  • har kunnskap om behandlingsintegritet og måling av denne i målrettet miljøarbeid
Ferdigheter

Kandidaten;

  • kan anvende ulike kartleggingsverktøy og arbeidsmetoder innen målrettet miljøarbeid for å bidra til å iverksette og følge opp tiltak
  • kan finne informasjon og fagstoff om habilitering/ADL med sikte på størst mulig selvstendighet og livskvalitet på tjenestemottakers premisser
  • kan anvende kunnskap om velferdsteknologi, hjelpemidler og tilrettelegging til utviklingshemmede for å bidra til økt aktivitet og selvstendighet
  • kan sette i gang tiltak for å fremme nettverksbygging rundt tjenestemottakeren
  • kan anvende kunnskap om miljø, kulturbakgrunn og livssituasjon for å ivareta individuelle behov
  • kan legge til rette for deltakelse og mestring for marginaliserte grupper i samfunnet
  • kan legge til rette for læring av nye atferder ved å bruke ulike opplæringstiltak
  • kan legge til rette for tjenestemottakermedvirkning og samvalg ved kartlegginger av verdier og bidra til utforming av mål og tiltak
  • kan evaluere effekten av iverksatte tiltak fortløpende og etter endt forløp
  • kan kartlegge forekomster av overskudds- og underskuddsatferd i målrettet miljøarbeid
Generell kompetanse

Kandidaten;

  • har forståelse for viktigheten av nettverksbygging og inkludering i samfunnet
  • kan bygge relasjoner i tverrfaglig samarbeid
  • kan utvikle sine arbeidsmetoder i planlegging av og tilrettelegging for miljøtiltak tilpasset den enkelte tjenestemottaker
  • har forståelse for at atferd blir sett i sammenheng med de situasjoner som den forekommer i
  • kan utføre målrettet miljøarbeid og legge til rette for at tjenestemottakeren opplever mestring og deltakelse på aktuelle arenaer
  • forstår viktigheten av å dokumentere faglige observasjoner og bidra til å vurdere tiltak basert på analyse av observasjonene for å oppnå god kvalitet på tjenestene
  • har utviklet evne til refleksjon over egen yrkesutøvelse gjennom erfaringsdeling med medstudenter, kollegaer og fagfeller
  • har forståelse for etiske prinsipper og rettssikkerhet rundt bruk av makt og tvang
  • kan etablere og opprettholde lik praksis når mange personer skal gjennomføre tiltaksarbeid
  • kan bruke sjekkpunktlister for å måle behandlingsintegritet i målrettet miljøarbeid
Arbeidskrav

Arbeidskrav 1: Tverrfaglig samarbeid

Utform en case med tema tverrfaglig samarbeid og drøft hvordan helsearbeideren kan bidra til omsorg og forebyggende arbeid overfor mennesker med utviklingshemning. Besvares individuelt.

 

Arbeidskrav 2: Mestring av dagliglivet

Velg en aktuell situasjon innenfor området «mestring av dagliglivet» fra egen eller tenkt arbeidsplass. Drøft hvordan du kan bidra til økt egenomsorg og opplevelse av mestring for en tjenestemottaker med utviklingshemning. Besvares gruppevis.

 

Arbeidskrav 3: Muntlig fremlegg

Velg et kartleggingsverktøy innenfor målrettet miljøarbeid som dere presenterer for klassen. Vis til et pasientcase hvor dette kartleggingsverktøyet kan brukes og begrunn hvorfor.

 

Refleksjonsnotat: Etter endt modul skal studenten levere et refleksjonsnotat om sine tanker rundt oppnådd læringsutbytte i forhold til egen innsats og den veiledning som er gitt.

 

Rammer

Arbeidskrav 1: 2000 ord +/- 10 % (individuell oppgave).

Arbeidskrav 2: 2500 ord +/- 10 % (gruppeoppgave).

Arbeidskrav 3: Muntlig oppgave som gjennomføres i gruppe 

Omfang: 15 minutters fremlegg for klassen

Refleksjonsnotat: Skriftlig, individuelt. Maks 1000 ord.

Skriftlige arbeidskrav leveres i Canvas.

Vurdering

Vurdering gis etter kriteriene 1-6, se punkt om vurdering.

 

Arbeidskrav 1 og 2 vurderes med karakter A-F. Skriftlig tilbakemelding fra faglærer.

 

Arbeidskrav 3 vurderes med godkjent/ikke godkjent. Muntlig tilbakemelding på undervisningsopplegget fra medstudenter samt en skriftlig og muntlig tilbakemelding fra lærer.

 

Refleksjonsnotat vurderes med godkjent ved innlevering. Skriftlig tilbakemelding fra faglærer.

Pensumlitteratur
20HH54C Teorier og arbeidsmåter i målrettet miljøarbeid
Litteratur

Tuntland, Hanne (2018), En innføring i ADL – teori og intervensjon

 

Viken, Kjetil (2018), Atferdsanalytisk miljøbehandling – struktur og kvalitet i tilrettelagte tjenester

 

Eknes, J. & Løkke, J.A. (2018), Utviklingshemning og habilitering. Universitetsforlaget

 

Bakken, T.L (2020): Håndbok i miljøterapi. Barn og voksne med kognitiv funksjonshemming

 

Owren, T. & Linde, S. (2020) Vernepleiefaglig teori og praksis: Sosialfaglige perspektiver

 

Willumsen, E., Ødegård A. (2016). Tverrprofesjonelt samarbeid – et samfunnsoppdrag

 

www.lovdata.no

 

St.mld.29 2012-2013, Morgendagens omsorg

 

Forskrift om habilitering, rehabilitering, individuell plan og koordinator: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-12-16-1256

 

Helsedirektoratet; Veileder om habilitering, rehabilitering, individuell plan og koordinator

sist endret 13.07.2018