20HH54C Teorier og arbeidsmåter i målrettet miljøarbeid
20HH54C Teorier og arbeidsmåter i målrettet miljøarbeid
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH54C
- StudieprogramMålrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
- Studiepoeng13
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2023 Høst
Målrettet miljøarbeid
Kartleggingsverktøy og arbeidsmetoder
Tverrfaglig samarbeid
Hverdagsmestring - ADL
Lovgivning
Målrettet miljøarbeid
- Vernepleierens arbeidsmodell
- Miljøarbeid vs. Miljøbehandling vs. Omsorg
- Miljøbehandling som begrep
- Brukermedvirkning
Kartleggingsverktøy og arbeidsmetoder
- Teorier, modeller og kartleggingsverktøy i miljøarbeid
- Positivt atferdsstøttende og atferdsanalytisk tilnærming
- Individuell plan / IOP
Tverrfaglig samarbeid
- Teamarbeid, ansvar og roller – inkludert helsearbeiderens ansvars-funksjons- og kompetanseområde
- Samarbeid mellom ulike sektorer i hjelpeapparatet og innen pedagogisk virksomhet
- Samarbeid med pårørende, interesseorganisasjoner og frivillige organisasjoner
- Nettverksbygging og inkludering
Hverdagsmestring - ADL
- Habilitering
- Selvstendighet, samtykkekompetanse og mestring
- Sysselsetting, aktiviteter og fritidsarbeid
- Personorientert omsorg
- Tjenestemottakerens miljø, kulturbakgrunn og livssituasjon
- Utdanning
- Velferdsteknologi og andre hjelpemidler
- Tilrettelegging av omgivelsene i hjem og nærmiljø
- Universell utforming
Lovgivning
- Aktuelt lovverk med forskrifter og rundskriv
- CRPD
- Rettsikkerhet ved bruk av makt og tvang, Kapittel 9
- Helsehjelp til pasienter uten samtykkekompetanse, Kapittel 4A
- Dokumentasjonsplikt
Studenten
- har kunnskap om helsearbeiderens ansvars-, funksjons- og kompetanseområde innen målrettet miljøarbeid
- har kunnskap om ADL, vernepleierens arbeidsmodell, ulike kartleggingsverktøy, hjelpemidler og arbeidsmetoder i arbeid med mennesker med ulik utviklingshemming
- har kjennskap til helse og omsorgstjenesteloven (kap 9), helsepersonelloven, pasient og brukerrettighetsloven, sosialtjenesteloven og forskrift om kvalitet i pleie –og omsorgstjenestene
- har kjennskap til ulike tiltaksformer fra målrettet miljøbehandling, herunder forsterkningsprosedyrer, opplæringstiltak, atferdsavtaler og motivasjonsendrende tiltak
- har kunnskaper om metodisk arbeid som varierer fra omsorgsarbeid for ivaretakelse, miljøarbeid for tilrettelegging for deltakelse og mestring til miljøbehandling av krevende utfordringer
- kan oppdatere sin yrkesfaglige kunnskap og kjenne til ulike faglige tidsskrifter rettet mot målrettet miljøarbeid og miljøarbeid generelt
- har kunnskap om behandlingsintegritet og måling av denne i målrettet miljøarbeid
Studenten
- kan anvende ulike kartleggingsverktøy og arbeidsmetoder innen målrettet miljøarbeid for å bidra til å iverksette og følge opp tiltak
- kan finne informasjon og fagstoff om habilitering/ADL med sikte på størst mulig selvstendighet og livskvalitet på tjenestemottakers premisser
- kan anvende kunnskap om velferdsteknologi, hjelpemidler og tilrettelegging til mennesker med utviklingshemming for å bidra til økt aktivitet og selvstendighet
- kan sette i gang tiltak for å fremme nettverksbygging rundt tjenestemottakeren
- kan anvende kunnskap om miljø, kulturbakgrunn og livssituasjon for å ivareta individuelle behov
- kan legge til rette for deltakelse og mestring for marginaliserte grupper i samfunnet
- kan legge til rette for læring av nye atferder ved å bruke ulike opplæringstiltak
- kan oppdatere sin kunnskap om aktive og passive metoder for å møte utfordrende atferd.
- kan legge til rette for brukerrmedvirkning og samvalg ved kartlegginger av verdier og bidra til utforming av mål og tiltak
- kan evaluere effekten av iverksatte tiltak fortløpende og etter endt forløp
- kan kartlegge forekomster av overskudds- og underskuddsatferd i målrettet miljøarbeid
Studenten
- har forståelse for viktigheten av nettverksbygging og inkludering i samfunnet
- har forståelse for viktigheten av tverrfaglig samarbeid i planlegging og tilrettelegging av tjenesten både med og uten individuell plan
- kan bygge relasjoner i tverrfaglig samarbeid
- kan utvikle sine arbeidsmetoder i planlegging av og tilrettelegging for miljøtiltak tilpasset den enkelte tjenestemottaker
- har forståelse for at atferd blir sett i sammenheng med de situasjoner som den forekommer i
- kan utføre målrettet miljøarbeid og legge til rette for at tjenestemottakeren opplever mestring og deltakelse på aktuelle arenaer
- forstår viktigheten av å dokumentere faglige observasjoner og bidra til å vurdere tiltak basert på analyse av observasjonene for å oppnå god kvalitet på tjenestene
- har utviklet evne til refleksjon over egen yrkesutøvelse gjennom erfaringsdeling med medstudenter, kollegaer og fagfeller
- har forståelse for etiske prinsipper og rettssikkerhet rundt bruk av makt og tvang
- kan etablere og opprettholde lik praksis når mange personer skal gjennomføre tiltaksarbeid
- kan bruke sjekkpunktlister for å måle behandlingsintegritet i målrettet miljøarbeid
Følgende arbeidskrav gjelder og er med i vurdering av sluttkompetansen i emnet:
· aktiv deltakelse i opplæringen
· bidra til læring i gruppen/klassen
· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent.
Tema for arbeidskrav:
Arbeidskrav 1: Tverrfaglig samarbeid
Arbeidskrav 2: Mestring av dagliglivet
Arbeidskrav 3: Bruk av kartleggingsverktøy
Refleksjonsnotat
Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.
Bakken, T.L (2020). Håndbok i miljøterapi. Barn og voksne med kognitiv funksjonshemming. Gyldendal akademiske
Eknes, J. & Løkke, J.A. (2022). Utviklingshemming og habilitering. Universitetsforlaget
Haugland,S., Berge, U., Gjermestad, A.,Høium, K., Løkke, J.A. (2022). Kunnskapsbasert miljøterapeutisk arbeid. Universitetsforlaget.
Isaksen, J. Karlsen, A., (2018). Innføring i atferdsanalyse. Universitetsforlaget
Tuntland, Hanne (2018). En innføring i ADL – teori og intervensjon. Høyskoleforlaget
Forskrift om habilitering, rehabilitering, individuell plan og koordinator: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2011-12-16-1256
Helsedirektoratet (2022) Veileder om habilitering, rehabilitering, individuell plan og koordinator https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/rehabilitering-habilitering-individuell-plan-og-koordinator
Helsedirektoratet (2022): Gode helse og omsorgtjenester til mennesker med utviklingshemming. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/gode-helse-og-omsorgstjenester-til-personer-med-utviklingshemming
sist endret 20.12.22