20HH54A Felles grunnlag for fagskoleutdanningene i helse- og sosialfag
20HH54A Felles grunnlag for fagskoleutdanningene i helse- og sosialfag
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH54A
- StudieprogramMålrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
- Studiepoeng11
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2021 Høst
Emne 1 danner et felles grunnlag for fagskoleutdanningene i helse- og oppvekstfag, og skal bidra til at studentene utvikler nødvendig kunnskap og forståelse i en felles referanseramme for yrkesutøvere i helse- og sosialtjenestene. Sentrale temaer i emne 1 er kommunikasjon og samhandling, etikk, sosiologi og psykologi, stats- og kommunalkunnskap, samt helse- og sosialpolitikk. Disse temaene er grunnleggende og skal videreføres i resterende emner.
Arbeidsformer og metoder i studiet
- Kunnskapsgrunnlag
- Studieteknikk og kildekritikk
- Refleksjon
- Grunnleggende IKT
- Samhandling i grupper
Helse- og sosialfagene i samfunnet
- Helse- og sosialfagenes utvikling
- Struktur og oppbygging i helsevesenet
Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk
- Folkehelse
- Hverdagsmestring
- Lovverket som regulerer helse- og sosialsektoren
- Velferdsteknologi
Kommunikasjon og samhandling
- Kommunikasjonsteori
- Relasjonskompetanse
- Veiledning
- Konflikthåndtering
- Tverrkulturell samhandling
Etikk
- Menneskesyn
- Yrkesetikk
- Tjenestemottakermedvirkning og verdighet
- Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
- Roller, makt og avmakt
- Tvang og kontroll
Sosiologi og psykologi
- Utviklingsteorier
- Hjernens utvikling
- Emosjoner, behov og motivasjon
- Kriser og forsvarsmekanismer
Kandidaten
- har kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer og etisk refleksjon knyttet til arbeid i helse –og omsorgssektoren
- har kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, samhandling og konflikthåndtering knyttet til tjenesteyting til mennesker med utviklingshemning.
- har innsikt i hvordan lover, forskrifter og yrkesetiske retningslinjer innen helse- og omsorgssektoren regulerer rettigheter, ansvar, plikter og kvaliteten på tjenestetilbud på kommunalt, regionalt og statlig nivå
- har kunnskap om hvordan helse- og sosialpolitiske føringer påvirker tjenesteutøvelsen og tjenestemottakeres livssituasjon
- har kunnskap om levekår og folkehelse i velferdsstatens utvikling, og om helse- og sosialpolitiske føringer, herunder FN-konvensjonen for mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD)
- har kunnskap om begrepene mestring, makt og lært hjelpeløshet knyttet til mennesker med utviklingshemning, deres familie og sosiale nettverk
- har kunnskap om ulike læringsformer, IKT, studieteknikk og arbeidsmetoder i studiet, inkludert oppgaveskriving i henhold til APA 6
Kandidaten
- kan anvende kunnskap om yrkesetiske prinsipper og retningslinjer til etisk refleksjon rundt praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til mennesker med utviklingshemning
- kan anvende kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former til å samhandle profesjonelt med tjenestemottakere, pårørende og kollegaer
- kan anvende kunnskap om levekår og folkehelse i velferdsstatens utvikling og om helse- og sosialpolitiske føringer
- kan anvende kunnskap om samhandling, makt og avmakt til å motivere tjenestemottakeren slik at han eller hun tar i bruk egne ressurser og opplever mestring
- kan kartlegge aktuelle tjenestemottakersituasjoner og iverksette relevante tiltak i samarbeid med kolleger og medstudenter
- kan anvende aktuelt lovverk og aktuelle forskrifter for helse- og omsorgssektoren knyttet til egen yrkesutøvelse
- kan finne fagstoff og anvende kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsmetoder for å løse oppgaver knyttet til målrettet miljøarbeid
Kandidaten
- har forståelse for yrkes- og profesjonsetikk og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen praksis og gjennom kommunikasjon i situasjoner med tjenestemottakere, pårørende og kollegaer
- kan kommunisere og samhandle med tjenestemottakere for å ivareta deres individuelle behov, i tråd med prinsipper om tjenestemottakermedvirkning og respekt for enkeltindividets verdi og verdighet
- kan bygge relasjoner basert på likeverdighet og respekt slik at tjenestemottakere og pårørende opplever trygghet og har tillitt til tjenestetilbudet
- kan samarbeide med og bygge relasjoner til medstudenter og kollegaer
- Har forståelse for betydningen samhandling, makt, avmakt, lært hjelpeløshet, etikk og kommunikasjon har i arbeidet med utviklingshemmede
1. Kommunikasjon og samhandling
Skriftlig gruppeoppgave 2500 ord +/- 10%
2. Etikk
Skriftlig gruppeoppgave 2500 ord +/- 10% + muntlig framlegg
3. Muntlig individuell fagsamtale med utgangspunkt i på forhånd oppgitte LUBer i emnet
4. Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte i emnet – maks 1000 ord
Rammer:
Skriftlige oppgaver leveres i Canvas.
Aktuelle nasjonale planer og retningslinjer utgitt av departement og direktorat.
Eide, H. og Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner – personorientering, samhandling, etikk. Gyldendal akademisk.
Grasaas, K. G., Sjursen, M. og Stordalen, J. (2019). Fag, etikk og kommunikasjon. Cappelen Damm Akademisk.
Helse- og omsorgslover www.lovdata.no
Håkonsen, Kjell Magne. (2014). Psykologi og psykiske lidelser. Gyldendal akademisk.
Tilleggslitteratur
Dalland, Olav. (2020). Metode og oppgaveskriving. Oslo: Gyldendal akademisk.
Meld.St.26 (2014-2015) «Fremtidens primærhelsetjeneste – nærhet og helthet»
Meld.St.29 (2012-2013) «Morgendagens omsorg»
Meld.St.47 (2008-2009) «Samhandlingsreformen»
SINTEF 2013, Prosjektrapport i Trygge spor