20HH54A Felles grunnlag for fagskoleutdanningene i helse- og sosialfag

20HH54A Felles grunnlag for fagskoleutdanningene i helse- og sosialfag

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH54A
    • Studieprogram
      Målrettet miljøarbeid knyttet til mennesker med utviklingshemming
    • Studiepoeng
      11
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2021 Høst
Introduksjon

Emne 1 danner et felles grunnlag for fagskoleutdanningene i helse- og oppvekstfag, og skal bidra til at studentene utvikler nødvendig kunnskap og forståelse i en felles referanseramme for yrkesutøvere i helse- og sosialtjenestene. Sentrale temaer i emne 1 er kommunikasjon og samhandling, etikk, sosiologi og psykologi, stats- og kommunalkunnskap, samt helse- og sosialpolitikk. Disse temaene er grunnleggende og skal videreføres i resterende emner.

Emnets innhold

Arbeidsformer og metoder i studiet

  • Kunnskapsgrunnlag
  • Studieteknikk og kildekritikk
  • Refleksjon
  • Grunnleggende IKT
  • Samhandling i grupper

Helse- og sosialfagene i samfunnet

  • Helse- og sosialfagenes utvikling
  • Struktur og oppbygging i helsevesenet

Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk

  • Folkehelse 
  • Hverdagsmestring
  • Lovverket som regulerer helse- og sosialsektoren
  • Velferdsteknologi

Kommunikasjon og samhandling

  • Kommunikasjonsteori
  • Relasjonskompetanse
  • Veiledning 
  • Konflikthåndtering
  • Tverrkulturell samhandling

Etikk

  • Menneskesyn
  • Yrkesetikk
  • Tjenestemottakermedvirkning og verdighet
  • Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
  • Roller, makt og avmakt
  • Tvang og kontroll

Sosiologi og psykologi

  • Utviklingsteorier
  • Hjernens utvikling
  • Emosjoner, behov og motivasjon
  • Kriser og forsvarsmekanismer
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer og etisk refleksjon knyttet til arbeid i helse –og omsorgssektoren
  • har kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, samhandling og konflikthåndtering knyttet til tjenesteyting til mennesker med utviklingshemning.
  • har innsikt i hvordan lover, forskrifter og yrkesetiske retningslinjer innen helse- og omsorgssektoren regulerer rettigheter, ansvar, plikter og kvaliteten på tjenestetilbud på kommunalt, regionalt og statlig nivå
  • har kunnskap om hvordan helse- og sosialpolitiske føringer påvirker tjenesteutøvelsen og tjenestemottakeres livssituasjon
  • har kunnskap om levekår og folkehelse i velferdsstatens utvikling, og om helse- og sosialpolitiske føringer, herunder FN-konvensjonen for mennesker med nedsatt funksjonsevne (CRPD)
  • har kunnskap om begrepene mestring, makt og lært hjelpeløshet knyttet til mennesker med utviklingshemning, deres familie og sosiale nettverk
  • har kunnskap om ulike læringsformer, IKT, studieteknikk og arbeidsmetoder i studiet, inkludert oppgaveskriving i henhold til APA 6
Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende kunnskap om yrkesetiske prinsipper og retningslinjer til etisk refleksjon rundt praktiske og teoretiske problemstillinger knyttet til mennesker med utviklingshemning
  • kan anvende kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former til å samhandle profesjonelt med tjenestemottakere, pårørende og kollegaer
  • kan anvende kunnskap om levekår og folkehelse i velferdsstatens utvikling og om helse- og sosialpolitiske føringer
  • kan anvende kunnskap om samhandling, makt og avmakt til å motivere tjenestemottakeren slik at han eller hun tar i bruk egne ressurser og opplever mestring
  • kan kartlegge aktuelle tjenestemottakersituasjoner og iverksette relevante tiltak i samarbeid med kolleger og medstudenter
  • kan anvende aktuelt lovverk og aktuelle forskrifter for helse- og omsorgssektoren knyttet til egen yrkesutøvelse
  • kan finne fagstoff og anvende kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsmetoder for å løse oppgaver knyttet til målrettet miljøarbeid
Generell kompetanse

Kandidaten

  • har forståelse for yrkes- og profesjonsetikk og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen
  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen praksis og gjennom kommunikasjon i situasjoner med tjenestemottakere, pårørende og kollegaer
  • kan kommunisere og samhandle med tjenestemottakere for å ivareta deres individuelle behov, i tråd med prinsipper om tjenestemottakermedvirkning og respekt for enkeltindividets verdi og verdighet
  • kan bygge relasjoner basert på likeverdighet og respekt slik at tjenestemottakere og pårørende opplever trygghet og har tillitt til tjenestetilbudet
  • kan samarbeide med og bygge relasjoner til medstudenter og kollegaer
  • Har forståelse for betydningen samhandling, makt, avmakt, lært hjelpeløshet, etikk og kommunikasjon har i arbeidet med utviklingshemmede
Arbeidskrav

1. Kommunikasjon og samhandling

    Skriftlig gruppeoppgave 2500 ord +/- 10%

2. Etikk

    Skriftlig gruppeoppgave 2500 ord +/- 10%  + muntlig        framlegg

3. Muntlig individuell fagsamtale med utgangspunkt i på forhånd oppgitte LUBer i emnet

4. Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte i emnet – maks 1000 ord

 

Rammer: 

Skriftlige oppgaver leveres i Canvas.

Pensumlitteratur
20HH54A Felles grunnlag for fagskoleutdanningene i helse- og sosialfag
Litteratur

Aktuelle nasjonale planer og retningslinjer utgitt av departement og direktorat.

Eide, H. og Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner – personorientering, samhandling, etikk. Gyldendal akademisk.

Grasaas, K. G., Sjursen, M. og Stordalen, J. (2019). Fag, etikk og kommunikasjon. Cappelen Damm Akademisk.

Helse- og omsorgslover www.lovdata.no

Håkonsen, Kjell Magne. (2014). Psykologi og psykiske lidelser. Gyldendal akademisk.

 

Tilleggslitteratur

Dalland, Olav. (2020). Metode og oppgaveskriving.  Oslo: Gyldendal akademisk.

 

Meld.St.26 (2014-2015) «Fremtidens primærhelsetjeneste – nærhet og helthet»

Meld.St.29 (2012-2013) «Morgendagens omsorg»

Meld.St.47 (2008-2009) «Samhandlingsreformen»

SINTEF 2013, Prosjektrapport i Trygge spor