20HH51K Praksis

20HH51K Praksis

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH51K
    • Studieprogram
      Tverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helse
    • Studiepoeng
      14
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2023 Høst
Introduksjon

Studenten kan velge mellom tre ulike former for praksis

1. Praksis gjennomført som prosjektarbeid på egen arbeidsplass - et endringsarbeid/utviklingsarbeid innen fagfeltet tverrfaglig miljøarbeid i rus og psykisk helsearbeid på egen arbeidsplass 

2. Praksisutplassering på ekstern arbeidsplass som tilbyr helsetjenester til mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser

3. Praksis som en kombinasjon mellom praksisutplassering på ekstern arbeidsplass og praksis på egen arbeidsplass.

Studentene må, i samarbeid med faglærer og praksisveileder, tilpasse læringsutbyttebeskrivelsene til praksisstedets egenart og eget læringsbehov.

  • Taushetsplikt

Studenter som gjennomfører sin opplæring ved arbeid, oppdrag eller verv og blir kjent med taushetsbelagte opplysninger, har taushetsplikt etter forvaltningslovens regler (§ 13-13f). Taushetsplikten gjelder også etter at studenten har avsluttet sin opplæring ved fagskole

  • Politiattest

Alle som ansettes eller får oppdrag innenfor helse og omsorgstjenestene i kommunene, skal godkjennes av politiet. Attesten må ikke være eldre enn tre måneder når den fremlegges for skolen og studenten må selv framskaffe dette i god tid innen praksisstart.

Tema

Praksis

Emnets innhold

Praksis er en obligatorisk del av studietiden og er et eget emne med et omfang på 14 studiepoeng. Dette emnet skal til å styrke studentenes helhetlige kompetanse, selvfølelse og motivasjon for egen utvikling. Studentene utvikler evnen til refleksjon samt at de opplever seg selv som en viktig del av virksomheten. Gjennom praksis skal studentene oppnå et læringsutbytte som gjenspeiler innholdet i teoriemnene.  

Forventninger til student, praksisveileder og lærer er nærmere beskrevet i vedleggene:

  • Retningslinjer for praksisutplassering
  • Retningslinjer for praksis ved egen arbeidsplass
  • Retningslinjer ved praksis som en kombinasjon mellom praksisutplassering på ekstern arbeidsplass og praksis på egen arbeidsplass
Arbeids- og læringsaktiviteter

Veiledning i praksisperioden

Veiledning og vurdering av studentens læringsutbytte i praksisperioden foregår kontinuerlig. Dette er en forutsetning for å nå formålet med praksis. Underveisvurdering skal ta hensyn til studentens læreforutsetninger, rammefaktorer og mål for praksisperioden, studentenes læringsutbytte, veiledningens innhold og valg av læresituasjoner. Formalisert veiledning og selvrefleksjon over tid, bidrar til å bevisstgjøre studenten på egen faglig utvikling og kompetanse. Veiledning på praksisstedet vil bli gitt individuelt av kvalifiserte veiledere med oppdatert kunnskap og erfaring fra praksisfeltet. I tillegg vil det være veiledning fra skolens lærere. Veiledningen skjer ut fra praksisstedets egenart, studieplanens læringsutbyttebeskrivelse samt studentens egne læringsmål.

For ulike veiledningssituasjoner henvises til vedleggene:

  • Retningslinjer for praksisutplassering
  • Retningslinjer for praksis ved egen arbeidsplass
  • Retningslinjer ved praksis som en kombinasjon mellom praksisutplassering på ekstern arbeidsplass og praksis på egen arbeidsplass
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om hva som kjennetegner pasienten/ brukeren med ruslidelser og psykisk lidelser og om hvordan kompleksiteten gir konsekvenser for omsorgsutøvelsen
  • har kunnskap om faglige verktøy i arbeidet med kartlegging av ressurser, behov, funksjonsnivå og helsesvikt hos pasienter med ruslidelser og psykiske lidelser
  • har kunnskap om organisering av omsorgstjenesten og kjennskap til ansvar og oppgaver for aktører og samarbeidsparter i ulike pasientforløp
  • har innsikt i kunnskapsbasert praksis, og kan oppdatere sin kunnskap i utviklingsarbeidet i praksisperioden 
  • har et bevisst forhold til menneskesyn og etikk og kunnskap om hvordan dette påvirker relasjon
  • kan reflektere over egen praksis
  • har god relasjonskompetanse og kan etablere og utvikle god kontakt med bruker/pasient
  • viser respekt og gode holdninger overfor de en skal hjelpe
Ferdigheter

Studenten

  • kan kartlegge situasjoner i praksis og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for å iverksette tiltak
  • kan anvende kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid til å veilede personer med ruslidelser og psykiske lidelser i mestring når helse og funksjonsevne endres
  • kan anvende kunnskap om pasienten/ brukeren til å delta i miljøbehandling for å ivareta god omsorg og behandling
  • kan anvende kunnskap om kommunikasjon og veiledning til å informere og veilede brukere, pårørende og kolleger
  • kan kartlegge tilstand, ressurser og behov hos pasienter/brukere ved hjelp av standardiserte observasjonsskjemaer og kartleggingsverktøy
  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger i praksis
  • kan avdekke tidlige tegn på tilbakefall og bidra til å forebygge problemutvikling
  • respekterer brukers integritet
  • har fokus på brukers ressurser og mestring.
Generell kompetanse

Studenten

  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved at han/hun ivaretar brukermedvirkning, pasient/ brukerens integritet, og faglig forsvarlighet i praksis.
  • kan utføre helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende og/eller lindrende omsorg etter den pasientens/ brukerens individuelle behov.
  • kan bygge relasjoner med kollegaer, og på tvers av avdelinger og etater i samarbeidet om tjenestetilbudet til pasienter/ brukere
  • kan bidra til å utvikle konkrete miljøtiltak for å bedre kvaliteten på tjenestetilbudet på arbeidsplassen
  • kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon 
Arbeidskrav

Student med praksis som prosjekt på egen arbeidsplass

  • Turnusplan
  • Signert praksisavtale
  • Signert skjema for midt –og sluttevaluering
  • Konkretisere egne læringsutbytter
  • 3 logger à maks 1000 ord
  • Framdriftsplan/prosjektplan
  • Prosjektrapport inkludert refleksjonsnotat for prosjekt på eget arbeidssted 5000 ord +/-10% gruppe, 4000 ord +/-10% individuelt
  • Muntlig presentasjon av prosjektet

Student med praksisutplassering på ekstern arbeidsplass

  • Turnusplan
  • Signert praksisavtale
  • Signert skjema for midt –og sluttevaluering
  • Konkretisere egne læringsutbytter
  • 3 logger à maks 1000 ord  
  • To casebeskrivelser fra praksis à 1500 ord +/- 10%
  • Refleksjonsnotat maks 1000 ord
  • Muntlig presentasjon av caser

Student med praksis som en kombinasjon mellom praksisutplassering på ekstern arbeidsplass og praksis egen arbeidsplass.

  • Turnusplaner
  • Signerte praksisavtaler
  • Signert skjema for midt –og sluttevaluering
  • Konkretisere egne læringsutbytter
  • 3 logger à maks 1000 ord 
  • To casebeskrivelser fra praksis à 1500 ord +/- 10%
  • Refleksjonsnotat maks 1000 ord
  • Muntlig presentasjon av caser
Vurdering

Alle arbeidskrav vurderes med godkjent/ ikke godkjent

Praksis vurderes med bestått/ ikke bestått (målsamtale, midtvurdering og sluttvurdering blir gjennomført) Ved fare for ikke bestått skal dette varsles senest 3 uker før praksis er slutt.

Kriterier for ikke bestått praksis

Ikke bestått praksis innebærer at studenten har manglende kompetanse på ett eller flere av følgende punkter:

  • Viser manglende respekt for pasienter/brukere eller pårørendes integritet og autonomi, herunder brudd på taushetsplikten
  • Gir feilaktig informasjon til pasienter/brukere/pårørende
  • Viser manglende evne til samhandling og evne til å vise omsorg for pasienter/brukere
  • Mangler evner til å identifisere pasienter/brukernes generelle og spesielle behov
  • Anvender i liten grad teoretisk kunnskap i begrunnelse for sitt praktiske arbeid
  • Medvirker ikke i tverrfaglig samarbeid
  • Søker ikke råd og veiledning i vanskelige situasjoner
  • Overvurderer sin kompetanse og setter brukers liv og helse i fare
  • Mangler kritisk reflekterende holdning til egen yrkesutøvelse
  • Fravær i henhold til skolens retningslinjer utover 10% som ikke blir tatt igjen
  • Viser manglende evne, kunnskap og/eller vilje til å planlegge, organisere og gjennomføre praksis
Arbeidsinnsats

Praksisperioden beregnes til gjennomsnittlig 30 timer tilstedeværelse (4 vakter per uke), og én studiedag pr. uke i ti uker. Det er obligatorisk tilstedeværelse. Det forutsettes at studenten deltar aktivt i praksisfeltet for å kunne nå læringsutbyttet for praksis. For at praksisperioden skal kunne vurderes til bestått, må studenten ha vært til stede minimum 90 % av den planlagte praksistiden. Fravær utover 10 % må tas igjen.

Pensumlitteratur
20HH51K Praksis
Litteratur

Pensumlitteratur fra gjennomførte emner

Tilleggslitteratur:

Andersen, Erling S. og Schwenche, Eva (5. utgave 2020), Prosjektarbeid en veiledning for studenter