20HH51K Praksis

20HH51K Praksis

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH51K
    • Studieprogram
      Tverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helse
    • Studiepoeng
      14
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2021 Høst
Introduksjon

Studenten kan velge mellom to ulike former for praksis

1. Praksis gjennomført som prosjektarbeid på egen arbeidsplass - et endringsarbeid/utviklingsarbeid innen fagfeltet tverrfaglig miljøarbeid i rus og psykisk helsearbeid på egen arbeidsplass 

2. Praksisutplassering på ekstern arbeidsplass som tilbyr helsetjenester til mennesker med psykiske lidelser og ruslidelser

 

Studentene må, i samarbeid med faglærer og praksisveileder, tilpasse læringsutbyttebeskrivelsene til praksisstedets egenart og eget læringsbehov

Emnets innhold
  • Taushetsplikt

Studenter som gjennomfører sin opplæring ved arbeid, oppdrag eller verv og blir kjent med taushetsbelagte opplysninger, har taushetsplikt etter forvaltningslovens regler (§ 13-13f). Taushetsplikten gjelder også etter at studenten har avsluttet sin opplæring ved fagskole

  • Politiattest

Alle som ansettes eller får oppdrag innenfor helse og omsorgstjenestene i kommunene, skal godkjennes av politiet. Attesten må ikke være eldre enn tre måneder når den fremlegges for skolen og studenten må selv framskaffe dette i god tid innen praksisstart

Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • Har kunnskap om hva som kjennetegner pasienten/ brukeren med ruslidelser og psykisk lidelser og om hvordan kompleksiteten gir konsekvenser for omsorgsutøvelsen
  • Har kunnskap om faglige verktøy i arbeidet med kartlegging av ressurser, behov, funksjonsnivå og helsesvikt hos pasienter med ruslidelser og psykiske lidelser
  • Har kunnskap om organisering av omsorgstjenesten og kjennskap til ansvar og oppgaver for aktører og samarbeidsparter i ulike pasientforløp
  • Har innsikt i kunnskapsbasert praksis, og kan oppdatere sin kunnskap i utviklingsarbeidet i praksisperioden 
  • Har et bevisst forhold til menneskesyn og etikk og kunnskap om hvordan dette påvirker relasjon
  • Kan reflektere over egen praksis
  • Har god relasjonskompetanse og kan etablere og utvikle god kontakt med bruker/pasient
  • Viser respekt og gode holdninger overfor de en skal hjelpe
Ferdigheter

Studenten

  • Kan kartlegge situasjoner i praksis og identifisere faglige og etiske problemstillinger og behov for å iverksette tiltak
  • Kan anvende kunnskap om helsefremmende og forebyggende arbeid til å veilede personer med ruslidelser og psykiske lidelser i mestring når helse og funksjonsevne endres
  • Kan anvende kunnskap om pasienten/ brukeren til å delta i miljøbehandling for å ivareta god omsorg og behandling
  • Kan anvende kunnskap om kommunikasjon og veiledning til å informere og veilede brukere, pårørende og kolleger
  • Kan kartlegge tilstand, ressurser og behov hos pasienter/brukere ved hjelp av standardiserte observasjonsskjemaer og kartleggingsverktøy
  • Kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for problemstillinger i praksis
  • Kan avdekke tidlige tegn på tilbakefall og bidra til å forebygge problemutvikling
  • Respekterer brukers integritet
  • Har fokus på brukers ressurser og mestring.
Generell kompetanse

Studenten

  • Har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved at han/hun ivaretar brukermedvirkning, pasient/ brukerens integritet, og faglig forsvarlighet i praksis.
  • Kan utføre helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende og/eller lindrende omsorg etter den pasientens/ brukerens individuelle behov.
  • Kan bygge relasjoner med kollegaer, og på tvers av avdelinger og etater i samarbeidet om tjenestetilbudet til pasienter/ brukere
  • Kan bidra til å utvikle konkrete miljøtiltak for å bedre kvaliteten på tjenestetilbudet på arbeidsplassen
  • Kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon 
Arbeidskrav

Skriftlige arbeidskrav og skjemaer levers i Canvas

Student med praksis som prosjekt på egen arbeidsplass

  • Turnusplan
  • Signert praksisavtale
  • Signert skjema for midt –og sluttevaluering
  • Konkretisere egne læringsutbytter
  • 3 logger à maks 1000 ord
  • Framdriftsplan/prosjektplan
  • Prosjektrapport inkludert refleksjonsnotat for prosjekt på eget arbeidssted 5000 ord +/-10% gruppe, 4000 ord +/-10% individuelt
  • Muntlig presentasjon av prosjektet

 

Student med praksisutplassering på ekstern arbeidsplass

  • Turnusplan
  • Signert praksisavtale
  • Signert skjema for midt –og sluttevaluering
  • Konkretisere egne læringsutbytter
  • 3 logger à maks 1000 ord  
  • To casebeskrivelser fra praksis à 1500 ord +/- 10%
  • Refleksjonsnotat maks 1000 ord
Vurdering
  • Framføring, arbeidskrav og logg vurderes med godkjent/ ikke godkjent
  • Praksis vurderes med bestått/ ikke bestått (målsamtale, midtvurdering og sluttvurdering blir gjennomført) Ved fare for ikke bestått skal dette varsles senest 3 uker før praksis er slutt.
Pensumlitteratur
20HH51K Praksis