Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

20HH51I Organisering, system og ledelse

20HH51I Organisering, system og ledelse

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH51I
    • Studieprogram
      Tverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helse
    • Studiepoeng
      6
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2023 Høst
Introduksjon

Emne 4 gir kunnskap om organisasjon og organisasjonsteori, samt ledelse, selvledelse og arbeidsglede. Videre skal studenten etter endt emne ha kunnskap om sømløse tjenester, tverrfaglig og –etatlig samarbeid og lavterskel-/frivillig arbeid. Sentrale temaer i emne 4 er ivaretakelse av seg selv som hjelper, arbeidsmiljø og arbeidsglede. Helsefagarbeiderens yrkesrolle og samarbeid med bruker/pasient og andre profesjoner.

Tema

Organisering og samhandling i pasientforløpet

Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy

Emnets innhold

Organisering og samhandling i pasientforløpet

  • Organisering og ledelse
  • Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene
  • Helhetlige pasientforløp 
  • BEON – beste effektiv omsorgsnivå
  • Samarbeid med familie, pårørende og frivillige aktører
  • Tverrfaglig- og flerfaglig samarbeid

Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy

  • Yrkesrolle og identitet
  • Ivareta seg selv som hjelper
  • Kunnskapsbasert praksis
  • Arbeidskultur, kreativitet, endringskompetanse og utviklingsarbeid
  • Kulturmangfold og yrkesutøvelse
  • Individuell plan
  • Dokumentasjon og bruk av dokumentasjonsverktøy
  • Velferdsteknologi tilknyttet rus og psykiske lidelser
  • Saksbehandling i tjenestene
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har innsikt i pakkeforløp, pasientforløp og sømløse tjenester
  • har kunnskap om tverrfaglig og –etatlig samarbeid og er kjent med aktørenes roller og ansvar samt saksbehandling og koordinering av helsetjenester
  • har kunnskap om dokumentasjon, samt innsikt i og kunnskap om hvilke plikter man har som helsepersonell og lovverk som regulerer dette
  • har kunnskap om ledelse, selvledelse, medarbeiderskap og organisasjonskultur
  • har innsikt i kunnskapsbasert praksis
  • har innsikt i hvordan en velfungerende helsetjeneste bidrar til verdiskapning i samfunnet
  • har kunnskap om å ivareta seg selv og balansere mellom å brenne for og brenne ut
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur for å bidra til et godt arbeidsmiljø
  • kan ivareta seg selv i yrker som er emosjonelt krevende
  • kan kartlegge og observere, samt rapportere, dokumentere og bruke dokumentasjonsverktøy innen helse og omsorg
  • kan anvende velferdsteknologi innen rus og psykisk lidelese
Generell kompetanse

Studenten

  • kan bygge relasjoner med kollegaer, og på tvers av avdelinger og etater i samarbeid om tjenestetilbud i helse- og omsorgssektore
  • kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav gjelder og er med i vurdering av sluttkompetansen i emnet:

· aktiv deltakelse i opplæringen

· bidra til læring i gruppen/klassen

· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter

· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent.

Tema for arbeidskrav:

  1. Å ivareta seg selv som hjelper – skriftlig gruppeoppgave og individuell fagsamtale 
  2. Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte i emnet 
Vurdering

Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.

Pensumlitteratur
20HH51I Organisering, system og ledelse
Litteratur

Eide, H. og Eide, T. (2019). Kommunikasjon i relasjoner – personorientering, samhandling, etikk (3. utg.). Gyldendal akademisk.

Evjen, R., Kielland, K.B og Øiern, T.(2018). Dobbelt opp – Om ruslider og psykiske lidelser. (4.utg.). Universitetsforlaget

Grasaas, K.K., Sjursen, M. og Stordalen, J. (2020). Fag, etikk og kommunikasjon. (3.utg.). Cappelen Damm Akademisk.

Håkonsen, Kjell Magne. (2018) Psykologi og psykiske lidelser (5. utg.) Gyldendal akademisk.

Isdal, Per. (2017) Smittet av vold. Fagbokforlaget

Lauveng, Arnhild (2020) Grunnbok i psykisk helsearbeid. Universitetsforlaget

Skårderud, F., Haugsgjerd, S. & Stänicke, E. (2019). Psykiatriboken Sinn, kropp, samfunn (3.utg.). Gyldendal Akademisk

Aktuelle styringsdokumenter innen helse og omsorg. 

Tilleggslitteratur

Andersen, E.S & Schwencke, E. (2020) Prosjektarbeid. (5.utg.). Fagbokforlaget

Hummelvoll, K. (2021). Helt ikke stykkevis og delt. Gyldendal Akademisk