20HH51I Organisering, system og ledelse
20HH51I Organisering, system og ledelse
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH51I
- StudieprogramTverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helse
- Studiepoeng6
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2022 Høst
Emne 4 gir kunnskap om organisasjon og organisasjonsteori, samt ledelse, selvledelse og arbeidsglede. Videre skal studenten etter endt emne ha kunnskap om sømløse tjenester, tverrfaglig og –etatlig samarbeid og lavterskel-/frivillig arbeid. Sentrale temaer i emne 4 er ivaretakelse av seg selv som hjelper, arbeidsmiljø og arbeidsglede. Helsefagarbeiderens yrkesrolle og samarbeid med bruker/pasient og andre profesjoner.
Organisering og samhandling i pasientforløpet
- Organisering og ledelse
- Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene
- Helhetlige pasientforløp
- BEON – beste effektiv omsorgsnivå
- Samarbeid med familie, pårørende og frivillige aktører
- Tverrfaglig- og flerfaglig samarbeid
Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy
- Yrkesrolle og identitet
- Ivareta seg selv som hjelper
- Kunnskapsbasert praksis
- Arbeidskultur, kreativitet og endringskompetanse
- Utviklingsarbeid
- Kulturmangfold og yrkesutøvelse
- Individuell plan
- Dokumentasjon og IKT
- Velferdsteknologi
- Saksbehandling
Studenten
- Har innsikt i pakkeforløp, pasientforløp og sømløse tjenester
- Har kunnskap om tverrfaglig og –etatlig samarbeid og er kjent med aktørenes roller og ansvar samt saksbehandling og koordinering av helsetjenester
- Har kunnskap om dokumentasjon, samt innsikt i og kunnskap om hvilke plikter man har som helsepersonell og lovverk som regulerer dette
- Har kunnskap om ledelse, selvledelse, medarbeiderskap og organisasjonskultur
- Har innsikt i kunnskapsbasert praksis
- Forstår at en velfungerende helsetjeneste bidrar til verdiskapning i samfunnet
- Har kunnskap om å ivareta seg selv og balansere mellom å brenne for og brenne ut
Studenten
- Kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur for å bidra til et godt arbeidsmiljø
- Kan ivareta seg selv i yrker som er emosjonelt krevende
- Kan anvende metoder eller verktøy for etisk refleksjon i samarbeid med kollegaer
- Kan kartlegge observasjoner, bruke IKT i dokumentasjon og rapportering i helse- og omsorgssektoren
- Kan anvende velferdsteknologi i utviklingsarbeid
Studenten
- Kan bygge relasjoner med kollegaer, og på tvers av avdelinger og etater i samarbeid om tjenestetilbud i helse- og omsorgssektore
- Kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
Følgende arbeidskrav gjelder og er med i vurdering av sluttkompetansen i emnet:
· aktiv deltakelse i opplæringen
· bidra til læring i gruppen/klassen
· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent. Tema for arbeidskrav:
- Å ivareta seg selv som hjelper – skriftlig gruppeoppgave og individuell fagsamtale
- Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte i emnet
Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.
Aktivitet | Varighet | Studieform |
---|---|---|
Undervisning/veiledning | 64 Time(r) | Deltid |
Selvstudium | 92 Time(r) | Deltid |
Aktuelle nasjonale planer og retningslinjer utgitt av departement og direktorat.
Eide, H. og Eide, T. (2019). Kommunikasjon i relasjoner – personorientering, samhandling, etikk (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Evjen, R., Kielland, K.B og Øiern, T.(2018). Dobbelt opp – Om ruslider og psykiske lidelser. Oslo: Universitetsforlaget
Grasaas, K. G., Sjursen, M. og Stordalen, J. (2019). Fag, etikk og kommunikasjon. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Helse- og omsorgslover www.lovdata.no
Håkonsen, Kjell Magne (2017). Psykologi og psykiske lidelser (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Lauveng, Arnhild (2020) Grunnbok i psykisk helsearbeid. Oslo: Universitetsforlaget
Skårderud, F., Haugsgjerd, S. & Stänicke, E. (2018). Psykiatriboken Sinn, kropp, samfunn (2.utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk
Tilleggslitteratur
Dalland, Olav. (2020). Metode og oppgaveskriving. Oslo: Gyldendal akademisk.
Hummelvoll, K. (20212). Helt ikke stykkevis og delt. Oslo: Gyldendal Akademisk
Isdal, Per (2017). Smittet av vold Oslo: Fagbokforlaget.
Mesel, Terje og Leer-Salvesen, Paul (2013). Makt og avmakt – etiske perspektiver på feltet psykisk helse. Oslo: Portal
Pårørendeveilederen www.helsedirektoratet.no