20HH51I Organisering, system og ledelse
20HH51I Organisering, system og ledelse
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH51I
- StudieprogramTverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helse
- Studiepoeng6
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2022 Høst
Emne 4 gir kunnskap om organisasjon og organisasjonsteori, samt ledelse, selvledelse og arbeidsglede. Videre skal studenten etter endt emne ha kunnskap om sømløse tjenester, tverrfaglig og –etatlig samarbeid og lavterskel-/frivillig arbeid. Sentrale temaer i emne 4 er ivaretakelse av seg selv som hjelper, arbeidsmiljø og arbeidsglede. Helsefagarbeiderens yrkesrolle og samarbeid med bruker/pasient og andre profesjoner.
Organisering og samhandling i pasientforløpet
- Organisering og ledelse
- Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene
- Helhetlige pasientforløp
- BEON – beste effektiv omsorgsnivå
- Samarbeid med familie, pårørende og frivillige aktører
- Tverrfaglig- og flerfaglig samarbeid
Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy
- Yrkesrolle og identitet
- Ivareta seg selv som hjelper
- Kunnskapsbasert praksis
- Arbeidskultur, kreativitet og endringskompetanse
- Utviklingsarbeid
- Kulturmangfold og yrkesutøvelse
- Individuell plan
- Dokumentasjon og IKT
- Velferdsteknologi
- Saksbehandling
Studenten
- Har innsikt i pakkeforløp, pasientforløp og sømløse tjenester
- Har kunnskap om tverrfaglig og –etatlig samarbeid og er kjent med aktørenes roller og ansvar samt saksbehandling og koordinering av helsetjenester
- Har kunnskap om dokumentasjon, samt innsikt i og kunnskap om hvilke plikter man har som helsepersonell og lovverk som regulerer dette
- Har kunnskap om ledelse, selvledelse, medarbeiderskap og organisasjonskultur
- Har innsikt i kunnskapsbasert praksis
- Forstår at en velfungerende helsetjeneste bidrar til verdiskapning i samfunnet
- Har kunnskap om å ivareta seg selv og balansere mellom å brenne for og brenne ut
Studenten
- Kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur for å bidra til et godt arbeidsmiljø
- Kan ivareta seg selv i yrker som er emosjonelt krevende
- Kan anvende metoder eller verktøy for etisk refleksjon i samarbeid med kollegaer
- Kan kartlegge observasjoner, bruke IKT i dokumentasjon og rapportering i helse- og omsorgssektoren
- Kan anvende velferdsteknologi i utviklingsarbeid
Studenten
- Kan bygge relasjoner med kollegaer, og på tvers av avdelinger og etater i samarbeid om tjenestetilbud i helse- og omsorgssektore
- Kan bidra til å utvikle arbeidsmetoder og tjenestetilbud på arbeidsplassen, gjennom kunnskapsdeling, veiledning og etisk refleksjon
Følgende arbeidskrav gjelder og er med i vurdering av sluttkompetansen i emnet:
· aktiv deltakelse i opplæringen
· bidra til læring i gruppen/klassen
· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent. Tema for arbeidskrav:
- Å ivareta seg selv som hjelper – skriftlig gruppeoppgave og individuell fagsamtale
- Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte i emnet
Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.
Aktuelle nasjonale planer og retningslinjer utgitt av departement og direktorat.
Eide, H. og Eide, T. (2019). Kommunikasjon i relasjoner – personorientering, samhandling, etikk (3. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Evjen, R., Kielland, K.B og Øiern, T.(2018). Dobbelt opp – Om ruslider og psykiske lidelser. Oslo: Universitetsforlaget
Grasaas, K. G., Sjursen, M. og Stordalen, J. (2019). Fag, etikk og kommunikasjon. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Helse- og omsorgslover www.lovdata.no
Håkonsen, Kjell Magne (2017). Psykologi og psykiske lidelser (5. utg.). Oslo: Gyldendal akademisk.
Lauveng, Arnhild (2020) Grunnbok i psykisk helsearbeid. Oslo: Universitetsforlaget
Skårderud, F., Haugsgjerd, S. & Stänicke, E. (2018). Psykiatriboken Sinn, kropp, samfunn (2.utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk
Tilleggslitteratur
Dalland, Olav. (2020). Metode og oppgaveskriving. Oslo: Gyldendal akademisk.
Hummelvoll, K. (20212). Helt ikke stykkevis og delt. Oslo: Gyldendal Akademisk
Isdal, Per (2017). Smittet av vold Oslo: Fagbokforlaget.
Mesel, Terje og Leer-Salvesen, Paul (2013). Makt og avmakt – etiske perspektiver på feltet psykisk helse. Oslo: Portal
Pårørendeveilederen www.helsedirektoratet.no