20HH51I Organisering, system og ledelse

20HH51I Organisering, system og ledelse

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH51I
    • Studieprogram
      Tverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helse
    • Studiepoeng
      6
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2021 Høst
Introduksjon

Emne 4 gir kunnskap om organisasjon og organisasjonsteori, samt ledelse, selvledelse og arbeidsglede. Videre skal studenten etter endt emne ha kunnskap om sømløse tjenester, tverrfaglig og –etatlig samarbeid og lavterskel-/frivillig arbeid. Sentrale temaer i emne 4 er ivaretakelse av seg selv som hjelper, arbeidsmiljø og arbeidsglede. Helsefagarbeiderens yrkesrolle og samarbeid med bruker/pasient og andre profesjoner.

Emnets innhold

Organisering og samhandling i pasientforløpet

  • Organisering og ledelse
  • Samhandling og koordinering av tjenestetilbudene
  • BEON – beste effektiv omsorgsnivå
  • Samarbeid med familie og frivillige aktører
  • Tverrfaglig- og flerfaglig samarbeid

 

Yrkesutøvelse og arbeidsverktøy

  • Yrkesrolle og identitet
  • Kunnskapsbasert praksis
  • Arbeidskultur, kreativitet og endringskompetanse
  • Utviklingsarbeid
  • Kulturmangfold og yrkesutøvelse
  • Individuell plan  E-helse
  • Dokumentasjon og IKT
  • Velferdsteknologi og omsorgsforskning
  • Saksbehandling 
  • ROS-analyse
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • Har innsikt i pakkeforløp, pasientforløp og sømløse tjenester
  • Har kunnskap om tverrfaglig og –etatlig samarbeid og er kjent med aktørenes roller og ansvar samt saksbehandling og koordinering av helsetjenester
  • Har kunnskap om dokumentasjon, samt innsikt i og kunnskap om hvilke plikter man har som helsepersonell og lovverk som regulerer dette
  • Har kunnskap om ledelse, selvledelse, medarbeiderskap og organisasjonskultur
  • Har innsikt i kunnskapsbasert praksis og kjennskap til omsorgsforskning
  • Forstår at en velfungerende helsetjeneste bidrar til verdiskapning i samfunnet
  • Har kunnskap om å ivareta seg selv og balansere mellom å brenne for og brenne ut
Ferdigheter

Studenten

  • Kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur for å bidra til et godt arbeidsmiljø
  • Kan ivareta seg selv i yrker som er emosjonelt krevende
  • Kan anvende metoder eller verktøy for etisk refleksjon i samarbeid med kollegaer
  • Kan kartlegge observasjoner, bruke IKT i dokumentasjon og rapportering i helse- og omsorgssektoren
  • Kan anvende velferdsteknologi i utviklingsarbeid
Generell kompetanse

Studenten

  • Kan anvende kunnskap om medarbeiderskap og organisasjonskultur for å bidra til et godt arbeidsmiljø
  • Kan ivareta seg selv i yrker som er emosjonelt krevende
  • Kan anvende metoder eller verktøy for etisk refleksjon i samarbeid med kollegaer
  • Kan kartlegge observasjoner, bruke IKT i dokumentasjon og rapportering i helse- og omsorgssektoren
  • Kan anvende velferdsteknologi i utviklingsarbeid
Arbeidskrav
  1. Å ivareta seg selv som hjelper – gruppeoppgave 2500 ord
  2. Muntlig høring som prøveeksamen
  3. Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte i emnet - maks 1000 ord
Vurdering

Det enkelte arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i egne vurderingskriterier. Arbeidskrav 1 og 2 vurderes med karakter A-F, arbeidskrav 3 med godkjent/ikke godkjent.

Pensumlitteratur
20HH51I Organisering, system og ledelse
Litteratur

Aktuelle nasjonale planer og retningslinjer utgitt av departement og direktorat.

Eide, H. og Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner – personorientering, samhandling, etikk. Oslo: Gyldendal akademisk.

Evjen, R., Kielland, K.B og Øiern, T.(2018). Dobbelt opp – Om ruslider og psykiske lidelser. Oslo: Universitetsforlaget

Grasaas, K. G., Sjursen, M. og Stordalen, J. (2014). Helsefagskolen – Etikk og kommunikasjon. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Helse- og omsorgslover www.lovdata.no

Håkonsen, Kjell Magne. (2014). Psykologi og psykiske lidelser. Gyldendal akademisk.

Lauveng, Arnhild (2020) Grunnbok i psykisk helsearbeid. Oslo: Universitetsforlaget

Skårderud, F., Haugsgjerd, S. & Stänicke, E. (2010). Sinn, kropp, samfunn Oslo: Gyldendal Akademisk

 

Tilleggslitteratur

Dalland, Olav. (2020). Metode og oppgaveskriving. Oslo: Gyldendal akademisk.

Hummelvoll, K. (20212). Helt ikke stykkevis og delt. Oslo: Gyldendal Akademisk

ISBN 978-82-05-4203-1

Isdal, Per (2017). Smittet av vold Oslo: Fagbokforlaget.

ISBN 978-82-45-0220-25

Mesel, Terje og Leer-Salvesen, Paul (2013). Makt og avmakt – etiske perspektiver på feltet psykisk helse. Oslo: Portal

ISBN 978-82-92-7127-40

Pårørendeveilederen www.helsedirektoratet.no