20HH51H Fagspesifikk kunnskap om brukergruppene
20HH51H Fagspesifikk kunnskap om brukergruppene
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH51H
- StudieprogramTverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helse
- Studiepoeng12
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2021 Høst
Emne 3 gir kunnskap om utviklingspsykologi, ulike rus- og psykiske lidelser, samt forståelse for hvordan lidelsene kan oppstå, forebygges og behandles. Vesentlig er helsefagarbeiderens rolle i tverrfaglig samarbeid. Sentrale temaer i emne 3 er ulike diagnoser og lidelser, forståelse og identifikasjon av tidlige tegn og forebygging av problemutvikling.
Psykiske lidelser og ruslidelser, særtrekk og relaterte lidelser
- Samtidig ruslidelse og psykisk lidelse (ROP-lidelser)
- Rusmidlenes virkning og skadevirkning
- Avhengighetsproblematikk
- Somatisk og psykiske lidelser som følge av rusmisbruk
- Psykotisk tilstander
- Affektive lidelser/stemningslidelser
- Tvangslidelser
- Angst og traumer med sammensatte årsaker, PTSD
- Spiseforstyrrelser
- Personlighetsforstyrrelser
- Selvmord, selvmordsforsøk og selvskading
- ADHD
- Utviklingsforstyrrelser, atferdsforstyrrelser og følelsesmessige forstyrrelser som oppstår i barndom og ungdomsalder
Barn, ungdom, forebygging, tidlig intervensjon
- Stress- og sårbarhetsmodell
- Avviksteori
Alderspsykiatri
- Aldring, rusmiddelmisbruk, psykiske lidelser og sårbarhet for psykiske lidelser
- Demens og sykdommer som fører til demens; Alzheimers sykdom, alkoholbetinget demens
- Delir
Studenten
- Har kunnskap om utviklingspsykologi, psykiske lidelser og ruslidelser.
- Har kunnskap om kartlegging, diagnosekriterier og -systemer ved ulike lidelser innen rus- og psykisk helse
- Har kunnskap om hvordan rus- og psykiske lidelser kan oppstå, oppdages, forebygges og behandles.
- Har kunnskap som kan bidra til å øke livskvalitet for personer som lever med en rus- og/eller psykisk lidelse
- Er faglige oppdatert ift verktøy for kartlegging, planlegging og rapportering.
Studenten
- Kan anvende observasjon og faglig kunnskap i sitt miljøarbeid for å veilede den psykiske syke, rusavhengige eller pårørende
- Kan anvende ulike helsefremmende og forebyggende tiltak i samarbeid med pasient/bruker, pårørende og fagpersoner i behandlingsforløpet
- Kan bidra til å avdekke tegn på psykiske lidelser og/eller ruslidelser, samt avdekke tidlig tegn på, og forebygge tilbakefall
- Kan anvende kartlegging og vurdering innenfor eget kompetanseområde
- Kan utarbeide planer og målsettinger i samarbeid med bruker og andre fagpersoner
Studenten
- Kan utføre pasientrettede tiltak, bruke og henvise til fagstoff som er relevant i psykisk helsearbeid og rusarbeid
- Kan utvikle behandlingsmetoder, hjelpemidler og tilpasning av omgivelser slik at den psykiske syke og rusavhengige kan oppleve selvstendighet og mestringsfølelse i behandlingsprosessen
- Kan utvikle, forbedre kunnskap og ferdigheter innen fagfeltet psykisk helsearbeid og rusarbeid gjennom aktivt å oppdatere sin kunnskap.
- Kan bygge relasjoner med brukere/pasienter og deres pårørende
1.Behandling og rus- og/eller psykisk lidelse – gruppeoppgave 2500 ord + fremlegg og fagsamtale med lærer
2.Tverrfaglig samarbeid med ressursfokus – gruppeoppgave 2500 + framlegg
3 Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte i emnet - maks 1000 ord
Det enkelte arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i egne vurderingskriterier. Arbeidskrav 3 vurderes med godkjent/ikke godkjent, og arbeidskrav 1 og 2 vurderes med karakter A-F.
Aktuelle nasjonale planer og retningslinjer utgitt av departement og direktorat.
Eide, H. og Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner – personorientering, samhandling, etikk. Oslo: Gyldendal akademisk.
Evjen, R., Kielland, K.B og Øiern, T.(2018). Dobbelt opp – Om ruslider og psykiske lidelser. Oslo: Universitetsforlaget
Grasaas, K. G., Sjursen, M. og Stordalen, J. (2014). Helsefagskolen – Etikk og kommunikasjon. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Helse- og omsorgslover www.lovdata.no
Håkonsen, Kjell Magne. (2014). Psykologi og psykiske lidelser. Oslo: Gyldendal akademisk.
Lauveng, Arnhild (2020) Grunnbok i psykisk helsearbeid. Oslo: Universitetsforlaget
Skårderud, F., Haugsgjerd, S. & Stänicke, E. (2010). Sinn, kropp, samfunn Oslo: Gyldendal Akademisk
Tilleggsliteratur
Dalland, Olav. (2020). Metode og oppgaveskriving. Oslo: Gyldendal akademisk.
Hummelvoll, K. (20212). Helt ikke stykkevis og delt. Oslo: Gyldendal Akademisk
ISBN 978-82-05-4203-1
Isdal, Per (2017). Smittet av vold Oslo: Fagbokforlaget.
ISBN 978-82-45-0220-25
Mesel, Terje og Leer-Salvesen, Paul (2013). Makt og avmakt – etiske perspektiver på feltet psykisk helse. Oslo: Portal
ISBN 978-82-92-7127-40
Pårørendeveilederen www.helsedirektoratet.no