20HH50G Naturlig aldring og alderdommens utfordringer
20HH50G Naturlig aldring og alderdommens utfordringer
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH50G
- StudieprogramDemens og alderspsykiatri
- Studiepoeng6
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2022 Høst
Aldring
Rettsikkerhet, lover og trygdeordninger
Mestring, verdighet og deltagelse
Forebygge sykdom og funksjonsnedsettelse
Aldring
- synet på aldring og eldre mennesker i et historisk og fremtidsrettet perspektiv
- demografi, psykologiske og biologiske aldersforandringer
- kartlegge funksjonsnivå av fysisk, sansemessig, miljømessig, atferdsmessig og psykososial karakter
- tap, ensomhet, isolasjon og sosiale nettverk
- eldre og misbruk av rusmidler
- eldre sine opplevelse av sykdom, og det å være mottaker av hjelp
- eldre som pårørende
- ernæring og tannhelse
- tilrettelegge av fysiske omgivelser ved blant annet tekniske hjelpemidler
- innovasjon, velferdsteknologi og personsentrert omsorg
Rettsikkerhet, lover og trygdeordninger
- lover og forskrifter knyttet til eldre og aldring
- framtidsfullmakt, hjelpestønad, grunnnstønad
- etiske dilemmaer knyttet til utredning, omsorg og behandling av personer med demens
- overgrep mot eldre
- etiske og juridiske rammer ved bruk av velferdsteknolog
Mestring, verdighet og deltagelse
- mestringsstrategier for økt livskvalitet
- empowerment, brukermedvirkning i dagliglivet
- innovasjon i omsorg
- verdighet, livsglede og kreativitet
Forebygge sykdom og funksjonsnedsettelse
- identifisere ressurser og behov
- iverksette og vurdere tiltak der det er egenomsorgssvikt
- evaluere tiltak sammen med pasient/ bruker og pårørende
- samarbeid med bruker og pårørende
- egenomsorg og opplevelse av mestring
Studenten:
- har kunnskap om normale aldersforandringer av fysisk, sansemessig, miljømessig, atferdsmessig og psykososial karakter
- har innsikt i etiske og juridiske rammer ved bruk av velferdsteknologi
- har innsikt i lover og forskrifter som regulerer tjenesten, trygde- og pensjon- og pasientrettigheter
- forstår betydningen av hvordan mestringsstrategier og deltagelse i personsentrert omsorg kan gi økt livskvalitet for den enkelte pasient/ bruker
- har kunnskap om hvordan ulike former for tap kan gi psykiske og sosiale problemer slik at funksjonsevne og livskvalitet påvirkes
- kan oppdatere sin kunnskap om innovasjon og velferdsteknologi
Studenten:
- kan anvende faglige kunnskap for å identifisere ressurser og behov for å forebygge sykdom og funksjonsnedsettelse
- kan kartlegge og identifisere pasienten/ brukerens ressurser og behov for tiltak knyttet til ernæring, tannhelse og funksjonsnivå
- kan anvende kunnskap om mestringsstrategier for at pasienter/ brukere skal kunne delta i sosialt nettverk
- kan finne informasjon om bruker og pårørendes påvirkning av sykdom og aldring
Studenten:
- kan samarbeide med pasient/ bruker og pårørende på en måte som ivaretar brukermedvirkning, mestring og verdighet, og som møter deres behov for meningsfull aktivitet
- har forståelse for personsentrert omsorg i arbeidet for å forebygge sykdom og funksjonsnedsettelse
Følgende arbeidskrav gjelder og er med i vurdering av sluttkompetansen i emnet:
· aktiv deltakelse i opplæringen
· bidra til læring i gruppen/klassen
· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være gjennomført og godkjent. Tema for arbeidskrav:
- Aldring i lys av livshistorien.
- Mestring, verdighet og deltagelse.
- Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte.
Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent eller med bokstavkarakterene A-F ,der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen.
Bøker:
Eskeland, K.O (2017). Alderspsykiatri og omsorgsarbeid. Cappelen Damm Akademiske ISBN: 9788202514327
Kirkevold, M., Brodtkorp, K. & Ranhoff, A.H. (2020). Geriatrisk sykepleie: God omsorg til den gamle pasienten (3. utg.). Gyldendal Akademisk ISBN: 9788205464490
Grasaas, K. G., Sjursen, M. & Stordalen, J. (2019). Fag, etikk og kommunikasjon. Cappelen Damm Akademisk. ISBN: 9788202616625
Håkonsen, K.M. (2018). Psykologi og psykiske lidelser. (5 utg.). Gyldendal akademisk. ISBN: 9788205448544
Eskeland, K.O (2017). Alderspsykiatri og omsorgsarbeid. Cappelen Damm Akademiske ISBN: 9788202514327
Nettressurser:
Sentrale lover og forskrifter, www.lovdata.no
Helse- og omsorgsdepartementet (2018) Meld. St. 15(2017-2018) Leve hele livet- en kvalitetsreform for eldre
Helse- og omsorgsdepartementet (2015) Demensplan 2020. Et mer demensvennlig samfunn
Helsedirektoratet 2012) Kosthåndboken-veileder i ernæringsarbeid i helse- og omsorgstjenesten
https://mhfa.no/kosthandboken---veileder-i-ernaringsarbeid-i-helse--og-omsorgstjenesten
aldringoghelse.no
pårørendeveilederen.no