20HH50G Naturlig aldring og alderdommens utfordringer
20HH50G Naturlig aldring og alderdommens utfordringer
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH50G
- StudieprogramDemens og alderspsykiatri
- Studiepoeng6
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2021 Høst
Aldring
- synet på aldring og eldre mennesker i et historisk og fremtidsrettet perspektiv
- demografi, psykologiske og biologiske aldersforandringer
- kartlegge funksjonsnivå av fysisk, sansemessig, miljømessig, atferdsmessig og psykososial karakter
- tap, ensomhet, isolasjon og sosiale nettverk
- eldre og misbruk av rusmidler
- eldre sine opplevelse av sykdom, og det å være mottaker av hjelp
- eldre som pårørende
- ernæring og tannhelse
- tilrettelegge av fysiske omgivelser ved blant annet tekniske hjelpemidler
- innovasjon, velferdsteknologi og personsentrert omsorg
Rettsikkerhet, lover og trygdeordninger
- lover og forskrifter knyttet til eldre og aldring
- framtidsfullmakt, hjelpestønad, grunnnstønad
- etiske dilemmaer knyttet til utredning, omsorg og behandling av personer med demens
- overgrep mot eldre
- etiske og juridiske rammer ved bruk av velferdsteknolog
Mestring, verdighet og deltagelse
- mestringsstrategier for økt livskvalitet
- empowerment, brukermedvirkning i dagliglivet
- innovasjon i omsorg
- verdighet, livsglede og kreativitet
Forebygge sykdom og funksjonsnedsettelse
- identifisere ressurser og behov
- iverksette og vurdere tiltak der det er egenomsorgssvikt
- evaluere tiltak sammen med pasient/ bruker og pårørende
- samarbeid med bruker og pårørende
- egenomsorg og opplevelse av mestring
Studenten:
- har kunnskap om normale aldersforandringer av fysisk, sansemessig, miljømessig, atferdsmessig og psykososial karakter
- har innsikt i etiske og juridiske rammer ved bruk av velferdsteknologi
- har innsikt i lover og forskrifter som regulerer tjenesten, trygde- og pensjon- og pasientrettigheter
- forstår betydningen av hvordan mestringsstrategier og deltagelse i personsentrert omsorg kan gi økt livskvalitet for den enkelte pasient/ bruker
- har kunnskap om hvordan ulike former for tap kan gi psykiske og sosiale problemer slik at funksjonsevne og livskvalitet påvirkes
- kan oppdatere sin kunnskap om innovasjon og velferdsteknologi
Studenten:
- kan anvende faglige kunnskap for å identifisere ressurser og behov for å forebygge sykdom og funksjonsnedsettelse
- kan kartlegge og identifisere pasienten/ brukerens ressurser og behov for tiltak knyttet til ernæring, tannhelse og funksjonsnivå
- kan anvende kunnskap om mestringsstrategier for at pasienter/ brukere skal kunne delta i sosialt nettverk
- kan finne informasjon om bruker og pårørendes påvirkning av sykdom og aldring
Studenten:
- kan samarbeide med pasient/ bruker og pårørende på en måte som ivaretar brukermedvirkning, mestring og verdighet, og som møter deres behov for meningsfull aktivitet
- har forståelse for personsentrert omsorg i arbeidet for å forebygge sykdom og funksjonsnedsettelse
- Aldring i lys av livshistorien. Gruppeoppgave m/ intervju og framlegg 2000 ord
- Mestring, verdighet og deltagelse. Gruppeoppgave. m/ gruppevis redegjørelse 2500 ord
- Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte- maks 1000 ord
Det enkelte mappekrav vurderes med utgangspunkt i egne vurderingskriterier for mappekrav. Mappekrav 1 vurderes til godkjent/ ikke godkjent. Mappekrav 2 vurderes med individuell karakter A-F. Mappekrav 3 vurderes med godkjent/ikke godkjent.
Bøker:
Eskeland Kari Os (2017) Alderspsykiatri og omsorgsarbeid. Cappelen Damm Akademiske
ISBN: 978-82-02-51432-7
Temahefter:
Røen, Irene og M.S. Storlien (2015) Strukturert miljøbehandling i demensomsorgen. (Tema) Aldring og helse, Nasjonal kompetansetjeneste
Nettressurser:
Sentrale lover og forskrifter, www.lovdata.no
Helse- og omsorgsdepartementet (2018) Meld. St. 15(2017-2018) Leve hele livet- en kvalitetsreform for eldre
Helse- og omsorgsdepartementet (2015) Demensplan 2020. Et mer demensvennlig samfunn
Helsedirektoratet 2012) Kosthåndboken-veileder i ernæringsarbeid i helse- og omsorgstjenesten
https://mhfa.no/kosthandboken---veileder-i-ernaringsarbeid-i-helse--og-omsorgstjenesten
Helse- og omsorgsdepartementet (2013) Meld. St.29 (2012-2013) Morgendagens omsorg
Aldringoghelse.no
Tilleggslitteratur
Dalland, Olav. (2020). Metode og oppgaveskriving. Oslo: Gyldendal akademisk.
Kirkevold, M., Brodtkorp, K. og A.H. Ranhoff (2014) Geriatrisk sykepleie. God omsorg til den gamle pasienten. Gyldendal Akademisk ISBN: 9788205464490