20HH45A Grunnleggende emne for klinisk helsefagarbeid
20HH45A Grunnleggende emne for klinisk helsefagarbeid
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH45A
- StudieprogramKlinisk helsefagarbeid
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.2
- Startsemester2025 Høst
Det innledende emnet er felles for helsefaglige fagskoleutdanninger. Formålet med emnet er at studentene utvikler nødvendig kunnskap og forståelse for en bærekraftig yrkesutøvere i helse- og sosialtjenestene. Sentrale temaer i emnet er kommunikasjonsferdigheter, relasjonskompetanse og konflikthåndtering. Etikk er gjennomgående i hele emnet. Studentene får også en innføring i studieteknikk og oppgaveskriving på fagskolenivå.
Helse- og sosialfagene i samfunnet
Kommunikasjon og samhandling
Etikk
Sosiologi og psykologi
Arbeidsformer og metoder i studiet
Helse- og sosialfagene i samfunnet
-
Helse- og sosialfagenes utvikling
-
Struktur og oppbygging i helsevesenet
-
En bærekraftig helsetjeneste
-
Lovverket som regulerer helse- og sosialsektoren
Kommunikasjon og samhandling
-
Kommunikasjonsteori
-
Relasjonskompetanse
-
Veiledning
-
Konflikthåndtering
-
Tverrkulturell samhandling
Etikk
-
Menneskesyn
-
Yrkesetikk
-
Brukermedvirkning og verdighet
-
Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
-
Roller, makt og avmakt
-
Tvang og kontroll
Sosiologi og psykologi
-
Utviklingsteorier
-
Hjernens utvikling
-
Emosjoner, behov og motivasjon
-
Kriser og forsvarsmekanismer
Arbeidsformer og metoder i studiet
-
Kunnskapsgrunnlag
-
Studieteknikk og kildekritikk
-
Refleksjon
-
Grunnleggende IKT
-
Samhandling i grupper
Kandidaten
-
har kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, og etisk refleksjon knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
-
har kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, samhandling og konflikthåndtering knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
-
forstår kommunikasjonens betydning i samhandling med brukere, pårørende og kolleger
-
har kunnskaper om yrkesetikk, taushetsplikt, dokumentasjonsplikt og brukermedvirkning, samt aktuelle retningslinjer og lovverk knyttet til dette
-
har kunnskap om tverrfaglig samarbeid og tverrkulturelt samarbeid, og forstår viktigheten av dette i arbeidet mot et helhetlig og koordinert tjenestetilbud
-
har kunnskap om FNs bærekraftsmål, med særlig vekt på god helse og livskvalitet, og hvordan disse målene er relevante for helse- og sosialtjenesten
-
har kunnskap om velferdsstatens utvikling, helse- og sosialpolitiske føringer og bærekraft i helse- og sosialtjenesten
-
har kunnskap om begreper og modeller innen sosiologi og psykologi knyttet til enkeltindividet, familien og sosialt nettverk
-
har kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsmetoder i studiet, inkludert oppgaveskriving og faglig forankring i henhold til APA 7th
Kandidaten
-
kan gjøre rede for yrkesetiske teorier og prinsipper, og vise kritisk og etisk refleksjon ved bruk av SME-modellen
-
kan reflektere over betydningen kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former har for å evne å samhandle profesjonelt med pasienter, pårørende og kollegaer
-
er bevisst egen yrkesrolle og gjør etiske vurderinger for å unngå unødig bruk av tvang og makt
-
kan anvende kunnskap innen sosiologi og psykologi til å motivere brukeren slik at han eller hun tar i bruk egne ressurser og opplever mestring
-
kan anvende aktuelt lovverk og forskrifter for helse- og omsorgssektoren i egen yrkesutøvelse
-
kan reflektere over eget ansvars- og funksjonsområde i et tverrfaglig samarbeid på arbeidsplassen og justere egen praksis under veiledning
-
kan finne fagstoff og anvende kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsmetoder for å løse oppgaver i studiet
Kandidaten
-
har forståelse for yrkes- og profesjonsetikk og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen, og kan begrunne egne vurderinger faglig, etisk og juridisk
-
kan bruke aktuelt lovverk og forstå betydningen av å dokumentere pasientrettede observasjoner, vurderinger og handlinger
-
kan bidra til et godt samarbeid ved å bygge relasjoner til pasienter, pårørende og kollegaer, også på tvers av kulturer
-
har forståelse for hvordan kommunikasjon og samhandling påvirker yrkesutøvelsen, og ser betydningen av å reflektere over egen praksis og begrunne den faglig og etisk
-
har forståelse for betydningen av sosiologi, psykologi, etikk, kommunikasjon og bærekraft i egen yrkesutøvelse
-
har forståelse for hvilken betydning et helhetlig og sammenhengende pasientforløp, med ivaretakelse av brukermedvirkning, har for kvalitet i en bærekraftig helsetjeneste
Følgende arbeidskrav gjelder:
-
aktiv deltakelse i opplæringen
-
deltakelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale
-
sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær
-
minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning (på emnenivå)
-
-
bidra til læring i gruppen/klassen
-
aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
-
alle spesifikke arbeidskrav, som innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent
Tema for arbeidskrav:
1. Kommunikasjon og samhandling
2. Etikk
3. Muntlig individuell fagsamtale med utgangspunkt i emnets LUBer
4. Faglig refleksjonsnotat
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.
Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen, og emnet sluttvurderes med bestått/ikke bestått.
Aktivitet | Varighet | Studieform |
---|---|---|
Undervisning/veiledning | 50 Time(r) | Nettbasert med samlinger |
Lærerstyrte aktiviteter mellom samlinger | 48 Time(r) | Nettbasert med samlinger |
Selvstudium | 162 Time(r) | Nettbasert med samlinger |