20HH45A Grunnleggende emne for klinisk helsefagarbeid
20HH45A Grunnleggende emne for klinisk helsefagarbeid
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH45A
- StudieprogramKlinisk helsefagarbeid
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.2
- Startsemester2024 Høst
Emne 1 danner et felles grunnlag for fagskoleutdanningene i helse- og oppvekstfag, og skal bidra til at studentene utvikler nødvendig kunnskap og forståelse i en felles referanseramme for yrkesutøvere i helse- og sosialtjenestene. Sentrale temaer i emne 1 er kommunikasjon og tverrfaglig samhandling, etikk, brukermedvirkning og hygiene. Disse temaene er grunnleggende, og skal videreføres i resterende emner.
Kommunikasjon
-
Profesjonsrollen og profesjonell kommunikasjon
-
Relasjonskompetanse
-
Tverrkulturell samhandling
-
Kommunikasjon og samhandling med pårørende
Etikk
-
Holdninger og verdier
-
Menneskesyn
-
Brukermedvirkning og verdighet
-
Yrkesetikk
-
Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
-
Tvang, makt og avmakt
-
Taushetsplikt – og opplysningsplikt
Tverrfaglig samhandling
-
Helhetlig pasientforløp
-
Dokumentasjonsplikt
Hygiene
-
Smittekjeden
-
Smittevernloven
-
Smittevernstiltak
-
Avfallshåndtering
Kandidaten
- har kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, samhandling og konflikthåndtering knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
- har kunnskaper om yrkesetikk, taushetsplikt, dokumentasjonsplikt og brukermedvirkning, samt aktuelle retningslinjer og lovverk knyttet til dette
- har kunnskap om tverrfaglig samarbeid og tverrkulturelt samarbeid, og forstår viktigheten av dette i arbeidet mot et helhetlig og koordinert tjenestetilbud
- har grunnleggende kunnskap om viktige mikroorganismer som kan være sykdomsfremkallende
- har kunnskap om smittekjeden, hygieniske prinsipper og kan vurdere aktuelle smittevernstiltak i tråd med aktuelle rutiner, forskrifter og lover i den hensikt å forebygge og begrense infeksjoner
- har kunnskap om avfallshåndtering i et bærekraftsperspektiv
- har kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsmetoder i studiet, inkludert oppgaveskriving og faglig forankring i henhold til APA 7
Kandidaten
- kan gjøre rede for yrkesetiske teorier og prinsipper, og vise kritisk og etisk refleksjon ved bruk av SME-modellen
- kan reflektere over betydningen kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former har for å evne å samhandle profesjonelt med pasienter, pårørende og kollegaer
- er bevisst egen yrkesrolle og gjør etiske vurderinger for å unngå unødig bruk av tvang og makt
- kan reflektere over eget ansvars- og funksjonsområde i et tverrfaglig samarbeid på arbeidsplassen og justere egen praksis under veiledning
- kan finne fagstoff og anvende kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsmetoder for å løse oppgaver i studiet
Kandidaten
- har forståelse for yrkes- og profesjonsetikk og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen, og kan begrunne egne vurderinger faglig, etisk og juridisk
- kan bruke aktuelt lovverk og forstå betydningen av å dokumentere pasientrettede observasjoner, vurderinger og handlinger
- kan bidra til et godt samarbeid ved å bygge relasjoner til pasienter, pårørende og kollegaer, også på tvers av kulturer
- har forståelse for hvordan kommunikasjon og samhandling påvirker yrkesutøvelsen, og ser betydningen av å reflektere over egen praksis og begrunne den faglig og etisk
- har forståelse for hvilken betydning et helhetlig og sammenhengende pasientforløp, med ivaretakelse av brukermedvirkning, har for kvalitet i en bærekraftig helsetjeneste
Følgende arbeidskrav gjelder:
- aktiv deltakelse i opplæringen
- deltakelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale
- sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær
- minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning (på emnenivå)
- bidra til læring i gruppen/klassen
- aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- alle spesifikke arbeidskrav, som innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent
Tema for arbeidskrav:
1. Kommunikasjon og samhandling
2. Etikk
3. Muntlig individuell fagsamtale med utgangspunkt i emnets LUBer
4. Refleksjonsnotat
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.
Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen, og emnet sluttvurderes med bestått/ikke bestått.