20HH45A Grunnleggende emne for klinisk helsefagarbeid

20HH45A Grunnleggende emne for klinisk helsefagarbeid

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH45A
    • Studieprogram
      Klinisk helsefagarbeid
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.2
    • Startsemester
      2024 Høst
Introduksjon

Emne 1 danner et felles grunnlag for fagskoleutdanningene i helse- og oppvekstfag, og skal bidra til at studentene utvikler nødvendig kunnskap og forståelse i en felles referanseramme for yrkesutøvere i helse- og sosialtjenestene. Sentrale temaer i emne 1 er kommunikasjon og tverrfaglig samhandling, etikk, brukermedvirkning og hygiene. Disse temaene er grunnleggende, og skal videreføres i resterende emner. 

Tema

Kommunikasjon 

Etikk  

Tverrfaglig samhandling 

Hygiene 

Emnets innhold

Kommunikasjon 

  • Profesjonsrollen og profesjonell kommunikasjon 

  • Relasjonskompetanse  

  • Tverrkulturell samhandling  

  • Kommunikasjon og samhandling med pårørende 

Etikk 

  • Holdninger og verdier 

  • Menneskesyn 

  • Brukermedvirkning og verdighet

  • Yrkesetikk 

  • Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller 

  • Tvang, makt og avmakt

  • Taushetsplikt – og opplysningsplikt

Tverrfaglig samhandling 

  • Helhetlig pasientforløp 

  • Dokumentasjonsplikt 

Hygiene 

  • Smittekjeden 

  • Smittevernloven 

  • Smittevernstiltak 

  • Avfallshåndtering

Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, samhandling og konflikthåndtering knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
  • har kunnskaper om yrkesetikk, taushetsplikt, dokumentasjonsplikt og brukermedvirkning, samt aktuelle retningslinjer og lovverk knyttet til dette
  • har kunnskap om tverrfaglig samarbeid og tverrkulturelt samarbeid, og forstår viktigheten av dette i arbeidet mot et helhetlig og koordinert tjenestetilbud
  • har grunnleggende kunnskap om viktige mikroorganismer som kan være sykdomsfremkallende 
  • har kunnskap om smittekjeden, hygieniske prinsipper og kan vurdere aktuelle smittevernstiltak i tråd med aktuelle rutiner, forskrifter og lover i den hensikt å forebygge og begrense infeksjoner
  • har kunnskap om avfallshåndtering i et bærekraftsperspektiv
  • har kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsmetoder i studiet, inkludert oppgaveskriving og faglig forankring i henhold til APA 7
Ferdigheter

Kandidaten

  • kan gjøre rede for yrkesetiske teorier og prinsipper, og vise kritisk og etisk refleksjon ved bruk av SME-modellen 
  • kan reflektere over betydningen kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former har for å evne å samhandle profesjonelt med pasienter, pårørende og kollegaer
  • er bevisst egen yrkesrolle og gjør etiske vurderinger for å unngå unødig bruk av tvang og makt
  • kan reflektere over eget ansvars- og funksjonsområde i et tverrfaglig samarbeid på arbeidsplassen og justere egen praksis under veiledning
  • kan finne fagstoff og anvende kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsmetoder for å løse oppgaver i studiet 
Generell kompetanse

Kandidaten

  • har forståelse for yrkes- og profesjonsetikk og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen, og kan begrunne egne vurderinger faglig, etisk og juridisk 
  • kan bruke aktuelt lovverk og forstå betydningen av å dokumentere pasientrettede observasjoner, vurderinger og handlinger
  • kan bidra til et godt samarbeid ved å bygge relasjoner til pasienter, pårørende og kollegaer, også på tvers av kulturer
  • har forståelse for hvordan kommunikasjon og samhandling påvirker yrkesutøvelsen, og ser betydningen av å reflektere over egen praksis og begrunne den faglig og etisk
  • har forståelse for hvilken betydning et helhetlig og sammenhengende pasientforløp, med ivaretakelse av brukermedvirkning, har for kvalitet i en bærekraftig helsetjeneste
Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav gjelder:

  • aktiv deltakelse i opplæringen
    • deltakelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale
    • sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær
    • minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning (på emnenivå)
  • bidra til læring i gruppen/klassen
  • aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
  • alle spesifikke arbeidskrav, som  innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent

Tema for arbeidskrav:

1. Kommunikasjon og samhandling

2. Etikk

3. Muntlig individuell fagsamtale med utgangspunkt i emnets LUBer

4. Refleksjonsnotat

Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.

Vurdering

Arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent. Det er studentenes samlede kompetanse ved slutten av opplæringen som skal danne grunnlaget for sluttvurderingen, og emnet sluttvurderes med bestått/ikke bestått.

Pensumlitteratur
20HH45A Grunnleggende emne for klinisk helsefagarbeid