20HH07L Hovedprosjekt
20HH07L Hovedprosjekt
- Emnebeskrivelse
- FagområdeHelsefag
- Emnekode20HH07L
- StudieprogramBarsel- og barnepleie
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2023 Høst
Emne hovedprosjekt gir studenten anledning til å fordype seg innen selvvalgt tema. Arbeidet skal være praksisrettet og knyttet til ett eller flere temaer i utdanningen.
For å kunne fremstille seg til muntlig eksamen må studenten ha bestått teorimodulene, praksis og hovedprosjekt.
- Studentene/ basisgruppen har tilbud om fire veiledningstimer i løpet av skriveperioden, hvorav to er obligatoriske.
- I tillegg arrangeres delingsdag der studentene presenterer sine foreløpige arbeider for medstudenter og faglærer. Hensikten er å gi felles veiledning og respons på foreløpig arbeide.
- Studentene kan selv komme med forslag til tema ut fra egne ønsker og interesser så lenge innholdet samsvarer med studiets læringsutbytter.
- Før det konkrete arbeidet med oppgaven starter, skal det utarbeides et utkast til problemstilling der oppgaven avgrenses og presiseres. Dette skal skje gjennom et samarbeid mellom studentene og faglærer. Problemstillingen godkjennes av faglærer.
Studenten
- kan tilegne seg kunnskaper gjennom fordypning innenfor et valgt tema ved å innhente, vurdere og bearbeide teori og drøfte sammenheng mellom teori og praksis i yrkesfeltet barsel- og barnepleie
- har kunnskaper innenfor et selvvalgt fordypningstema innen fagfeltet barsel - og barnepleie
- forstår barsel- og barnepleierens betydning i yrkesfeltet og kan drøfte sammenhengen mellom teori og praksis innen fagfeltet barsel- og barnepleie
- har innsikt i relevante lover, forskrifter og planverk som gjelder fagfeltet med den gravide, fødende, barselkvinnen og barnet fra 0-18 år
- kan oppdatere sin kunnskap om faglige og etiske problemstillinger knyttet til arbeid i yrkesfeltet barsel og barnepleie
Studenten
- kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en valgt problemstilling knyttet til yrkesfeltet barsel- og barnepleie
- kan anvende kunnskap til å belyse, vurdere og reflektere over en valgt problemstilling knyttet til yrkesfeltet barsel- og barnepleie
- kan innenfor eget ansvarsområde kartlegge en situasjon innenfor fagfeltet barsel- og barnepleie, identifisere en faglig problemstilling og behov for iverksetting av tiltak
Studenten
- har forståelse for yrkesetiske retningslinjer som regulerer yrkesutøvelsen innenfor fagfeltet barsel- og barnepleie
- har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved at etiske prinsipper begrunnes og drøftes i oppgaven
Følgende arbeidskrav gjelder:
- aktiv deltagelse i gruppearbeidet
- aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter, to av veiledningstimene er obligatorisk i tillegg til delingsdagen
- fremdriftsplan med problemstilling
- gruppelogg/dokumentasjon av arbeidet
- underveisrapportering etter avtale med veileder
- materiell til delingsdag/opponenskap
- individuelt refleksjonsnotat
- skriftlig hovedprosjket gruppe-/ individuell besvarelse. Omfang: 7500 ord +/- 10% (6000 ord +/- 10% ved individuell besvarelse Tekst til vitnemål
- utfylt samtykkeerklæring for digital publisering av prosjekter
For å kunne fremstille seg til individuell muntlig eksamen må studenten ha bestått teoriemnene, praksis og skriftlig del av hovedprosjektet.
Eksamenskarakteren fastsettes på grunnlag av:
- En samlet vurdering av gruppas sluttrapport/produkt, deltagelse i gruppeprosessen og muntlig gruppepresentasjon. Emnets lærere gjør vurderingen i fellesskap. Ekstern sensors vurdering av den skriftlige rapporten tas med i vurderingen. Den foreløpige karakteren bekjentgjøres i Canvas.
- En muntlig del, en samtale studenten har med ekstern sensor og veileder med utgangspunkt i prosjektrapporten. Muntlig eksamen brukes til å gi endelig individuell karakter. Selve eksaminasjonen bør ikke ta mer enn 30 minutter pr kandidat. Sensur av eksamen fastsettes i fellesskap av veileder og ekstern sensor.
Oppjustering av karakter fra prosjektrapporten:
- Studenten tar på eget initiativ opp svakheter ved skriftlig del og utdyper eller tilføyer vesentlige momenter.
Ingen endring av karakter fra prosjektrapporten:
- Studenten har en god presentasjon og svarer godt på spørsmål fra faglærer/sensor.
Nedjustering av karakter fra prosjektrapporten:
- Studenten svarer lite utfyllende, kan ikke svare eller svarer feil på spørsmål fra faglærer/sensor.
Dersom det ved muntlig eksamen kommer fram alvorlige mangler på kunnskap eller manglende innsikt i den skriftlige delen, kan dette føre til karakter F (Ikke bestått). Ikke bestått kan gis til tross for god karakterantydning på den skriftlige delen av eksamen.
Faglærer og sensor fastsetter den endelige karakteren og studentene blir meddelt dette individuelt. Dersom det ikke er enighet om endelig karakter, skal ekstern sensors vurdering vektlegges. Den endelige karakteren bekjentgjøres i Canvas.