20HH07L Hovedprosjekt

20HH07L Hovedprosjekt

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH07L
    • Studieprogram
      Barsel- og barnepleie
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2021 Høst
Introduksjon

Emne 6 består av en fordypning i barnepleierens rolle knyttet til helhetlig omsorg til den gravide, den fødende, barselkvinnen og det nyfødte barnet. Sentrale temaer er svangerskap, fødsel, barseltid og amming. Fokus ligger på både det normale og det avvikende. Etikk, yrkesetiske retningslinjer, lovverk og kunnskapsbasert praksis står også sentralt

Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten

  • kan tilegne seg kunnskaper gjennom fordypning innenfor et valgt tema ved å innhente, vurdere og bearbeide teori og drøfte sammenheng mellom teori og praksis i yrkesfeltet barsel- og barnepleie
  • har kunnskaper innenfor et selvvalgt fordypningstema innen fagfeltet barsel - og barnepleie
  • forstår barsel- og barnepleierens betydning i yrkesfeltet og kan drøfte sammenhengen mellom teori og praksis innen fagfeltet barsel- og barnepleie
  • har innsikt i relevante lover, forskrifter og planverk som gjelder fagfeltet med den gravide, fødende, barselkvinnen og barnet fra 0-18 år
  • kan oppdatere sin kunnskap om faglige og etiske problemstillinger knyttet til arbeid i yrkesfeltet barsel og barnepleie
Ferdigheter

Kandidaten

  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en valgt problemstilling knyttet til yrkesfeltet barsel- og barnepleie
  • kan anvende kunnskap til å belyse, vurdere og reflektere over en valgt problemstilling knyttet til yrkesfeltet barsel- og barnepleie
  • kan innenfor eget ansvarsområde kartlegge en situasjon innenfor fagfeltet barsel- og barnepleie, identifisere en faglig problemstilling og behov for iverksetting av tiltak
Generell kompetanse

Kandidaten

  • har forståelse for yrkesetiske retningslinjer som regulerer yrkesutøvelsen innenfor fagfeltet barsel- og barnepleie
  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved at etiske prinsipper begrunnes og drøftes i oppgaven
Arbeidskrav

Skriftlig hovedprosjekt med påfølgende individuell muntlig eksamen.

1. Fremdriftsplan med litteraturoversikt skal godkjennes av skolen innen et fastsatt tidspunkt.

2. Obligatorisk oppgaveseminar der studentene presenterer sine foreløpige arbeider for medstudenter og faglærer. Hensikten er å gi felles veiledning og respons på foreløpig arbeide.

* Gjennomføringsplan ved gruppearbeid.

Rammer

For å kunne fremstille seg til muntlig eksamen må studenten ha bestått teorimodulene, praksisperioden og hovedprosjektet.

 

Skriftlig individuell- eller gruppeoppgave. 7500 ord +/- 10%.

Studentene/ basisgruppen har tilbud om fire veiledningstimer i løpet av skriveperioden, hvorav to er obligatoriske.

Leveres i Canvas + to innbundne papirutgaver.

Vurdering

På bakgrunn av bestått skriftlig hovedprosjekt gjennomføres en individuell muntlig eksamen. Hovedprosjektet og muntlig eksamen vurderes av en intern og en ekstern sensor, og individuell eksamenskarakter settes etter gjennomført muntlig eksamen med gradert karakter A-F (se vurderingskriterier i punkt 4.2).

Pensumlitteratur
20HH07L Hovedprosjekt
Litteratur

Dalland, O. (2020). Metode og oppgaveskriving for studenter. Oslo: Gyldendal Akademisk.

 

Selvvalgt litteratur (300 sider).