20HH07L Hovedprosjekt

20HH07L Hovedprosjekt

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH07L
    • Studieprogram
      Barsel- og barnepleie
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2025 Høst
Introduksjon

Emnet hovedprosjekt gir studenten anledning til å fordype seg innen selvvalgt tema. Arbeidet skal være praksisrettet og knyttet til ett eller flere temaer i utdanningen.

For å kunne fremstille seg til muntlig eksamen må studenten ha bestått teorimodulene, praksis og skriftlig del av hovedprosjekt.

Tema

Hovedprosjekt

Emnets innhold
  • Studentene/ basisgruppen har tilbud om fire veiledningstimer i løpet av skriveperioden, hvorav to er obligatoriske.
  • I tillegg arrangeres delingsdag der studentene presenterer sine foreløpige arbeider for medstudenter og faglærer. Hensikten er å gi felles veiledning og respons på foreløpig arbeide.
  • Studentene kan selv komme med forslag til tema ut fra egne ønsker og interesser så lenge innholdet samsvarer med studiets læringsutbytter.
  • Før det konkrete arbeidet med oppgaven starter, skal det utarbeides et utkast til problemstilling der oppgaven avgrenses og presiseres. Dette skal skje gjennom et samarbeid mellom studentene og faglærer. Problemstillingen godkjennes av faglærer.
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten

  • kan tilegne seg kunnskaper gjennom fordypning innenfor et valgt tema ved å innhente, vurdere og bearbeide teori og drøfte sammenheng mellom teori og praksis i yrkesfeltet barsel- og barnepleie
  • har kunnskaper innenfor et selvvalgt fordypningstema innen fagfeltet barsel - og barnepleie
  • forstår barsel- og barnepleierens betydning i yrkesfeltet og kan drøfte sammenhengen mellom teori og praksis innen fagfeltet barsel- og barnepleie
  • har innsikt i relevante lover, forskrifter og planverk som gjelder fagfeltet med den gravide, fødende, barselkvinnen og barnet fra 0-18 år
  • kan oppdatere sin kunnskap om faglige og etiske problemstillinger knyttet til arbeid i yrkesfeltet barsel og barnepleie
Ferdigheter

Kandidaten

  • kan finne informasjon og fagstoff som er relevant for en valgt problemstilling knyttet til yrkesfeltet barsel- og barnepleie
  • kan anvende kunnskap til å belyse, vurdere og reflektere over en valgt problemstilling knyttet til yrkesfeltet barsel- og barnepleie
  • kan innenfor eget ansvarsområde kartlegge en situasjon innenfor fagfeltet barsel- og barnepleie, identifisere en faglig problemstilling og behov for iverksetting av tiltak
Generell kompetanse

Kandidaten

  • har forståelse for yrkesetiske retningslinjer som regulerer yrkesutøvelsen innenfor fagfeltet barsel- og barnepleie
  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk ved at etiske prinsipper begrunnes og drøftes i oppgaven
Forkunnskapskrav

For å kunne fremstille seg for eksamen, må alle emner i studiet være fullført og bestått.

Arbeidskrav

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav gjelder:

  • aktiv deltagelse i gruppearbeidet
  • aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter, to av veiledningstimene er obligatorisk i tillegg til delingsdagen
  • fremdriftsplan med problemstilling skal leveres i Canvas og godkjennes av faglærer
  • underveisrapportering etter avtale med veileder
  • deltagelse på obligatorisk delingsdag/opponentskap
  • skriftlig hovedprosjekt, gruppebesvarelse. Omfang: 7500 ord +/- 10% (6000 ord +/- 10% ved individuell besvarelse, må avtales særskilt)
  • kryss av for samtykkeerklæring for digital publisering av prosjekter

For å kunne fremstille seg til individuell muntlig eksamen må studenten ha bestått teoriemnene, praksis og skriftlig del av hovedprosjektet.

Vurdering

Fra 1.3.3 Hovedprosjekt Fagskolen Innlandet: 

Hovedprosjektarbeidet munner ut i én eksamenskarakter.

Eksamenskarakteren fastsettes på grunnlag av:

  1. En samlet vurdering av gruppas sluttrapport/produkt. Sensorene setter karakteren i fellesskap. Den foreløpige karakteren bekjentgjøres i Canvas.
  2. En muntlig del, en samtale studenten har med ekstern sensor og veileder/faglærer med utgangspunkt i prosjektrapporten. Muntlig eksamen brukes til å gi endelig individuell karakter. Selve eksaminasjonen bør ikke ta mer enn 30 minutter pr kandidat. Sensur av eksamen fastsettes i fellesskap av veileder og ekstern sensor. Veileder/faglærer leder eksaminasjonen, men sensor har forberedte spørsmål. Kun studenter som har fått bestått foreløpig karakter på den skriftlige delen av hovedprosjektet, kan fremstille seg til muntlig eksamen. Endelig karakter kan som hovedregel avvike med inntil én karakter fra foreløpig karakter, men kan i spesielle tilfeller avvike mer (og må da begrunnes særskilt).

Oppjustering av karakter fra prosjektrapporten:  

  • Studenten tar på eget initiativ opp svakheter ved skriftlig del og utdyper eller tilføyer vesentlige momenter.

Ingen endring av karakter fra prosjektrapporten:  

  • Studenten har en god presentasjon og svarer godt på spørsmål fra faglærer/sensor.  

Nedjustering av karakter fra prosjektrapporten:  

  • Studenten svarer lite utfyllende, kan ikke svare eller svarer feil på spørsmål fra faglærer/sensor.  

Dersom det ved muntlig eksamen kommer fram alvorlige mangler på kunnskap eller manglende innsikt i den skriftlige delen, kan dette føre til karakter F (Ikke bestått). Ikke bestått kan gis til tross for god karakterantydning på den skriftlige delen av eksamen.  

Faglærer og sensor fastsetter den endelige karakteren og studentene blir meddelt dette individuelt. Dersom det ikke er enighet om endelig karakter, skal ekstern sensors vurdering vektlegges. Den endelige karakteren bekjentgjøres i Canvas.

Studentene skal på forhånd ha tilgang til gjeldende vurderingskriterier.

Forventet arbeidsinnsats
AktivitetVarighetStudieform
Undervisning/veiledning
45 Time(r)
Deltid
Selvstudium
215 Time(r)
Deltid
Pensumlitteratur
20HH07L Hovedprosjekt