20HH07G Felles grunnlag for fagskoleutdanningene i helse- og oppvektsfag

20HH07G Felles grunnlag for fagskoleutdanningene i helse- og oppvektsfag

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH07G
    • Studieprogram
      Barsel- og barnepleie
    • Studiepoeng
      11
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2023 Høst
Introduksjon

Emne 1 danner et felles grunnlag for fagskoleutdanningene i helse- og oppvekstfag, og skal bidra til at studentene utvikler nødvendig kunnskap og forståelse i en felles referanseramme for yrkesutøvere i helse- og sosialtjenestene. Sentrale temaer i emne 1 er kommunikasjon og samhandling, etikk, sosiologi og psykologi, stats- og kommunalkunnskap, samt helse- og sosialpolitikk. Disse temaene er grunnleggende og skal videreføres i resterende emner.

Tema

Arbeidsformer og metoder i studiet

Helse- og sosialfagene i samfunnet

Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk

Kommunikasjon og samhandling

Etikk

Sosiologi og psykologi

Emnets innhold

Arbeidsformer og metoder i studiet

  • Kunnskapsgrunnlag og kunnskapsbasert praksis
  • Studieteknikk og kildekritikk
  • Refleksjon
  • Grunnleggende IKT
  • Samhandling i grupper

Helse- og sosialfagene i samfunnet

  • Helse- og sosialfagenes utvikling
  • Struktur og oppbygging i helsevesenet

Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk

  • Folkehelse 
  • Hverdagsmestring
  • Lovverket som regulerer helse- og sosialsektoren
  • Velferdsteknologi

Kommunikasjon og samhandling

  • Kommunikasjonsteori
  • Relasjonskompetanse
  • Veiledning 
  • Konflikthåndtering
  • Tverrkulturell samhandling
  • Dokumentasjon
  • Flerkulturell kompetanse og bruk av tolk

Etikk

  • Menneskesyn
  • Yrkesetikk
  • Brukermedvirkning og verdighet
  • Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
  • Roller, makt og avmakt
  • Tvang og kontroll

Sosiologi og psykologi

  • Utviklingsteorier
  • Hjernens utvikling
  • Emosjoner, behov og motivasjon
  • Kriser og forsvarsmekanismer
Læringsutbytte
Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, og etisk refleksjon knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
  • har kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, samhandling og konflikthåndtering knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
  • forstår kommunikasjonens betydning i samhandling med brukere, pårørende og kolleger
  • har innsikt i relevante lover og forskrifter innen helse- og omsorgssektoren som regulerer rettigheter, ansvar, plikter og kvaliteten på tjenestetilbud på kommunalt, regionalt og statlig nivå
  • har kunnskap om levekår og folkehelse i velferdsstatens utvikling, og om helse- og sosialpolitiske føringer
  • har kunnskap om begreper innen sosiologi og psykologi knyttet til enkeltindividet, familien og sosialt nettverk
  • har kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsmetoder i studiet, inkludert oppgaveskriving i henhold til APA 7
Ferdigheter

Studenten

  • kan anvende kunnskap om yrkesetiske teorier, prinsipper og retningslinjer, til etisk refleksjon rundt praktiske og teoretiske problemstillinger i helse- og omsorgssektoren
  • kan anvende kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former til å samhandle profesjonelt med brukere, pårørende og kollegaer
  • kan anvende kunnskap innen sosiologi og psykologi til å motivere brukeren slik at han eller hun tar i bruk egne ressurser og opplever mestring
  • kan anvende kunnskap om veiledning og pedagogiske prinsipper til å informere og veilede pasient og pårørende
  • er bevist egen yrkesrolle og egen etikk for å unngå unødig bruk av tvang og makt
  • kan anvende aktuelt lovverk og forskrifter for helse- og omsorgssektoren i egen yrkesutøvelse
  • kan finne fagstoff og anvende kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsmetoder til å løse oppgaver i studiet
Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for yrkes- og profesjonsetikk og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen
  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen praksis og gjennom kommunikasjon i situasjoner med brukere, pårørende og kollegaer
  • kan kommunisere og samhandle med brukere for å ivareta deres individuelle behov, i tråd med prinsipper om brukermedvirkning og respekt for enkeltindividets verdi og verdighet
  • kan bygge relasjoner basert på likeverdighet og respekt, slik at brukere og pårørende opplever trygghet og har tillit til tjenestetilbudet
  • kan samarbeide og bygge relasjoner til medstudenter og kolleger
  • har forståelse for betydningen av sosiologi, psykologi, etikk og kommunikasjon i egen yrkesutøvelse
Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav gjelder og er med i vurdering av sluttkompetansen i emnet:

· aktiv deltakelse i opplæringen

· bidra til læring i gruppen/klassen

· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter

· alle obligatoriske arbeidskrav i emnet skal være gjennomført og godkjent. Tema for arbeidskrav:

1. Kommunikasjon og samhandling  

2. Etikk    

3. Muntlig individuell fagsamtale med utgangspunkt i emnets LUBer

4. Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte i emnet 

Vurdering

Det enkelte arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for arbeidskrav. Det gis sluttvurdering i emnet med gradert karakter etter en skala fra A til F, der A er beste karakter. Det kreves karakteren E for bestått.

Pensumlitteratur
20HH07G Felles grunnlag for fagskoleutdanningene i helse- og oppvektsfag
Litteratur

Eide, H. og Eide, T. (2019). Kommunikasjon i relasjoner – personorientering, samhandling, etikk. Gyldendal akademisk.

Grasaas, K. G., Sjursen, M. og Stordalen, J. (2020). Fag, etikk og kommunikasjon. Cappelen Damm Akademisk.

Håkonsen, Kjell Magne. (2018). Psykologi og psykiske lidelser. Gyldendal akademisk.

Aktuelle styringsdokumenter innen helse og omsorg

Tilleggslitteratur

Andersen,E.S  og Schwenke,E (2020). Prosjektarbeid. En veiledning for studenter. Fagbokforlaget