20HH07G Felles grunnlag for fagskoleutdanningene i helse- og oppvektsfag

20HH07G Felles grunnlag for fagskoleutdanningene i helse- og oppvektsfag

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Helsefag
    • Emnekode
      20HH07G
    • Studieprogram
      Barsel- og barnpleie
    • Studiepoeng
      11
    • Studiested
      Gjøvik
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2021 Høst
Introduksjon

Emne 1 danner et felles grunnlag for fagskoleutdanningene i helse- og oppvekstfag, og skal bidra til at studentene utvikler nødvendig kunnskap og forståelse i en felles referanseramme for yrkesutøvere i helse- og sosialtjenestene. Sentrale temaer i emne 1 er kommunikasjon og samhandling, etikk, sosiologi og psykologi, stats- og kommunalkunnskap, samt helse- og sosialpolitikk. Disse temaene er grunnleggende og skal videreføres i resterende emner.

Emnets innhold

Arbeidsformer og metoder i studiet

  • Kunnskapsgrunnlag og kunnskapsbasert praksis
  • Studieteknikk og kildekritikk
  • Refleksjon
  • Grunnleggende IKT
  • Samhandling i grupper

 

Helse- og sosialfagene i samfunnet

  • Helse- og sosialfagenes utvikling
  • Struktur og oppbygging i helsevesenet

 

Stats- og kommunalkunnskap, helse og sosialpolitikk

  • Folkehelse 
  • Hverdagsmestring
  • Lovverket som regulerer helse- og sosialsektoren
  • Velferdsteknologi

Kommunikasjon og samhandling

  • Kommunikasjonsteori
  • Relasjonskompetanse
  • Veiledning 
  • Konflikthåndtering
  • Tverrkulturell samhandling
  • Dokumentasjon
  • Flerkulturell kompetanse og bruk av tolk

 

Etikk

  • Menneskesyn
  • Yrkesetikk
  • Brukermedvirkning og verdighet
  • Etisk refleksjon og refleksjonsmodeller
  • Roller, makt og avmakt
  • Tvang og kontroll

Sosiologi og psykologi

  • Utviklingsteorier
  • Hjernens utvikling
  • Emosjoner, behov og motivasjon
  • Kriser og forsvarsmekanismer
Læringsutbytte

 

Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om menneskesyn, menneskerettigheter, yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, og etisk refleksjon knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
  • har kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former, samhandling og konflikthåndtering knyttet til arbeid i helse- og omsorgssektoren
  • forstår kommunikasjonens betydning i samhandling med pasienter/brukere, pårørende og kolleger
  • har innsikt i relevante lover og forskrifter innen helse- og omsorgssektoren som regulerer rettigheter, ansvar, plikter og kvaliteten på tjenestetilbud på kommunalt, regionalt og statlig nivå
  • har kunnskap om levekår og folkehelse i velferdsstatens utvikling, og om helse- og sosialpolitiske føringer
  • har kunnskap om begreper innen sosiologi og psykologi knyttet til enkeltindividet, familien og sosialt nettverk
  • har kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsformer i studiet, inkluder oppgaveskriving i henhold til APA
Ferdigheter

Kandidaten

  • kan anvende kunnskap om yrkesetiske prinsipper og retningslinjer, til etisk refleksjon rundt praktiske og teoretiske problemstillinger i helse- og omsorgssektoren
  • kan anvende kunnskap om kommunikasjonsteori, -teknikker og -former til å samhandle profesjonelt med pasienter/brukere, pårørende og kollegaer
  • kan anvende kunnskap innen sosiologi og psykologi til å motivere brukeren slik at han eller hun tar i bruk egne ressurser og opplever mestring
  • kan kartlegge aktuelle brukersituasjoner og iverksette relevante tiltak i samarbeid med kolleger og medstudenter
  • kan anvende aktuelt lovverk og forskrifter for helse- og omsorgssektoren i egen yrkesutøvelse
  • kan finne fagstoff og anvende kunnskap om læring, IKT, studieteknikk og arbeidsformer til å løse oppgaver i studiet
Generell kompetanse

Kandidaten

  • har forståelse for yrkes- og profesjonsetikk og hvordan dette påvirker yrkesutøvelsen
  • ser betydningen av å reflektere over egen praksis og begrunner sine vurderinger faglig og etisk
  • har utviklet en etisk grunnholdning som kommer til uttrykk gjennom refleksjon over egen atferd og kommunikasjon i situasjoner med pasienter/brukere, pårørende og kollegaer
  • kan kommunisere og samhandle med pasienter/brukere for å ivareta deres individuelle behov, i tråd med prinsipper om brukermedvirkning og respekt for enkeltindividets verdi og verdighet
  • kan bygge relasjoner basert på likeverdighet og respekt, slik at brukere og pårørende opplever trygghet og har tillit til tjenestetilbudet
  • kan samarbeide og bygge relasjoner til medstudenter og kolleger
  • har forståelse for betydningen av sosiologi, psykologi, etikk og kommunikasjon har i egen yrkesutøvelse
Arbeidskrav

1.Kommunikasjon og samhandling

    Skriftlig gruppeoppgave 2500 ord +/- 10%

2. Etikk

    Skriftlig gruppeoppgave 2500 ord +/- 10%  + muntlig        framlegg

3. Muntlig individuell fagsamtale med utgangspunkt i på forhånd oppgitte LUBer i emnet

4. Refleksjonsnotat over eget læringsutbytte i emnet – maks 1000 ord

 

  • Leveres i canvas
Vurdering

Det enkelte arbeidskrav vurderes med utgangspunkt i vurderingskriterier for arbeidskrav. Arbeidskrav 1 og 4 vurderes med godkjent/ikke godkjent samt skriftlig og/eller muntlig tilbakemelding. Arbeidskrav 2 vurderes samlet med karakter A-F. Arbeidskrav 3 vurderes med karakter A-F.

Arbeidsinnsats

 

Litteratur

Aktuelle nasjonale planer og retningslinjer utgitt av departement og direktorat.

 

Eide, H. og Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner – personorientering, samhandling, etikk. Gyldendal akademisk.

 

Grasaas, K. G., Sjursen, M. og Stordalen, J. (201). Fag, etikk og kommunikasjon: for fagskoleutdanningene. Cappelen Damm Akademisk.

 

Helse- og omsorgslover www.lovdata.no

 

Håkonsen, Kjell Magne. (2014). Psykologi og psykiske lidelser. Gyldendal akademisk.

Tilleggslitteratur
Dalland, Olav. (2020). Metode og oppgaveskriving. Oslo: Gyldendal akademisk.