20AL01S Operativ ledelse og lederrolle
20AL01S Operativ ledelse og lederrolle
- Emnebeskrivelse
- FagområdeLedelsesfag
- Emnekode20AL01S
- StudieprogramØkonomi og ledelse
- Studiepoeng6
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2024 Høst
Organisasjonsutvikling og endringsledelse
Personalledelse og læring
Etikk, verdier og verdibasert ledelse
Kvalitets- og HMS-ledelse
Rekruttering og nedbemanning
Lovgivning og avtaleverk
Tema 1 Organisasjonsutvikling og endringsledelse
- Behov for omstilling og endring
- Hvordan gjøre endringer?
- Prosesser for vellykket entreprenørskap
Tema 2 Personalledelse og læring
- Kjenn dine medarbeidere
- Visuell og tilstedeværende ledelse
- Lederstiler og egenledelse
- Situasjonsbestemt ledelse
- Motivasjon og kompetanseutvikling
- Medarbeidersamtale som utviklingsverktøy
- Lærende organisasjon
- Kreative miljøer
Tema 3 Etikk, verdier og verdibasert ledelse
- Hva er etikk, og hvordan bruke det som leder?
- Verdier i arbeidslivet
- Samfunnsansvar
- Ansvarlig og samtidig lønnsom
- Verdibasert ledelse
Tema 4 Kvalitets- og HMS-ledelse
- Hva er kvalitetsledelse?
- Inkluderende arbeidsliv
- HMS og internkontroll
Tema 5 Rekruttering og nedbemanning
- Kvalitetssikring av kompetansebehov
- Rekrutteringsprosessen
- Introduksjon til bedriften
- Nedbemanning, permittering og oppsigelser
- Lovgivning og rammer
Tema 6 Lovgivning og avtaleverk
- Aktuelle lover (arbeidsmiljølov, ferielov, folketrygdlov m.m.)
- Hovedavtale og tariffavtaler
- Forskrifter
Kandidaten
- har kunnskaper om utvikling av rutiner og stillingsbeskrivelser
- har kunnskap om rekruttering, nedbemanning og oppsigelser
- har kunskap om utvikling av egne medarbeidere
- har kunnskap om konflikt og konflikthåndtering
- har kunnskap om ledelse i praksis og aktuelle virkemidler og verktøy i ledelsesutførelsen.
- har kunnskaper om aktuelt lovverk, forskrifter, avtaleverk og fagtradisjoner i ledelse
Kandidaten
- kan lede og gjennomføre en rekrutteringsprosess
- kan gjennomføre en medarbeidersamtale og bruke resultatet av denne i utvikling av egen avdeling og bedrift
- kan bruke lovverk, avtaleverk, forskrifter og ulike bransjetradisjoner i egen utøvelse av ledelse
- har et aktivt forhold til, og anvender, etikk i ledelse og relasjoner
- kan utvikle en organisasjon for å oppnå målsatte resultater
- kan identifisere konflikter og anvende verktøy for å løse og forebygge
Kandidaten
- har et bevisst forhold til etikk i sin utførelse av lederoppgaver
- forstår hvordan ledelse må tilpasses ulike situasjoner og medarbeidernes forutsetninger
- har en reflektert holdning til menneskers verdier og kan utøve ledelse som ikke krenker dem
- evner å utvikle egne medarbeidere i tråd med deres egne forutsetninger og bedriftens behov og mål
- kan anvende kommunikasjonskanaler i virksomheten og utvikle egne kanaler
- kan bygge relasjoner med fagfeller på tvers av fagområder og med eksterne målgrupper
Følgende arbeidskrav gjelder:
- Aktiv deltakelse i opplæringen
- Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale
- Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær
- Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning (på emnenivå)
- Bidra til læring i gruppen/klassen
- Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- Alle spesifikke arbeidskrav i emnet, som innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner skal være gjennomført og godkjent
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.