20AL01L Markedsføring

20AL01L Markedsføring

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Ledelsesfag
    • Emnekode
      20AL01L
    • Studieprogram
      Økonomi og ledelse
    • Studiepoeng
      15
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2022 Høst
Tema

Grunnleggende markedsføring

Forbrukeradferd

Markedsanalyser og prognoser

Internasjonal markedsføring

Emnets innhold

Tema 1: Grunnleggende markedsføring

  • Markedsorientert strategisk planlegging
  • Segmentering og målgrupper
  • Posisjonering
  • Differensiering
  • Produktstrategi og merkevarestrategi
  • Tjenestemarkedsføring
  • Prisstrategi
  • Markedskommunikasjon
  • Distribusjon
  • Internmarkedsføring

Tema 2: Forbrukeradferd

  • Forbrukernes behov, personlighet og persepsjon
  • Sosial sammenheng med venner, familie, kolleger, kultur
  • Holdningsdannelse og holdningsendring
  • Beslutningsprosess og valgmodeller

Tema 3: Markedsanalyser og prognoser

  • Utforming av undersøkelser
  • Innsamling av data
  • Analyseteknikker
  • Rapportering

Tema 4: Internasjonal markedsføring

  • Den internasjonale konkurransearena
  • Internasjonaliseringsprosessen
  • Strategiutvikling på internasjonale markeder
  • Konkurransemidler i internasjonal markedsføring
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten:

  • har kunnskap som er nødvendig for å utarbeide en strategisk og helhetlig markedsplan
  • har kunnskap om viktige begreper og modeller innenfor markedsføring
  • har kunnskap om typisk kjøpsatferd på forbruker- og bedriftsmarkedet
  • har kunnskap om segmentering, målmarkeder og posisjoneringsstrategier
  • har kjennskap til ulike markedsstrategier og hvilke som kan være hensiktsmessige i ulike situasjoner og kontekster
  • har kunnskap om utvikling og introduksjon av nye produkter og tjenester
  • kjenner ulike tilnærminger til markedskommunikasjon
  • har kunnskap om verdikjeden fra produsent til forbruker (herunder distribusjon)
  • kjenner til ulike modeller for prissetting
  • kjenner til hvordan globaliseringen påvirker bedriftenes rammebetingelser for å bli bedre i stand til å møte denne type utfordringer
  • kjenner til sentrale begreper og virkeområder for digital markedsføring
  • har innsikt i de mest sentrale deler av markedsføringsloven
Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan utarbeide en markedsplan som viser hvilke muligheter og utfordringer virksomheten står overfor
  • kan gjøre en grundig analyse av markedet og virksomhetens markedsføring, herunder markedsføringens effektivitet og lønnsomhet
  • kan redegjøre for og drøfte ulike begreper og modeller innen markedsføring i praksis
  • kan gjennomføre en markedsundersøkelse, vurdere markedsdata og anvende slik informasjon i arbeidet med å utarbeide markedsstrategi
  • kan utarbeide en handlingsplan med hovedaktiviteter for markedsføringen
  • kan utarbeide en kampanjeplan med tilhørende budsjett
Generell kompetanse

Kandidaten:

  • har bevissthet når det gjelder kompleksiteten ved utøvelse av markedsføringsledelse
  • har utviklet moralsk bevissthet med hensyn til forbrukerinteresser og generelt samfunnsansvar
  • evner å identifisere konkrete endringer i markedet og kan kommunisere disse i egen organisasjon
  • kan beskrive etiske dilemmaer innen markedsføring
  • forstår hvordan gode relasjoner til kunder og andre samarbeidspartnere kan bygges
Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav gjelder:

· aktiv deltakelse i opplæringen

· bidra til læring i gruppen/klassen

· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter

· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være

gjennomført og godkjent

Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.

Vurdering

Det er studentenes helhetlige kompetanse i emnet som skal vurderes. Vurderingen av studentene skjer på grunnlag av de fastsatte arbeidskravene og i læringsutbyttet som er oppnådd. Karakteren fastsettes under en avsluttende gjennomgang av faglærerne i emnene. Om nødvendig vil studenten her kunne få muntlige kontrollspørsmål knyttet til innholdet læringsutbyttet. Det gis en sluttkarakter i emnet.

Forventet arbeidsinnsats
AktivitetVarighetStudieform
Undervisning/veiledning
75 Time(r)
Nettbasert med samlinger
Lærerstyrte aktiviteter mellom samlinger
72 Time(r)
Nettbasert med samlinger
Selvstudium
243 Time(r)
Nettbasert med samlinger
Pensumlitteratur
20AL01L Markedsføring
Litteratur

Retningsgivende liste med forbehold om endringer

Framnes, Pettersen og Tjømøe: Markedsføringsledelse, Universitetsforlaget, siste utgave