20AL01L Markedsføring

20AL01L Markedsføring

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Ledelsesfag
    • Emnekode
      20AL01L
    • Studieprogram
      Økonomi og ledelse
    • Studiepoeng
      15
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.1
    • Startsemester
      2021 Høst
Introduksjon

Grunnleggende markedsføring

Forbrukeradferd

Markedsanalyser og prognoser

Internasjonal markedsføring

Emnets innhold

Tema 1: Grunnleggende markedsføring

 

  • Markedsorientert strategisk planlegging
  • Segmentering og målgrupper
  • Posisjonering
  • Differensiering
  • Produktstrategi og merkevarestrategi
  • Tjenestemarkedsføring
  • Prisstrategi
  • Markedskommunikasjon
  • Distribusjon
  • Internmarkedsføring

Tema 2: Forbrukeradferd

  • Forbrukernes behov, personlighet og persepsjon
  • Sosial sammenheng med venner, familie, kolleger, kultur
  • Holdningsdannelse og holdningsendring
  • Beslutningsprosess og valgmodeller

Tema 3: Markedsanalyser og prognoser

  • Utforming av undersøkelser
  • Innsamling av data
  • Analyseteknikker
  • Rapportering

Tema 4: Internasjonal markedsføring

  • Den internasjonale konkurransearena
  • Internasjonaliseringsprosessen
  • Strategiutvikling på internasjonale markeder
  • Konkurransemidler i internasjonal markedsføring
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten:

  • har kunnskap som er nødvendig for å utarbeide en strategisk og helhetlig markedsplan
  • har kunnskap om viktige begreper og modeller innenfor markedsføring
  • har kunnskap om typisk kjøpsatferd på forbruker- og bedriftsmarkedet
  • har kunnskap om segmentering, målmarkeder og posisjoneringsstrategier
  • har kjennskap til ulike markedsstrategier og hvilke som kan være hensiktsmessige i ulike situasjoner og kontekster
  • har kunnskap om utvikling og introduksjon av nye produkter og tjenester
  • kjenner ulike tilnærminger til markedskommunikasjon
  • har kunnskap om verdikjeden fra produsent til forbruker (herunder distribusjon)
  • kjenner til ulike modeller for prissetting
  • kjenner til hvordan globaliseringen påvirker bedriftenes rammebetingelser for å bli bedre i stand til å møte denne type utfordringer
  • kjenner til sentrale begreper og virkeområder for digital markedsføring
  • har innsikt i de mest sentrale deler av markedsføringsloven
Ferdigheter

Kandidaten:

  • kan utarbeide en markedsplan som viser hvilke muligheter og utfordringer virksomheten står overfor
  • kan gjøre en grundig analyse av markedet og virksomhetens markedsføring, herunder markedsføringens effektivitet og lønnsomhet
  • kan redegjøre for og drøfte ulike begreper og modeller innen markedsføring i praksis
  • kan gjennomføre en markedsundersøkelse, vurdere markedsdata og anvende slik informasjon i arbeidet med å utarbeide markedsstrategi
  • kan utarbeide en handlingsplan med hovedaktiviteter for markedsføringen
  • kan utarbeide en kampanjeplan med tilhørende budsjett
Generell kompetanse

Kandidaten:

  • har bevissthet når det gjelder kompleksiteten ved utøvelse av markedsføringsledelse
  • har utviklet moralsk bevissthet med hensyn til forbrukerinteresser og generelt samfunnsansvar
  • evner å identifisere konkrete endringer i markedet og kan kommunisere disse i egen organisasjon
  • kan beskrive etiske dilemmaer innen markedsføring
  • forstår hvordan gode relasjoner til kunder og andre samarbeidspartnere kan bygges
Arbeidskrav

Til avtalt tidspunkt ved fagets avslutning skal studentene minst ha gjennomført:

  • Tre prosjekter
  • 2 refleksjonsnotater 
  • 3 prøver eller innleveringer

Læreren i emnet fastsetter ved oppstart av faget detaljer om vurderingen etter konferanse med studentene.

Vurdering

Det er studentenes helhetlige kompetanse i emnet som skal vurderes. Vurderingen av studentene skjer på grunnlag av de fastsatte arbeidskravene og i læringsutbyttet som er oppnådd. Karakteren fastsettes under en avsluttende gjennomgang av faglærerne i emnene. Om nødvendig vil studenten her kunne få muntlige kontrollspørsmål knyttet til innholdet læringsutbyttet. Det gis en sluttkarakter i emnet.

Pensumlitteratur
20AL01L Markedsføring
Litteratur

Retningsgivende liste med forbehold om endringer

Framnes, Pettersen og Tjømøe: Markedsføringsledelse, Universitetsforlaget, siste utgave