20AL01L Markedsføring
20AL01L Markedsføring
- Emnebeskrivelse
- FagområdeLedelsesfag
- Emnekode20AL01L
- StudieprogramØkonomi og ledelse
- Studiepoeng15
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2021 Høst
Grunnleggende markedsføring
Forbrukeradferd
Markedsanalyser og prognoser
Internasjonal markedsføring
Tema 1: Grunnleggende markedsføring
- Markedsorientert strategisk planlegging
- Segmentering og målgrupper
- Posisjonering
- Differensiering
- Produktstrategi og merkevarestrategi
- Tjenestemarkedsføring
- Prisstrategi
- Markedskommunikasjon
- Distribusjon
- Internmarkedsføring
Tema 2: Forbrukeradferd
- Forbrukernes behov, personlighet og persepsjon
- Sosial sammenheng med venner, familie, kolleger, kultur
- Holdningsdannelse og holdningsendring
- Beslutningsprosess og valgmodeller
Tema 3: Markedsanalyser og prognoser
- Utforming av undersøkelser
- Innsamling av data
- Analyseteknikker
- Rapportering
Tema 4: Internasjonal markedsføring
- Den internasjonale konkurransearena
- Internasjonaliseringsprosessen
- Strategiutvikling på internasjonale markeder
- Konkurransemidler i internasjonal markedsføring
Kandidaten:
- har kunnskap som er nødvendig for å utarbeide en strategisk og helhetlig markedsplan
- har kunnskap om viktige begreper og modeller innenfor markedsføring
- har kunnskap om typisk kjøpsatferd på forbruker- og bedriftsmarkedet
- har kunnskap om segmentering, målmarkeder og posisjoneringsstrategier
- har kjennskap til ulike markedsstrategier og hvilke som kan være hensiktsmessige i ulike situasjoner og kontekster
- har kunnskap om utvikling og introduksjon av nye produkter og tjenester
- kjenner ulike tilnærminger til markedskommunikasjon
- har kunnskap om verdikjeden fra produsent til forbruker (herunder distribusjon)
- kjenner til ulike modeller for prissetting
- kjenner til hvordan globaliseringen påvirker bedriftenes rammebetingelser for å bli bedre i stand til å møte denne type utfordringer
- kjenner til sentrale begreper og virkeområder for digital markedsføring
- har innsikt i de mest sentrale deler av markedsføringsloven
Kandidaten:
- kan utarbeide en markedsplan som viser hvilke muligheter og utfordringer virksomheten står overfor
- kan gjøre en grundig analyse av markedet og virksomhetens markedsføring, herunder markedsføringens effektivitet og lønnsomhet
- kan redegjøre for og drøfte ulike begreper og modeller innen markedsføring i praksis
- kan gjennomføre en markedsundersøkelse, vurdere markedsdata og anvende slik informasjon i arbeidet med å utarbeide markedsstrategi
- kan utarbeide en handlingsplan med hovedaktiviteter for markedsføringen
- kan utarbeide en kampanjeplan med tilhørende budsjett
Kandidaten:
- har bevissthet når det gjelder kompleksiteten ved utøvelse av markedsføringsledelse
- har utviklet moralsk bevissthet med hensyn til forbrukerinteresser og generelt samfunnsansvar
- evner å identifisere konkrete endringer i markedet og kan kommunisere disse i egen organisasjon
- kan beskrive etiske dilemmaer innen markedsføring
- forstår hvordan gode relasjoner til kunder og andre samarbeidspartnere kan bygges
Til avtalt tidspunkt ved fagets avslutning skal studentene minst ha gjennomført:
- Tre prosjekter
- 2 refleksjonsnotater
- 3 prøver eller innleveringer
Læreren i emnet fastsetter ved oppstart av faget detaljer om vurderingen etter konferanse med studentene.
Det er studentenes helhetlige kompetanse i emnet som skal vurderes. Vurderingen av studentene skjer på grunnlag av de fastsatte arbeidskravene og i læringsutbyttet som er oppnådd. Karakteren fastsettes under en avsluttende gjennomgang av faglærerne i emnene. Om nødvendig vil studenten her kunne få muntlige kontrollspørsmål knyttet til innholdet læringsutbyttet. Det gis en sluttkarakter i emnet.