20AL01K Økonomistyring
20AL01K Økonomistyring
- Emnebeskrivelse
- FagområdeLedelsesfag
- Emnekode20AL01K
- StudieprogramØkonomi og ledelse
- Studiepoeng15
- StudienivåFagskole, nivå 5.1
- Startsemester2021 Høst
Innledning og begreper
Regnskap og regnskasføring
Regnskapsanalyse
For- og etterkalkyler, kostnadsestimering, driftsbudsjett og driftsregnskap
Likviditetsstyring
Investering og finansiering
Samfunnsøkonomiske tema
Tema 1: Innledning og begreper
- Begreper, hva er hva
- Oppsett/innhold regnskap og budsjett
- Hva er finansiering, verdivurderinger (balanse)
- Lovgivning selskaper, regnskap, skatt/avgift
Tema 2: Regnskapet og regnskapsføring
- Kontoplan
- Bokføring
- Håndtering av skatter og avgfter
- Regnskapsavslutning og årsoppgjør
Tema 3: Regnskapsanalyse
- Nøkkeltall for å analysere regnskap
- Lese/vurdere/analysere regnskap inklusive bruk av DuPont-modellen
- Kontanstrømsanalyse
Tema 4: For- og etterkalkyler, kostnadsestimering, driftsbudjett, driftsregnskap
- Kalkylemetoder, divisjonskalk., selvkost, bidrag, ABC-kalkyler
- Nullpunktsanalyse
- Kostnadssteder og kostnadsbærere, organisering av budsjett og rengskap
- Budsjettkontroll og avviksanalyse
Tema 5: Likviditetsstyring
- Likviditetsbudsjett
Tema 6: Investeringsanalyse og finansiering
- Investeringsanalyse etter nåverdimetoden, internrentemetoden og paybackmetoden
- Finansiering av investeringer
- Praktisk bruk av regneark i investerings- og finansieringsanalyse
Tema 7: Samfunnsøkonomiske tema
Kandidaten:
- har kunnskaper om regnskapets oppbygging samt generelle regnskapskrav og regnskapsprinsipper
- har kunnskap om de mest sentrale lover og regler som regulerer bedriftens regnskap og regnskapsarbeid
- kjenner til regnskapsmessig behandling av merverdiavgift, arbeidsgiveravgift, skattetrekk og selskapsskatt
- kjenner til de vesentligste nøkkeltallene for å kunne gjøre en god analyse av et regnskap
- har gode kunnskaper om kalkyler, herunder selvkostkalkyler, bidragskalkyler og ABC-kalkyler
- har kunnskap om forskjellen på driftsregnskap og finansregnskap
- har kunnskap om resultatbudsjett og likviditetsbudsjett
- kjenner til nullpunktsanalyse
- har kunnskap om metodikk for å gjennomføre en investeringsanalyse
Kandidaten:
- kan bruke bedriftens regnskap som informasjonskilde for å vurdere og presentere utvikling i bedriften.
- er ved hjelp av lønnsomhetsanalyse i stand til å påpeke styrke og svakheter i bedriften samt finne og begrunne tiltak til forbedring og utvikling
- kan gjøre kvalifiserte vurderinger av verdi på anleggs- og omløpsmidler
- kan håndtere bilag på en slik måte at regnskapet blir riktig ført
- kan analysere et regnskap basert på de vanligste nøkkeltallene for lønnsomhet, finansiering og likviditet, samt en kontantstrømoppstilling.
- kan lage en for- og etterkalkyle for en bedrift.
- kan sette opp et driftsregnskap etter selvkost- og bidragsmetoden
- kan gjennomføre avviksanalyse i et driftsregnskap
- kan lage et enkelt resultatbudsjett og likviditetsbudsjett for en bedrift
- kan lage en investeringsanalyse
Kandidaten:
- forstår hva som ligger i god regnskapsskikk
- forstår hvordan en bedrift finansierer sine eiendeler med gjeld og egenkapital.
- forstår hvordan bedriften disponerer sitt årsresultat
- er i stand til å vurder hvilken kalkylemetode som egner seg best for en gitt bedrift og kunne argumentere for dette.
- kan forklare avvikene i et driftsregnskap, relatere avvikene til bedriftens ulike funksjoner samt foreslå korrigerende tiltak.
- forstår hvordan budsjetter brukes i bedriftens planlegging og resultatoppfølging
- forstår hvordan nullpunktsanalysen kan brukes i budsjettarbeidet
- forstår hvordan bedriften gjør en best mulig investeringsbeslutning
Følgende arbeidskrav gjelder:
- gjennomføre innleveringsoppgaver og dokumentere øvrige obligatoriske aktiviteter
- aktiv bruk av emneområdet i obligatoriske prosjektoppgaver
- aktiv bruk av emneområdet i hovedprosjektet
Læreren i faget fastsetter ved oppstart av faget detaljer om vurderingsmappa etter konferanse med studentene.
Det er studentenes helhetlige kompetanse i emnet som skal vurderes. Vurderingen av studentene skjer på grunnlag av de fastsatte arbeidskravene og læringsutbyttet som er oppnådd.
Det settes en felles karakter for emnet. Karakteren fastsettes under en avsluttende gjennomgang. Om nødvendig vil studenten her kunne få muntlige kontrollspørsmål knyttet til emnet.