Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

00TX00A LØM-emnet

00TX00A LØM-emnet

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Ledelsesfag
    • Emnekode
      00TX00A
    • Studieprogram
      IT-drift og sikkerhet
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.2
    • Startsemester
      2024 Høst
Tema

Økonomistyring

Organisasjon og ledelse

Markedsføringsledelse

Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om sentrale begreper innen økonomi, organisasjon og markedsføring knyttet til ledelse av foretak
  • har kunnskap om lønnskostnader
  • har kunnskaper om mål, tiltak og handlingsplaner
  • kjenner til emnets aktuelle lover og avtaler
Ferdigheter

Kandidaten

  • kan kartlegge eksterne og interne arbeidsbetingelser og utarbeide situasjonsanalyser
  • kan gjøre rede for bedriftens økonomiske status ved å hente ut økonomiske data fra regnskapet og bruke dem i analyser og kalkyler
  • kan vurdere bedriftens betalingsevne og kapitalbehov
  • kan planlegge økonomiske milepæler ved å utarbeide budsjett og gjøre rede for økonomisk måloppnåelse ved å vurdere eventuelle avvik
  • kan gjennomføre en investeringsanalyse og reflektere over lønnsomheten i en mulig fremtidig investering
  • kan bruke regneark i arbeidet med regnskap, budsjett, analyser og kalkyler
  • kan foreta en helhetlig prisvurdering og utarbeide kalkyler
  • kan vurdere organisasjonsstruktur og -kultur samt arbeidsmiljø for å videreutvikle virksomheten
  • kan kommunisere, lede og motivere personalet på måter som fremmer effektivitet og trivsel
  • kan identifisere, analysere og uvikle medarbeidernes kompetanse
  • kan planlegge og gjennomføre gode rekrutteringprosesser, fra behovanalyse til introduksjon
  • kan gjøre rede for kjøpsprosessen i ulike markeder og kan vurdere kundens kjøpsatferd i disse
  • kan vurdere valg av markedskommunikasjonstiltak i aktuelle medier og kunne tilpasse budskap til utvalgte målgrupper i de aktuelle medier
  • kan vurdere hvilke produkter bedriften bør satse på, i hvilke markeder satsningen bør skje i og hvilke distribusjonskanaler som bør benyttes
  • kan vurdere valg av virksomhets- og markedsstrategier
Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan innen gitte tidsfrister, alene og i samarbeid med andre, planlegge, gjennomføre, dokumentere og levere arbeidsoppgaver og prosjekter
  • kan etablere, utvikle og lede en organisasjon på måter som fremmer både effektivitet, arbeidsmiljø, bærekraft og samfunnsansvar
  • har digital kompetanse til å søke kunnskap og informasjon, og kan tolke og bruke informasjonen i videre arbeid
  • kan kommunisere internt og eksternt og kan benytte digitale verktøy til dette
  • kan utarbeide relevante faglige dokumenter som for eksempel pristilbud, tiltak/handlingsplaner, arbeidsavtaler, møteinnkallinger med saksframlegg,  forretningsplan og markedsplaner
  • kan reflektere over samfunnsutvikling og kan releatere dette til bedriftens situasjon
Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav gjelder:

  • Aktiv deltakelse i opplæringen
    • Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale
    • Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær 
    • Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning (på emnenivå)
  • Bidra til læring i gruppen/klassen 
  • Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter 
  • Alle spesifikke arbeidskrav i emnet, som innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner skal være gjennomført og godkjent

Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.

Pensumlitteratur
00TX00A LØM-emnet
Litteratur

Retningsgivende liste med forbehold om endringer.

Boklister pr studium ajourføres før hver studiestart og legges ut på skolens hjemmesider

Økonomistyring, Mette Holand og Per Høiseth, NKI-forlaget 2010, ISBN 978-83-562-7143-6

Organisasjon og ledelse, Mette Holand og Per Høiseth, NKI Forlaget 2011, ISBN 978-82-562-7144-3

Markedsføringsledelse, Mette Holand, NKI Forlaget 2011, ISBN 978-82-562-7145-0

Arbeidshefte til Økonomi Illustrator, basic Learning by doing AS, Alf Kirkeberg (kjøpes etter avtale med faglærer)