00TT03A Realfaglig redskap
00TT03A Realfaglig redskap
- Emnebeskrivelse
- FagområdeLogistikk
- Emnekode00TT03A
- StudieprogramLogistikk
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.2
- Startsemester2021 Høst
Algebra og likninger
Praktiske problemstillinger
Trigonometri og funksjonslære
Energi og dynamikk
Termofysikk
Fysikk i væsker og gasser
For å ha et godt grunnlag til å kunne utføre nødvendige beregninger, dimensjoneringer og annen problemløsning, må studenten innenfor tekniske fagfelt ha god forståelse og innarbeidede ferdigheter i emnene
• Algebra med vekt på regning med fortegn, behandling av bokstavuttrykk, brøkregning, tall på normalform, prefikser, potenser og røtter
• Likninger av forskjellige typer med en og to ukjente. Tilpasning og omforming av formler
• Praktiske problemstillinger med måleenheter, formlikhet, areal, omkrets og volum. Prosentregning. Grunnleggende grafiske presentasjoner og beregninger i statistikk
• Bruk av SI-systemet i sammenheng med begrepene masse, tyngde og massetetthet. Vurdering av usikkerhet og gjeldende siffer
• Trigonometri med anvendelse av Pytagoras setning og sinus, cosinus og tangens
• Funksjonslære med lineære funksjoner, polynomfunksjoner, rasjonale funksjoner og vekstfunksjoner. Derivasjon og drøfting av polynomfunksjoner. Grafisk løsning av likninger, likningssett og ulikheter. Bruk av dataverktøy/kalkulator til å håndtere mer kompliserte funksjoner, integrasjon og regresjon
• Energi med beregning av arbeid, effekt, virkningsgrad, kinetisk og potensiell energi, varme og indre energi, loven om bevaring av energi
• Termofysikk med termofysikkens 1. hovedsetning, varmekapasitet, varmeovergang, faser og faseoverganger
• Eksponential- og logaritmelikninger. Naturlige logaritmer
• Kraft og bevegelse, kraftbegrepet, Newtons lover
• Sentripitalakselerasjon og sentripitalkrefter
• Statistikk
• Statikk
• Fysikk i væsker og gasser
Kandidaten
- har kunnskap om realfag som redskap innen sitt fagområde
- har kunnskap om realfaglige begreper, teorier, analyser, strategier, prosesser og verktøy som anvendes for å utføre nødvendige beregninger, dimensjoneringer, overslag og annen problemløsning med utgangspunkt i relevante praktiske situasjoner og problemstillinger innen fagretningen
- har kunnskap om matematiske og fysiske lover, formler og symboler som er relevante for fagretningen
- kan vurdere eget arbeid i forhold til matematiske og fysiske lover
- har bransjekunnskap og kjennskap til yrkesfeltet en har valgt og om hvilken betydning realfaglige redskap har for fagretningen
- kan oppdatere sine kunnskaper innen realfag
- kjenner til matematikkens og fysikkens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen realfag
Kandidaten
- kan gjøre rede for valg av regneoperasjoner som anvendes for fagspesifikke problemstillinger
- kan gjøre rede for digitale verktøy som anvendes til problemløsninger innen realfaglige tema
- kan reflektere over egen faglig utøvelse og vurdere resultater av beregninger og justere denne under veiledning
- kan finne og henvise til informasjon og fagstoff i formelsamlinger og fagbøker og vurdere relevansen for en realfaglig problemstilling
- kan kartlegge en situasjon og identifisere realfaglige problemstillinger og behov for iverksetting av tiltak
Kandidaten
- kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe med å anvende realfag i tråd med etiske krav og retningslinjer
- kan utføre arbeidet etter utvalgte målgruppers behov
- kan bygge relasjoner med fagfeller innenfor realfag og på tvers av fag, samt med eksterne målgrupper
- kan utveksle synspunkter med andre med bakgrunn innenfor bransjen/yrket og delta i diskusjoner for å vurdere fagspesifikke problemstillinger med bruk av realfag
- kan bidra til organisasjonsutvikling
• aktiv deltakelse i opplæringen
• bidra til læring i gruppen/klassen
• aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
• alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og lab-øvelser i emnet skal være
• gjennomført og godkjent
Ved mangelfull oppfølging av arbeidskrav vil det ikke bli gitt vurdering i emnet.