00TD02B Yrkesrettet kommunikasjon
00TD02B Yrkesrettet kommunikasjon
- Emnebeskrivelse
- FagområdeDatateknikk
- Emnekode00TD02B
- StudieprogramIT-drift og sikkerhet
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.2
- Startsemester2022 Høst
Norsk
- Studieteknikk
- God skriftlig og muntlig kommunikasjon: godt og presist språk - sammenheng, flyt, skriveregler og kommunikasjonsmodellen
- Struktur, leservennlig/visuell layout
- Mål- og mottakerbevissthet
- Benytte yrkesrelevante sjangre som f.eks. møteinnkalling og -referat, søknader, CV, logg, tekstreferat, artikkel, debatt, instruksjoner, veiledning, presentasjoner, prosjektrapport og visuelle sjangre
- Argumentasjon og drøfting
- Planlegge, gjennomføre, presentere og reflektere over tverrfaglige prosjekter
- Prosjektarbeid: prosjektledelse, samarbeidslæring
- Kritisk kildebruk
- Søking, bearbeiding og presentasjon av teori og innsamlet data (metode)
- IKT, herunder samhandlings, -tekstbehandlings – og presentasjonsverktøy
- Konstruktive tilbakemeldinger
- Refleksjon over egen læring
- Etiske refleksjoner knyttet til yrkesutøvelsen
Engelsk
- Grammatikk, setningsoppbygging og fagterminologi
- Forståelse av tekster og produksjon av egne tekster
- Tverrkulturell forståelse
- Diskusjoner, presentasjoner og gruppearbeid
- Refleksjon over egen læring
Studenten:
- har kunnskap om språket som verktøy for god kommunikasjon
- kjenner til norsk og engelsk fagterminologi innen sitt fagområde.
- har kunnskap om metode og datainnhenting
- har kunnskap om hva som kjennetegner godt nettvett og kritisk bruk av kilder
- har kunnskap om gruppearbeid og gruppeprosesser
- har oppdatert kunnskap om relevante IKT-verktøy
Studenten:
- kan bruke engelsk og norsk skriftlig og muntlig i yrkesrelevante sjangre
- kan bruke relevante IKT-verktøy
- kan arbeide tverrfaglig og prosjektorientert
- kan holde presentasjoner og innlegg i ulike fora
- kan instruere og veilede andre
- kan finne, vurdere, bruke, henvise og fremstille informasjon og fagstoff
Studenten:
- kan kommunisere tydelig og forståelig
- Kan samarbeide om, planlegge, gjennomføre og presentere et prosjekt
- Kan diskutere og argumentere rundt yrkesetiske problemstillinger
- Kan reflektere individuelt og i gruppe og relatere læringsarbeidet til eget fagområde
Følgende arbeidskrav gjelder:
· aktiv deltakelse i opplæringen
· bidra til læring i gruppen/klassen
· aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
· alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer og eventuelle lab-øvelser i emnet skal være
gjennomført og godkjent
Lærer i emnet fastsetter vurderingskriterier og vurderer om arbeidskravet er godkjent eller ikke.