00TD02B Yrkesrettet kommunikasjon
00TD02B Yrkesrettet kommunikasjon
- Emnebeskrivelse
- FagområdeDatateknikk
- Emnekode00TD02B
- StudieprogramIT-drift og sikkerhet
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.2
- Startsemester2021 Høst
Norsk
- Studieteknikk
- God skriftlig og muntlig kommunikasjon: godt og presist språk - sammenheng, flyt, skriveregler, kommunikasjonsmodellen
- Struktur, leservennlig/visuell layout
- Mål- og mottakerbevissthet
- Benytte yrkesrelevante sjangre som f.eks. møteinnkalling og -referat, søknader, CV, notat, brev, logg, tekstreferat, artikkel, innlegg, debatt, instruksjoner, veiledning, presentasjoner, prosjektrapport
- Planlegge, gjennomføre, presentere og reflektere over tverrfaglige prosjekter
- Prosjektarbeid: prosjektledelse, samarbeidslæring
- Godt nettvett og kritisk kildebruk
- Søke, bearbeide og presentere informasjon (metode)
- Skriftlig og muntlig prosjektdokumentasjon
- Metoder for klar og systematisk informasjonsformidling
- Bruke IKT, herunder samhandlings, -tekstbehandlings – og presentasjonsverktøy
- Gi og motta konstruktive tilbakemeldinger
- Evne å reflektere over egen læring
Engelsk
- oversetting
- tverrkulturell forståelse
- forme korrekte setninger og bøye ord riktig
- anvende språket i muntlige og skriftlige presentasjoner
- anvende språket i diskusjoner, samtaler og gruppearbeid
- forstå tekster på engelsk, bl.a. artikler, brev og fagtekster
- forstå muntlig engelsk
- produsere tekster på engelsk, som sammendrag, referat, søknad, cv
- utvikle god kommunikasjon for arbeids- og samfunnsliv
- evne å reflektere over egen læring
Studenten:
- har kunnskap om språket som verktøy for god kommunikasjon
- kjenner til norsk og engelsk fagterminologi innen sitt fagområde.
- har kunnskap om metode og datainnhenting
- har kunnskap om hva som kjennetegner godt nettvett og kritisk bruk av kilder
- har kunnskap om gruppearbeid og gruppeprosesser
- har oppdatert kunnskap om relevante IKT-verktøy
Studenten:
- kan bruke engelsk og norsk skriftlig og muntlig i yrkesrelevante sjangre
- kan bruke relevante IKT-verktøy
- kan arbeide tverrfaglig og prosjektorientert
- kan holde presentasjoner og innlegg i ulike fora
- kan instruere og veilede andre
- kan finne, vurdere, bruke, henvise og fremstille informasjon og fagstoff
Studenten:
- kan kommunisere tydelig og forståelig
- Kan samarbeide om, planlegge, gjennomføre og presentere et prosjekt
- Kan diskutere og argumentere rundt yrkesetiske problemstillinger
- Kan reflektere individuelt og i gruppe og relatere læringsarbeidet til eget fagområde
Generelle arbeidskrav
Studenten skal
- gjennomføre avtalte innleveringsoppgaver
- delta aktivt i gruppe- og prosjektarbeid
- delta aktivt i tverrfaglige case / prosjektoppgaver
- delta på avtalte prøver
- delta aktivt i klassen, skriftlig og muntlig
- delta på muntlige presentasjoner
Mer spesifikke arbeidskrav utarbeides av den enkelte lærer.
Ved mangelfull oppfølging av arbeidskrav vil det ikke bli gitt vurdering i emnet.