Statusmelding

Emnebeskrivelsen for semesteret du ønsket å se, er ikke publisert. Du ser nå den sist tilgjengelige versjonen.

00TD02A Realfaglige redskap

00TD02A Realfaglige redskap

  • Emnebeskrivelse
    • Fagområde
      Datateknikk
    • Emnekode
      00TD02A
    • Studieprogram
      IT-drift og sikkerhet
    • Studiepoeng
      10
    • Studienivå
      Fagskole, nivå 5.2
    • Startsemester
      2024 Høst
Introduksjon

I henhold til Nasjonal plan – generell del skal emnet integreres i den aktuelle fagretningen, gjennom å anvende matematiske og fysiske temaer i relevante faglige problemstillinger gjennom hele studiet.

Tema

Matematikk

Fysikk

Emnets innhold

Algebra

  • Regneregler
  • Brøk og prosentregning
  • Potenser
  • Tall på standardform
  • Sammentrekning og faktorisering

Likninger og formelregning

  • Løse likninger av første og andre grad
  • Løse likningssett med to ukjente
  • Tilpasse og omforme formeluttrykk

Trigonometri og geometri

  • Areal, omkrets, volum og overflate
  • Pytagoras´ setning
  • Trigonometri i rettvinklede trekanter
  • Vektorer i planet

Funksjoner

  • Rette linjer
  • Polynomfunksjoner
  • Eksponentialfunksjoner
  • Derivasjon av polynomfunksjoner
  • Regresjon ved hjelp av digitale hjelpemidler

Innledende emner i fysikk

  • Anvende SI-systemet og dekadiske prefikser
  • Begrepene masse, tyngde og massetetthet
  • Usikkerhet og korrekt bruk av gjeldende siffer

Kraft og rettlinjet bevegelse

  • Anvende Newtons lover
  • Regne med bevegelseslikninger ved konstant fart og ved konstant akselerasjon

Energi

  • Beregne arbeid, effekt og virkningsgrad
  • Beregne kinetisk og potensiell energi
  • Anvende energibevaring
  • Termodynamikkens første lov

Studieretningsspesifikke temaer

  • Briggske logaritmer
  • Kombinatorikk
  • Sannsynlighetsregning og statistikk
  • Faser og faseoverganger
  • Varme og indre energi
  • Termofysikkens 2. hovedsetning
  • Varmekapasitet og kalorimetri
  • Tallsystemer (herunder det binære, desimale og heksadesimale tallsystem)
  • Algoritmisk tenking (herunder boolsk algebra og programmering av enkle algoritmer)
Læringsutbytte
Kunnskap

Kandidaten

  • har kunnskap om realfag som redskap innen sitt fagområde.
  • har kunnskap om realfaglige begreper, teorier, analyser, strategier, prosesser og verktøy som anvendes.
  • kan utføre beregninger, overslag og problemløsning relevant for dimensjoneringer og andre problemstillinger innen studieretningen.
  • kan vurdere eget arbeid i henhold til matematiske og fysiske lover.
  • kan utvide sine kunnskaper og har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen realfag.
  • kjenner til matematikkens og fysikkens egenart og plass i samfunnet.
Ferdigheter

Kandidaten

  • kan gjøre rede for valg av regnemetode som anvendes for å løse faglige problemer.
  • kan gjøre rede for valg av digitale verktøy som anvendes til problemløsning innen realfaglige tema.
  • kan anvende digitale hjelpemidler til å løse likninger og andre matematiske oppgaver.
  • kan vurdere resultater av beregninger, samt reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning.
  • kan finne og henvise til relevant informasjon og fagstoff i formelsamlinger, tabeller og fagbøker.
  • kan kartlegge en situasjon og identifisere realfaglige problemstillinger.
  • har kjennskap til og kan anvende grunnleggende fysiske lover og fysikkens metodikk.
  • kan tolke og anvende modeller som benyttes innen matematikk og fysikk.
Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe ved å anvende realfag i tråd med etiske krav, retningslinjer og målgruppens behov.
  • har innsikt i hvilke forutsetninger og forenklinger man har gjort i sine beregninger.
  • har innsikt i rekkevidde og begrensninger for de metoder som anvendes.
  • kan utveksle synspunkter og samarbeide om fagspesifikke problemstillinger med realfag som tverrfaglig fundament med fagfeller og dermed bidra til organisasjonsutvikling.
Arbeidskrav

Se rutine 1.5.1.1 "Vurderingsarbeidet ved FI i skolens kvalitetssystem".

Studenten må ha gjennomført og bestått arbeidskravene for å få sluttvurdering i emnet.

Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet

  • Aktiv deltakelse i opplæringen
    • Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale.
    • Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær
    • Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning (på emnenivå)
  • Bidra til læring i gruppen/klassen
  • Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
  • Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent.

Spesifikke arbeidskrav for emnet

  • Prøver
  • Innleveringer
  • Lab-øvelser
  • Lab-rapporter
Vurdering

Obligatoriske passeringskrav underveis i opplæringen. Sluttvurdering i form av avsluttende prøve(r).

Forventet arbeidsinnsats
AktivitetVarighetStudieform
Undervisning/veiledning
187 Time(r)
Heltid
Selvstudium
73 Time(r)
Heltid
Undervisning/veiledning
50 Time(r)
Nettbasert
Lærerstyrte aktiviteter mellom samlinger
48 Time(r)
Nettbasert
Selvstudium
162 Time(r)
Nettbasert
Pensumlitteratur
00TD02A Realfaglige redskap
Litteratur

Retningsgivende liste med forbehold om endringer. Boklister pr studium ajourføres før hver studiestart og legges ut på skolens nettsider.

Ekern T. & Guldahl Ø. (2009). Fysikk for fagskolen. Oslo: Fagbokforlaget. ISBN: 9788256269518.

Ekern T. & Guldahl Ø. (2020). Matematikk for fagskolen (3.utg.). Oslo: Fagbokforlaget. ISBN: 9788245034196.

Haugan J. & Aamot E. (2011). Gyldendals tabeller og formler i fysikk. Oslo: Gyldendal undervisning. ISBN: 9788205419193.

Anbefalt kalkulator: CASIO fx-991EX CLASSWIZ

Digitale verktøy: (Gratis studentlisens)

  • MathType
  • GeoGebra
  • MS Excel
  • Aktuelle digitale sensor/måleverktøy til bruk i lab-øvelser