00TD02A Realfaglige redskap
00TD02A Realfaglige redskap
- Emnebeskrivelse
- FagområdeDatateknikk
- Emnekode00TD02A
- StudieprogramIT-drift og sikkerhet
- Studiepoeng10
- StudienivåFagskole, nivå 5.2
- Startsemester2024 Høst
I henhold til Nasjonal plan – generell del skal emnet integreres i den aktuelle fagretningen, gjennom å anvende matematiske og fysiske temaer i relevante faglige problemstillinger gjennom hele studiet.
Algebra
- Regneregler
- Brøk og prosentregning
- Potenser
- Tall på standardform
- Sammentrekning og faktorisering
Likninger og formelregning
- Løse likninger av første og andre grad
- Løse likningssett med to ukjente
- Tilpasse og omforme formeluttrykk
Trigonometri og geometri
- Areal, omkrets, volum og overflate
- Pytagoras´ setning
- Trigonometri i rettvinklede trekanter
- Vektorer i planet
Funksjoner
- Rette linjer
- Polynomfunksjoner
- Eksponentialfunksjoner
- Derivasjon av polynomfunksjoner
- Regresjon ved hjelp av digitale hjelpemidler
Innledende emner i fysikk
- Anvende SI-systemet og dekadiske prefikser
- Begrepene masse, tyngde og massetetthet
- Usikkerhet og korrekt bruk av gjeldende siffer
Kraft og rettlinjet bevegelse
- Anvende Newtons lover
- Regne med bevegelseslikninger ved konstant fart og ved konstant akselerasjon
Energi
- Beregne arbeid, effekt og virkningsgrad
- Beregne kinetisk og potensiell energi
- Anvende energibevaring
- Termodynamikkens første lov
Studieretningsspesifikke temaer
- Briggske logaritmer
- Kombinatorikk
- Sannsynlighetsregning og statistikk
- Faser og faseoverganger
- Varme og indre energi
- Termofysikkens 2. hovedsetning
- Varmekapasitet og kalorimetri
- Tallsystemer (herunder det binære, desimale og heksadesimale tallsystem)
- Algoritmisk tenking (herunder boolsk algebra og programmering av enkle algoritmer)
Kandidaten
- har kunnskap om realfag som redskap innen sitt fagområde.
- har kunnskap om realfaglige begreper, teorier, analyser, strategier, prosesser og verktøy som anvendes.
- kan utføre beregninger, overslag og problemløsning relevant for dimensjoneringer og andre problemstillinger innen studieretningen.
- kan vurdere eget arbeid i henhold til matematiske og fysiske lover.
- kan utvide sine kunnskaper og har innsikt i egne utviklingsmuligheter innen realfag.
- kjenner til matematikkens og fysikkens egenart og plass i samfunnet.
Kandidaten
- kan gjøre rede for valg av regnemetode som anvendes for å løse faglige problemer.
- kan gjøre rede for valg av digitale verktøy som anvendes til problemløsning innen realfaglige tema.
- kan anvende digitale hjelpemidler til å løse likninger og andre matematiske oppgaver.
- kan vurdere resultater av beregninger, samt reflektere over egen faglig utøvelse og justere denne under veiledning.
- kan finne og henvise til relevant informasjon og fagstoff i formelsamlinger, tabeller og fagbøker.
- kan kartlegge en situasjon og identifisere realfaglige problemstillinger.
- har kjennskap til og kan anvende grunnleggende fysiske lover og fysikkens metodikk.
- kan tolke og anvende modeller som benyttes innen matematikk og fysikk.
Kandidaten
- kan planlegge og gjennomføre yrkesrettede arbeidsoppgaver og prosjekter alene og som deltaker i gruppe ved å anvende realfag i tråd med etiske krav, retningslinjer og målgruppens behov.
- har innsikt i hvilke forutsetninger og forenklinger man har gjort i sine beregninger.
- har innsikt i rekkevidde og begrensninger for de metoder som anvendes.
- kan utveksle synspunkter og samarbeide om fagspesifikke problemstillinger med realfag som tverrfaglig fundament med fagfeller og dermed bidra til organisasjonsutvikling.
Se rutine 1.5.1.1 "Vurderingsarbeidet ved FI i skolens kvalitetssystem".
Studenten må ha gjennomført og bestått arbeidskravene for å få sluttvurdering i emnet.
Felles arbeidskrav for alle studier ved Fagskolen Innlandet
- Aktiv deltakelse i opplæringen
- Deltagelse i gruppearbeid, herunder prosjekter og fremføringer i tråd med gruppeavtale.
- Sørge for å stille faglig forberedt til undervisning, også etter fravær
- Minst 80% oppmøte til all fysisk undervisning (på emnenivå)
- Bidra til læring i gruppen/klassen
- Aktiv deltakelse på veilednings- og evalueringsmøter
- Alle obligatoriske innleveringer, prøver, fremføringer, presentasjoner og eventuelle lab-øvelser, simulering og ekskursjoner i emnet skal være gjennomført og godkjent.
Spesifikke arbeidskrav for emnet
- Prøver
- Innleveringer
- Lab-øvelser
- Lab-rapporter
Obligatoriske passeringskrav underveis i opplæringen. Sluttvurdering i form av avsluttende prøve(r).
Retningsgivende liste med forbehold om endringer. Boklister pr studium ajourføres før hver studiestart og legges ut på skolens nettsider.
Ekern T. & Guldahl Ø. (2009). Fysikk for fagskolen. Oslo: Fagbokforlaget. ISBN: 9788256269518.
Ekern T. & Guldahl Ø. (2020). Matematikk for fagskolen (3.utg.). Oslo: Fagbokforlaget. ISBN: 9788245034196.
Haugan J. & Aamot E. (2011). Gyldendals tabeller og formler i fysikk. Oslo: Gyldendal undervisning. ISBN: 9788205419193.
Anbefalt kalkulator: CASIO fx-991EX CLASSWIZ
Digitale verktøy: (Gratis studentlisens)
- MathType
- GeoGebra
- MS Excel
- Aktuelle digitale sensor/måleverktøy til bruk i lab-øvelser